en goederenloodsen wordt met sloop be dreigd. Het station van Winschoten is ge restaureerd en zal ongetwijfeld behouden blijven. Winschoten en Nieuwe Schans hebben een type station derde klasse (één van de door Rijkswaterstaat ontworpen standaardtypen). Hoogezand-Sappemeer Hoogezand-Sappemeer heeft daar weer een grotere variant van. Volgens zeggen van Ir. C. Douma, hoofdarchitect van de NS, doet de NS zijn best om het station van Hoogezand-Sappemeer in bedrijfsdienst te houden, hierin gesteund door de Bond Heemschut en de gemeente Hoogezand; de seinpost op het emplacement in die plaats (post T) krijgt een plaatsje in het Spoorwegmuseum, voormalig station Ma liebaan te Utrecht, ter bediening van de wissels en seinen voor het nieuwe rondrit- spoor dat in 1989 zal worden aangelegd ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Spoorwegen. Noemenswaard langs de lijn Groningen- Nieuwe Schans zijn verder nog: de stations Scheemda, Zuidbroek en Kropswolde. Het fraaie en voor Groningen unieke gebouw te Scheemda blijft hoogstwaarschijnlijk behouden met medewerking van de ge meente en een plaatselijke groep, het ge bouw van Zuidbroek is al door de ge meente Oosterbroek van NS gehuurd en is dus niet langer meer bedreigd, en een groep particulieren zet zich in voor be houd en restauratie van het station Krops wolde. Voorts vallen nog te noemen: het seinhuisje (post I) in Nieuwe Schans uit 1946, en de polygonale SS-locomotieven- loods aldaar (1876), thans in gebruik van de GADO voor opslag. Daar waar vroeger de Woldjerspoor- weg het Winschoterdiep overstak (de draaibrug is verdwenen) bij Roode Haan, staat nog een wachterswoning (nu een woonhuis). De spoorbrug over het Oude Winschoterdiep (verbindingsspoor Gro ningen Losplaats-Groningen Eemskanaal) is er nog wel en stamt uit 1966. Het aantal spoorwegobjecten binnen of in de buurt van de stad Groningen is verder beperkt tot een enkele oude douaneloods op het emplacement (in de buurt van de Oude Stationsweg). Van de 'verdwenen' spoorlijnen zijn nog een hoop resten te vinden. Ik wil daarvan slechts een aantal representatieve voor beelden noemen. Ed. Cuypers Voor de eerste wereldoorlog liet de NOLS 3 typen stationnetjes ontwerpen door de architect Ed. Cuypers. Van Stadskanaal Hoofdstation rest sinds 1979 nog slechts een zielige goederenloods, maar in Bui- nen, Exloo en Valthe zijn ze nog te bewon deren, de laatste twee ingericht als woon huizen. De stationnetjes van de STAR zijn ont worpen door i'r. A. J. van der Steur 1924); de invloed van het 'Nieuwe Bouweii is zichtbaar in de flauw hellende daken en de grote overstekken. De meeste zijn eind jaren '70 gesloopt of verkeren in verval. Dat laatste is het geval met Nieuw-Buinen. TerApel Hoofdstation sleet zijn laatste da gen als jeugdsoos 'Perron 15', tot het voor kort werd gesloopt. Stadskanaal-Oost staat er nog; Ter Apel Rijksgrens is afgebrand. Musselkanaal-Valthermond en Zandberg zijn verbouwd tot woonhuis, evenals de meeste brugwachterswoningen in die buurt. Alle draaibruggen zijn verdwenen of vastgezet. Amsterdamse School De meeste stationnetjes langs de Woldjer- spoorweg uit begin jaren '30 staan er nog net zo: gebouwd voor de eeuwigheid. Ze zijn nu bewoond, maar de opschriften her inneren aan de voor die tijd zeer modeme, Amsterdamse School-stijl waarin ze zijn uitgevoerd. Mooie voorbeelden hiervan zijn Slochteren en Harkstede-Scharmer. Hoewel het grootste deel van het spoor wegtracé in de Veenkoloniën is opgebro ken, vormen de oude spoordijken heel aardige fiets- of wandelpaden, waarlangs lopend men de vergane glorie kan proe ven. Suzan de Boer Sap is student architectuur geschiedenis te Groningen Met dank aan dr. ir. H. Hoestra 'Spoorwegen in Groningen', geschreven door Suzan de Boer Sap, is een uitgave van de uitgeverij stichting Matrijs te Utrecht en de vereniging 'Stad en Lande' te Gronin gen en vormt het 6e deel in de Stad en Lande Historische Reeks. Het voormalige NOLS-station te Valthe, nu in gebruik als woonhuis van architect Ed Cuy pers. (foto Martin van Thiel, Stichting Statief Utrecht). Station Winschoten na de restauratie. Opmerkelijk is de glazen kooiachtige entree, (foto Mar tin van Thiel) Het fraaie Amsterdamse schoolachtige station Harkstede-Scharmer, dat nu dienst doet als woonhuis, (foto Martin van Thiel) Heemschut, maart-april 1988 41

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 41