Het oude stationsgebouw van Ede-Centrum, thans in gebruik als streekmuseum. (Cem. archief Ede foto) de genoemde, samenwerkende organisa ties, zich actiever met het behoud van stati ons bezig te houden. Een analyse achteraf van de ontwikkeling die tot de afbraak van Beesd in november 1985 leidde, wees uit, dat dit gebouw met wat extra inspanning en betere coördinatie wellicht gered had kunnen zijn. Het verloren gaan van het ge bouw wordt door de bevolking van Beesd nog steeds betreurd. Dat ook erkende monumenten niet altijd geheel veilig zijn, wordt bewezen door re cente ontwikkelingen rond het station te Hulshorst, dat op de rijksmonumentenlijst staat. Dit station was onlangs in de publici teit omdat de trein er, met ingang van de huidige dienstregeling (31 mei 1987) niet meer stopt. Velen zullen het station wel kennen, een sympathiek en evenwichtig gebouwtje, gaaf, een terecht monument. Een plaquette aan de oostmuur vermeldt de tekst van het gedicht van Cerrit Achter berg, dat op het station Hulshorst is geïn spireerd. Het ziet er naar uit, dat NS, nu het gebouw voor spoorwegdoeleinden niet meer nodig is, niet zonder meer bereid is om het gebouw in goede staat te brengen en te houden, en te exploiteren. Er lopen thans onderhandelingen met de gemeente Nunspeet, waaronder Hulshorst valt, die zeer tegen sloop gekant is. Door de automatisering van de spoorlijn Zutphen-Hengelo werd een groot deel van het bedienend personeel langs de lijn overbodig, en daarmee kwam ook het voortbestaan van een aantal fraaie (en bouwkundig in goede staat verkerende) stations in gevaar: Lochem, Cooren Del den. Voor Goor en Delden (in de provincie Overijssel gelegen) zijn inmiddels goede oplossingen gevonden, mede door de goede medewerking van de betreffende gemeenten. Het Gelderse station Lochem loopt in de procedure iets achter, omdat er lange tijd onzekerheid bestond over de vraag of de stationsaccomodatie op de hui dige plaats zou blijven, c.q. zou worden verplaatst. Thans ziet het er naar uit dat het station niet verplaatst wordt. De gemeente Lochem en NS streven nu naar een oplos sing zoals in Goor en Delden. Een klein stationsgebouw aan dezelfde lijn en in de zelfde omgeving is Laren-Almen. Het is sinds lang voor het reizigersverkeer geslo ten, en is in gebruik als woning en atelier. Een fraaie foto van dit gebouwtje staat af gedrukt op de buitenkant van het handige naslagwerk van Van Paddenburgh en Van de Meene: 'De spoorwegstations in Neder land.'2' Het station te Winterswijk, groot vanwe ge zijn oorsprong als grensstations, bleef niet zonder moeite gespaard. Het gebouw is met medewerking van de gemeente ge restaureerd en staat er weer goed bij. De reizigers worden ontvangen in een opge knapte hal en restauratie; de overige ruim ten in het gebouw worden verhuurd aan een sportschool en een opleidingscen trum. Het naburige station Aalten werd in 1981 van NS gehuurd. De gemeente was sterk voor behoud en verleende alle me dewerking. Op kleinere schaal, maar evenals in Winterswijk, is een deel in ge bruik bij NS, de rest wordt verhuurd aan bedrijven en organisaties. Terborg Volgen we de spoorlijn naar Arnhem ver der, dan komen we eerst in Varsseveld, dat verloren ging, en vervolgens in Ter- borg. Een mooi station, dat duidelijk ver wantschap vertoont met Aalten. Het ligt fraai in de as van de stationsweg, en het scheen ten dode opgeschreven te zijn om dat planologische ontwikkelingen de doortrekking van de stationsweg naar de overzijde van de spoorlijn met zich mee zouden brengen. Inmiddels zijn de plan nen voor het spoorwegkwartier van Ter- borg zodanig gewijzigd, dat het gebouw kan blijven staan. De gemeente Wisch streeft naar behoud en is in onderhande ling met de spoorwegen over de voor waarden. Winterswijk is ook via Zutphen bereik baar. Langs deze spoorlijn vinden we het station Vorden, één van de eerste succes sen in de strijd om het behoud van stations in de Achterhoek, goed gerestaureerd met steun van gemeente en particulieren. Het herbergt een tandartsenpraktijk. Het vol gend station, Ruurlo, is helaas afgebroken, en het derde station in deze reeks is Lich- tenvoorde-Croenlo (Hevelde), dat nog ge red zou kunnen worden als er een liefheb ber zou komen die er een goede bestem ming voor heeft. De situering in een overi gens fraai landschap is niet optimaal van wege de nabijheid van een industrie (slachterij). De gemeente Lichtenvoorde zou behoud toejuichen. Aan buiten gebruik zijnde of voormalige tracé's zijn ook diverse gebouwen behou den, bijvoorbeeld langs het voormalige tracé Apeldoorn-Zwolle, en de thans voor toeristische stoomritten gebruikte lijn Apeldoom-Dieren (Beekbergen en Eer- Het station van Hulshorst. Over behoud wordt nog onderhandeld. Heemschut, november-december 1987 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 27