Touwtrekken om 'de grootste bouwval' van Leeuwarden BERTFRANSSEN Westerkerk krijgt nu waarschijnlijk algemeen culturele functie 'Een buitengewoon fraai neoclassicistisch interieur.Peter Karstkarel schuwt geen superlatieven. De Westerkerk in Leeuwar den moge 'de grootste bouwval' van de stad genoemd worden, maar welk een bouwval! Toch had de gemeente Leeuwar den plannen het neoclassicistische inte rieur te vernietigen. De kerk moest een klein theater worden, kreeg zo een mooie, culturele, herbestemming, maar ja, dan moest je wel bereid zijn om concessies te doen, vond men. Peter Karstkarel, monu mentenambtenaar in Leeuwarden en me dewerker van ons tijdschrift, had er zich nogal over opgewonden. De zaak werd opnieuw in discussie gebracht, een nieuw plan kwam op tafel. Plattegrond inbouwplan begane grond Westerkerk. Volgens de laatste berichten, die wij ont vingen, is er overigens een goede kans, dat de Westerkerk in plaats van een thea terfunctie een meer algemene culturele functie zal krijgen. Zo zou de Kunstuitleen erin kunnen komen en zouden er kunstop tredens en exposities kunnen gaan plaats vinden. Dit wordt mogelijk als er een nieuw Harmonie-theater komt voor klein schalig toneel. Een en ander hangt mede af van de cultuurpolitieke maatregelen, die minister Brinkman op dit moment voor Friesland in petto heeft. Peter Karstkarel is wel ingenomen met de mogelijk meer al gemeen culturele bestemming voor de Westerkerk, die het gevolg kan zijn. Hier door zou een minder zware wissel hoeven worden getrokken op de monumentaliteit van de kerk meent hij. De Leeuwardense Westerkerk staat al vele jaren leeg. Wat moet je met zo'n kerk, die schoonheid genoeg heeft, maar gaan deweg een vrijplaats voor vandalen en py romanen werd en heel moeilijk te exploi teren is? De Kerkvoogdij van de Her vormde Gemeente, de eigenaresse, wilde het probleem met de 'charme' van de een voud oplossen: ze vroeg een sloopvergun- Huidige interieur Westerkerk (foto S. Andringa, Persbureau Noord Nederland). ning aan WVC. Die werd geweigerd. De voogdij ging zelfs in beroep bij de Raad van State - die zich nog over de kwestie moet buigen. De gemeente liet het ge bouw stevig dichttimmeren en schakelde een beveiligingsdienst in om het monu ment in de gaten te houden. Intussen gingen bij de gemeente Leeu warden steeds meer stemmen op te on derzoeken of het gebouw geen culturele bestemming zou kunnen krijgen. De kerk werd een paar keer opengebroken om B W, Gedeputeerde Staten en culturele i instellingen een kijkje te gunnen in de mo numentale kerkruimte. Het ene na het an- dere plan kwam ter tafel. Een zo'n plan betrof woningen of appartementen - het bleek volstrekt onhaalbaar. Serieuzer wa- j ren de plannen er het Fries Verzetsmu seum in te richten. Maar het bestuur van het Verzetsmuseum zag er niets in met als voornaamste bezwaar dat er zo weinig parkeerfaciliteiten in de buurt waren(!) In december 1987 werd de kerk opnieuw opengebroken, dit maal om de vermaarde akoesticus Peutz PhilipszaalDen Haag; Berlagebeurs, Amsterdam; enz.) de akoes tiek te laten beoordelen. De Westerkerk als kleine concertzaal of theater met slechts een paar honderd plaatsen: was dat geen prachtfunctie? 'Ik stond erbij te juichen,' zegt de Leeuwardense monumen tenambtenaar Peter Karstkarel. Doos Over het advies van Peutz bestaan overi gens verschillende versies. Volgens Karst karel kwam het op het volgende neer: voor Mahler en Bruckner was de nagalm niet lang genoeg, voor toneel was hij juist weer te lang, voor Mozart en Beethoven daarentegen niet slecht. De architect van de 'doos', Hans Heijdeman, zegt echter desgevraagd, dat het advies van Peutz ne-l gatief uitviel. In elk geval besloot men de concertfunctie als mogelijkheid te laten vervallen. Theater, dat was waar men zich 30 Heemschut, maart-april 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 30