I niet manifesteert aan de gevel heeft deze bouw gemeen met vele andere woningen in diezelfde tijd. Het schema van een drie ramen brede gevel met twee deuren be- ganegronds was vrij algemeen. Daar ech ter lag de trap wél direct achter de voor gevel hier midden in het perceel, zonder directe licht- en luchttoevoer, terwijl ze per etage twee (rug-aan-rug) woningen bedient. Een bijzonder benauwende situa tie die bovendien bij calamiteiten als brand zeer gevaarlijk is (rookverstikking door gebrek aan ventilatie). Panden als deze staan er nog volop. Erkers De eerste decennia van deze eeuw gaven een voortzetting te zien van de reeds ge constateerde gevelschema's. Echter bij een bouwschema van één woning per etage treffen we nu ook accenten in de vorm van erkers en balkons, en werden de trappehuizen steeds vaker naar de achter gevel verplaatst, zodat ze geen rol kónden spelen. Bij een ontsluiting van twee wonin gen per etage verloor de fagade haar 'he renhuis' aanblik. De opzet was vaak sim peler en de ramenreeks van het trappe- huis viel eerder op door eenvoud dan door overdaad, zodat een duidelijke scheiding van woningen links en rechts van de trap bewerkstelligd werd in plaats van de sug gestie te wekken van één brede etage. Dit werd nog duidelijker toen binnenshuis de tussenbordessen (bij 180° bordestrap) aan de voorgevel kwamen te liggen en de hoofdbordessen dieper in het pand. De ra men van het trappehuis kwamen automa tisch op halve hoogte tussen de verdiepin gen. Aan de gevel gaf dat een versprin ging ten opzichte van de woningramen te zien. 8. Spaamdammerplantsoen, zwaar bena drukt gevelsegment (Amsterdamse School), waarachter het trappehuis, 1913/15, architect M. de Klerk. Amsterdamse School Even komt de trap in volle glorie terug: de Amsterdamse School wist in haar ontwer pen juweeltjes van trappehuizen te cre- eren. De verlichting was vaak niet opti maal door het gebruik van kleine raam pjes, vaak in taps toelopende nissen, maar 9. Idem, trappehuis binnen. wel kwam hier de relatie binnen-buiten het sterkst tot zijn recht. De detaillering van het 'trappehuis gevelsegment' kreeg een vervolg binnenshuis: prachtig be werkte trappehuizen waaraan aandacht besteed mocht worden. Zeer rijke voor beelden treffen we aan op het Spaamdam- merplantsoen, waar achter zwaar bena drukte gevelsegmenten fraai uitgewerkte trappehuizen schuilgaan (afb. 8,9). Brandtrap De apotheose is tevens een zwanezang. De 'wolkenkrabber' van Staal op het Victo rieplein geeft de trap (180° bordestrap in halfrond volglas trappehuis) een ereplaats in de gevel. De illusie is even breekbaar als het glas waarachter hij schuilgaat. De lift heeft zijn intrede gedaan. De trap is hooguit semi-functioneel, vaak slechts een noodzaak geworden. Hij vervalt als het ware tot 'brandtrap', een rol die hij tot nu toe in de hoogbouw vervult, enkele opval lende uitzonderingen daargelaten (afb. 10, 11). Het aanzien van de trap bepaalt voor een groot deel de indruk die een huis op je maakt. Vaak is het dan ook zo dat bij res tauratie en renovatiewerkzaamheden het trappehuis en de trap ongemoeid gelaten worden: hooguit een verfje, een nieuwe ruit of een vervangen tree. Deze ingrepen zijn tolerabel en verstoren het evenwicht van gevel met binnenwerk niet. Anders wordt dit bij 'moderniseren': bijvoorbeeld vervangen van houten leuningen en balus- ters door ijzeren hekwerken. Steviger? 11. Idem, close-up trappehuis. Maar ze doen wel afbreuk aan het wezen lijke karakter van trap of pand. Soms zijn rigoureuze ingrepen onvermijdelijk, zoals het verplaatsen van het trappehuis van voor- naar achtergevel om aan het woon comfort van de heringedeelde woning te gemoet te komen. Dit hoeft geen ramp te betekenen. Algemeen gesproken is het echter wel zo dat we attent moeten blijven op een zorgvuldig omspringen met een door zijn alledaagsheid schijnbaar onbe duidend element als de trap in de etage woning. Hij blijft uiteindelijk een onmis bare schakel in de geschiedenis van huis en bewoner, die in tijd en plaats steeds verschillend is. Drs. I. M. Kruikemeijer is kunsthistorica te Amsterdam en gaat op het onderwerp 'trappenpromoveren. Op 25 juni wordt om 11.00 uur in Stadskasteel Oudaen, Oude Gracht 99 te Utrecht de jaarlijkse Algemene Vergadering van de Bond Heemschut gehouden. Uw aanwezigheid wordt bijzonder op prijs gesteld. Voor de agenda zie het vorige nummer pag. 5. 10. 'Wolkenkrabber'op het Victorieplein, 1929, J. F. Staal. Noot: 1. uit: D.O. Engelen, Over arbeiderswonin gen, 1870. 2. Foto's 3, 4, 5, 7, 9,10 en 11 van I. M. Kruikemeijer. Literatuur: artikel naar aanleiding docto raalscriptie 'Trap op, Trap af. Trappen en Trappehuizen in meerwoningblokken in Amsterdam in de periode 1850-1985, LM. Kruikemeijer, 1986. 12 Heemschut, juni 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 12