Parkje KNSM-eiland 'niet relevant' volgens gemeente Amsterdam plaatbrug de voorkeur werd gegeven, die met een eigen karakter toch aansluit bij het oude stadsbeeld. Ook het financiële aspect speelt nog een rol. Als in de Jordaan, waarin het alge meen de armere bevolking woonde, des tijds houten bruggen ontstonden en in de grachtengordel, waar de meer welgestel- den woonden, bakstenen boogbruggen, dan zullen ook heden ten dage de finan ciën mede bepalend zijn voor de keuze van het type brug en dan gaat het daarbij tenslotte om de goede vormgeving. Een geheel eigen vraagstuk, waarvoor een oplossing moest worden gezocht, was de verbreding van bruggen ingevolge een verruimd straatprofiel. In de 19de eeuw werden bij de stalen plaatbruggen gietijze ren consoles aangebracht op de be staande brugpijlers. Later werden die pij lers verbreed met sprongsgewijs vergrote natuursteenblokken, met hun levendige weerspiegeling in het grachtwater. Dat thema werd in 1922 bij de bouw van de nieuwe bruggen, die nodig waren in ver band met de verbreding van de Vijzel straat, ook gebruikt door Van der Mey bij de brug over de Herengracht en door Kra mer bij de bruggen over de Keizersgracht en de Prinsengracht. Torontobrug Als een brug leidt tot de verbinding van twee wegen of twee culturen dan geldt dat zeker voor de nieuwe bruggen in de oude stad. In de architectuur bestaat nog steeds het schrikbeeld dat de moderne bouw kunst niet past in het oude stadsbeeld, maar de nieuwe bruggen spreken zo'n dui delijke taal dat zij met bewondering wor den aanvaard. Een boeiend voorbeeld van een nieuwe brug, die gekenmerkt wordt door een nieuw materiaal - het voorge spannen beton - is de Torontobrug over de Amstel. Architect Prof. Slebos heeft met gebruikmaking van het eigen karakter van het bouwmateriaal een verfijnde vormge ving bereikt, die prachtig aansluit bij de ijlheid van het stadsbeeld. Zo wordt tussen oud en nieuw een brug geslagen door de bruggenbouwers. Zij zijn in de ware zin van het woord bemidde laars, want zij vermogen een verbinding te leggen tussen twee werelden, zij weten te genstellingen te overbruggen. Daarvan spreken ook de bruggen van architect D.L. Sterenberg. Zo feestelijk monumentaal als de Blauw brug van De Greef en Springer is, zo char mant en toch bijna onopvallend is zijn vaste brug bij de Martelaarsgracht, met haar karakteristieke lantaarns van een fraaie eigentijdse vormgeving. Hier werd een brug geslagen tussen de oude bebou wing van de Prins Hendrikkade en het Centraal Station. Omdat basaltblokken ge schikt zijn voor glooiingen lijken de voor geschreven basaltblokken- pijlers niet juist. De vrije keuze van de architect voor de bakstenen-pijlers van de brug over de Singelgracht bij de Droogbak doet het be ter. Sterenberg huldigt de mening dat de ba lustrades door een beeldhouwer moeten worden ontworpen; daarvan zijn als goede voorbeelden te noemen de doorHJ. van der Heide ontworpen balustrades van de Hortusbrug en de Weesperstraatbrug over de Nieuwe Herengracht. Boeiend ook is de brug over de Oude Schans bij de Korte Koningstraat. Is de brug van Van der Mey over de Kromme Waal bij het Scheepvaarthuis wel erg mas siefuitgevallen, Sterenbergs combinatie van boog- en plaatbrug past beter in het stadsbeeld. Met haar uit technische overwegingen niet meer noodzakelijk gekoppelde stalen 'priemliggers'is de stalen brug over de Nieuwe Vaart voor de Oosterkerk een ver rassend voorbeeld van eenvoud en karak ter. Ja bruggen zijn altijd weer boeiend omdat constructeur en architect zo nauw met el kaar samenwerken en dat leidde tot een bruggenbestand dat zo typisch Amster dams is. Amsterdam - Op 2 mei j.1. hebben de commissies van Volkshuisvesting en Ruimte lijke Ordening van de Amsterdamse gemeenteraad zich neergelegd bij het voorstel van B&W voor woningbouw op het IJ-eiland Oost. Met alle gevolgen vandien voor het fraaie parkje achter het KNSM-gebouw, ontworpen doorMien Ruys. Ondanks de inspaimingen van buurtbewoners en de Nederlandse Tuinenstichting, en de Bond Heemschut, die alle argumenten voorbehoud van het parkje en terugkeer van de beeldengroep ruimschoots van tevoren hadden voorgekauwd, is het resultaat nul komma nul. 'Uw adres zal worden behandeld bij de doorB. en W. in te dienen voorstellen ter zake'heette het, letterlijk. Wethouder van der Vlis na afloop van de vergadering tot ons: 'Als geen van de raadsleden het belangrijk genoeg vindt om mij er een vraag over te stellen, dan krijgt u dus geen antwoord, zó werkt het hier'. Dat weten wij nu dan ook, en wij zullen er eens goed over nadenken. De gehele vergadering was overigens een stijlloze vertoning voor iedereen die was gekomen om haar recht om drie minuten 'in te spreken' te benutten. Men liet ons drie uren wachten, en behandelde rustig eerst alle andere punten van de agenda. Gerda Spruit De beeldengroep 'Amphitrite' van Albert Ter- mote wordt onverhoeds uit het parkje wegge haald in 1980. Op de foto Amphitrite aan de haak. (foto Annet Bult en Arend Verburg) Enige tijd na de verwijdering van de beelden groep komt terecht ergens op het Entrepöt- West terrein, (foto Alice Roegholt) D> Heemschut, juni 1988 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 19