Historische rooilijn oost zijde in ere herstellen m INTERVIE JAAP KAMERLING Heemschut Groningen over Grote Markt: Dinsdag 8 maait omstreeks een uur of elf arriveer ik in de metropool van het Noorden: Groningen. Om half twaalf heb ik een interview met enkele leden van de provinciale commissie van Heemschut. Nog even tijd om goed om me heen te kijken. In de onlangs nieuw ingerichte hal van het station erger ik me weer aan het modieuze plafond. Wie even terzijde van de hal het bagagedepot betreedt kan zien, welk prachtig siermetsel- werk destijds deel uitmaakte van de oorspronkelijke monumentale hal. Volstrekt zinloze modernisering en een klap in het gezicht van de architectuur-minnaar. Het station uitlopend kom ik op het sta tionsplein; een doods plantsoentje, waar elk leven uit lijkt weggeëbd. De levendig heid heeft zich verplaatst naar het nieuwe busstation vóór de nieuwe kantoren naast het station: een overigens fraaie schepping van architect Van Belkum, met mooie ron dingen en uitgevoerd in geel baksteen en veel glas. Commissie-secretaris ir. Piet Reijenga kan die nieuwbouw nu ook wel waarderen merken we even later tijdens het inter view, maar betreurt het, dat de functie van het stationsgebouw zo is uitgehold doordat de passagiersstroom nu via een doorgang in het nieuwe kantorencomplex naar het busstation een eind voorbij het station wordt geleid. Het station, dat vroeger de omgeving fraai domineerde met een leuk plein ervoor gaat nu in strijd met zijn eigen karakter geheel op in de lintbebouwing, die het samen met de nieuwbouw vormt. Uit het station komend verwacht je bussen en taxi's op een levendig voorplein. Nu is het leven vóór de stationsingang weggezo gen. Jammer, vindt hij. We vervolgen snel onze weg om later met Reijenga, technisch adviseur van de commissie Wim Bameveld en commis sielid Kees van der Ploeg nog even op dit stadsdeel terug te komen. Na een kwar tiertje arriveer ik bij het fraaie architecten bureau van Bameveld in de Oude Kijk in 't Jat straat, van oorsprong een middeleeuws pand, later van een nieuwe bepleistering voorzien. In een kantoorvertrek met sierlijke behangschilderingen en een mooie schouw besluiten we maar direct enkele actuele ontwikkelingen in de stad Groningen onder de loupe te nemen. De stad is voor de commissie een heel be langrijk aandachtsgebied omdat deze hier, anders dan in de overige provincies, de enige echte grote stad is. In Groningen woont meer dan een derde van alle Gro ningers. Grote Markt Een voornaam discussiepunt in de com missie vormt op dit moment de problema tiek van de Grote Markt van Groningen. Dat enorme plein is bij de wederopbouw na 1945 nogal uit z'n krachten gegroeid. De markt bestaat eigenlijk uit een plein, dat geleidelijk overgaat in een stratenpatroon. Parallel aan het monumentale neo-classi- cistische stadhuis op de Markt zelf is een nieuw stadskantoor neergezet, dat met het oude stadhuis wordt verbonden door een moderne glazen corridor via het Goudkan toor in renaissance-stijl. Een merkwaar dige combinatie. Een even verbazingwek kende trap voert naar die corridor om hoog en is met een hek afgesloten om van dalisme tegen te gaan. Over openbaarheid gesproken. Het hele complex neemt een flink deel van de Markt in beslag. De markt, die eigenlijk een aantrekkelijk ver- blijfsgebied zou moeten zijn wordt daar verder bedorven door een busstation, ter wijl de vele soorten plaveisels een romme lige indruk maken. Twee historische wan den van de markt zijn in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog geheel vernield en weer opgevuld met nieuwbouw van weinig opzienbarende architectuur. Het probleem is eigenlijk, zo meent de commissie, dat de wederopbouw in fasen is uitgevoerd en niet vanuit een totaalvisie op het geheel. De gemeente is nu bezig nieuwe plannen voor de Markt te ontwik kelen. Groningen moet hier weer een echt stadshart krijgen, waarin de verblijfsfunc- tie tot zijn recht komt. Het nieuwe stadhuis zou eventueel moeten worden afgebroken en vervangen door een nieuw winkel-stad huiscomplex. Het prachtige goudkantoor tje zou dan verhuizen naar het huidige gat naast de Martinitoren, waar eens een soortgelijk gebouwtje stond: de hoofd wacht. De commissie is niet erg enthousiast over zo'n radicale aanpak en wil liever aansluiten op de vroegere situatie. Als een van de mogelijke verbeteringen stelt de commissie voor de oude rooilijn aan de oostzijde van de Markt, die na de oorlog werd verlegd zodat het plein nog groter werd, weer terug te leggen. Het motief destijds voor die verlegging was, dat de Martinitoren dan in de as van de Ooster straat kwam te liggen zodat van daaruit een vrij uitzicht op de toren ontstond ter wijl bovendien het verkeer meer ruimte zou krijgen, vertelt Van der Ploeg. Het grote nadeel is echter, dat het zicht vanuit de Oosterstraat nu een beeld oplevert, dat geen enkele verrassing meer biedt. Je kijkt nu te vroeg tegen de nogal iele basis van de toren aan. Reijenga: Vroeger zag je eerst vanuit de Oosterstraat de bovenste helft van de toren oprijzen en als je dan een eindje de Markt opliep zag je opeens de toren in zijn geheel'. Wat de commissie ook nogal storend vindt is het gat naast de toren, waar ooit de hoofdwacht stond. Dat zou weer moeten worden verkleind. Uit voering van beide ideeën zou het markt plein al heel wat meer intimiteit en com pactheid geven. Frascati Een ander geval, dat de commissie nogal hoog zit, vormt de 'Frascati'bebouwing aan het Verbindingskanaal links van het sta tion. Deze karakteristieke 19e eeuwse panden werden opgenomen in de nieuwbouw voor de centrale directie van de PTT er vlak naast en achter. De com missie is op zichzelf niet tegen omvang rijke invullingen in dit gebied maar dan Bejaardenwoninkjes in de oude Stallen van het vroegere Prinsenhofcomplex. Heemschut, maart-april 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 6