Algemeen Handelsbladgebouw van de sloop gered YVONNESCHOUTEN Voorgevel Handelsbladgebouw (foto NRC/Handelsblad) Achter het Paleis op de Dam en aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal staat een groot pand, waarop in Jugendstil-letters de naam 'Algemeen Handelsblad'is te lezen. Te oordelen naar de staat waarin het gebouw verkeert, heeft het zijn beste tijd wel gehad. Het geheel maakt een verwaarloosde indruk; graffiti-teksten ontsieren de onderpui, de kozijnen zijn in verschillende kleuren geschilderd en achter de vensters ontwaart men rommelige interieurs. - Nadat het pand bijna tien jaar door krakers bezet is geweest, zal de gemeente in 1988 een start maken met de bouw van HAT-eenheden in het gebouw. Aan een jarenlange onzekerheid over behoud dan wel sloop van het Algemeen Handelsbladgebouw is nu een eind gekomen en de karakteristieke gevel van het gebouw, ontworpen door Ed. Cuypers, zal bewaard blijven. Ed. Cuypers Architect van dit, in 1902 ontstane, gebouw is Eduard Cuypers, neef van de bekende P. J. H. Cuypers. Hij is in 1859 in Roermond geboren in een artistiek milieu, zijn vader was kunstenaar en de broer van zijn vader was de hiervoor genoemde architect P. J. H. Cuypers. Eduards eerste kennis met betrekking tot de bouwkunst is hem dan ook door zijn oom bijgebracht, bij wie hij op het atelier in Roermond heeft ge werkt. Evenals zijn oom verhuist Eduard op een gegeven moment naar Amsterdam. Hoewel minder bekend dan zijn oom, is Ed. Cuypers zeker geen onbelangrijke ar chitect geweest. Volgens de grote archi tectuurhistoricus Hitchcockis niet alleen Berlage belangrijk geweest voor het ont staan van de Amsterdamse School, maar heeft ook Cuypers hierbij een grote rol ge speeld. Vader van de Amsterdamse School De drie bekendste architecten van de Am sterdamse School2; Van der Mey, De Klerk en .Kramer hebben alledrie bij het archi tectenbureau van Ed. Cuypers gewerkt. Van grote invloed op hun ontwerpen zijn vooral de Engelse en Duitse publicaties met betrekking tot de Art Nouveau ge weest, waar zij op het bureau van Cuypers kennis van hebben kunnen nemen. Art Nouveau-elementen, zoals gestileerde plantmotieven en asymmetrische vormen, zien we dan ook in de details van Van der 12 Heemschut, februari 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 12