Algemeen Handelsbladgebouw
van de sloop gered
YVONNESCHOUTEN
Voorgevel Handelsbladgebouw (foto NRC/Handelsblad)
Achter het Paleis op de Dam en aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal staat een groot
pand, waarop in Jugendstil-letters de naam 'Algemeen Handelsblad'is te lezen. Te
oordelen naar de staat waarin het gebouw verkeert, heeft het zijn beste tijd wel
gehad. Het geheel maakt een verwaarloosde indruk; graffiti-teksten ontsieren de
onderpui, de kozijnen zijn in verschillende kleuren geschilderd en achter de vensters
ontwaart men rommelige interieurs. -
Nadat het pand bijna tien jaar door krakers bezet is geweest, zal de gemeente in 1988
een start maken met de bouw van HAT-eenheden in het gebouw. Aan een jarenlange
onzekerheid over behoud dan wel sloop van het Algemeen Handelsbladgebouw is nu
een eind gekomen en de karakteristieke gevel van het gebouw, ontworpen door Ed.
Cuypers, zal bewaard blijven.
Ed. Cuypers
Architect van dit, in 1902 ontstane, gebouw
is Eduard Cuypers, neef van de bekende
P. J. H. Cuypers. Hij is in 1859 in Roermond
geboren in een artistiek milieu, zijn vader
was kunstenaar en de broer van zijn vader
was de hiervoor genoemde architect
P. J. H. Cuypers. Eduards eerste kennis
met betrekking tot de bouwkunst is hem
dan ook door zijn oom bijgebracht, bij wie
hij op het atelier in Roermond heeft ge
werkt. Evenals zijn oom verhuist Eduard
op een gegeven moment naar Amsterdam.
Hoewel minder bekend dan zijn oom, is
Ed. Cuypers zeker geen onbelangrijke ar
chitect geweest. Volgens de grote archi
tectuurhistoricus Hitchcockis niet alleen
Berlage belangrijk geweest voor het ont
staan van de Amsterdamse School, maar
heeft ook Cuypers hierbij een grote rol ge
speeld.
Vader van de Amsterdamse School
De drie bekendste architecten van de Am
sterdamse School2; Van der Mey, De Klerk
en .Kramer hebben alledrie bij het archi
tectenbureau van Ed. Cuypers gewerkt.
Van grote invloed op hun ontwerpen zijn
vooral de Engelse en Duitse publicaties
met betrekking tot de Art Nouveau ge
weest, waar zij op het bureau van Cuypers
kennis van hebben kunnen nemen. Art
Nouveau-elementen, zoals gestileerde
plantmotieven en asymmetrische vormen,
zien we dan ook in de details van Van der
12
Heemschut, februari 1988