Twee koepelkerken van A. C. Bleijs KERKELIJKE BOUWKUNS COERT PETER KRABBE* Met de in de jaren 1879-1882 gebouwde St. Cyriacuskerk voegde architect A. C. Bleijs een sterk dominerend element toe aan het stadsbeeld van zijn geboorteplaats Hoorn. Hetzelfde lukte hem in Amsterdam - zijn woonplaats van 1880 tot de eeuwwisseling - waarin 1884-1887 de St. Nicolaaskerk verrees. Beide gebouwen danken hun promi nente plaats in het stadsbeeld vooral aan een koepel. De gelijkenis qua silhouet werking is dan ook menigeen reeds opgevallen (afb. 1 en 2). Er bestaan evenwel ook verschillen tussen deze gebouwen, waarop nader zal worden ingegaan. Voor beide bouwwerken valt momenteel een groeiende belangstelling te bespeuren, getuige de oprichting van de Stichting Koepelkerk Hoorn en de Vriendenkring Nico laaskerk Amsterdam. Sinds eind 1985 zet de Stichting Koepel kerk Hoorn zich in voor het behoud van de St. Cyriacuskerk. Zij heeft bewerkstelligd dat de kerk op de Rijksmonumentenlijst is geplaatst en dat Monumentenzorg de kos ten van het bouwkundig onderzoek, het restauratieplan en de begroting met in gang van 1990 zal vergoeden. De parochie zal zelf 10 procent van de kosten van de restauratie voor haar rekening moeten ne men. De Stichting Koepelkerk Hoorn tracht dan ook, vol inzet, het benodigde bedrag bijeen te brengen. Gedurende ruim een jaar vergaarde zij de aanzienlijke somma van ruim een ton. De restauratie van het casco en de glas-in-lood vensters zal op zijn minst 2 miljoen gulden bedra gen. Mocht men overgaan tot restauratie van het inwendige, dan dient daarvoor ze ker 1 miljoen gulden uitgetrokken te worden. Enige maanden na het ontstaan van de Hoomse stichting werd de Vriendenkring Nicolaaskerk Amsterdam opgericht, met een gelijke doelstelling, namelijk behoud en restauratie van de kerk. Met het laatste is al een begin gemaakt: een vrijwilliger brengt momenteel op knappe wijze de sja- bloonschilderingen weer in goede staat. Het wachten is nu op andere, eveneens noodzakelijke herstelwerkzaamheden. In de eerste plaats denkt men dan aan de restauratie en herplaatsing van de binnen koepel van glas-in-lood. Dit jaar bestaat de St. Nicolaaskerk honderd jaar. Naast het organiseren van activiteiten bracht de St. Nicolaaskerk te Amsterdam (1884-1887). Opvallend is de overeenkomst qua silhouet met de Hoomse kerk. Beide gebouwen doen het uitstekend in het stadsbeeld, (herkomst foto: Histo risch Topografische Atlas - Gemeentelijke Archiefdienst Amsterdam). St. Cyriacuskerk te Hoorn (1879-1882) (her komst foto: P. C. J. van Dael, Amsterdam). stichting februari j.1. ter gelegenheid hier van een boek uit over het gebouw en de geschiedenis van de parochie. Over de St. Nicolaaskerk is in het verleden ook in dit blad al een en ander geschreven, zodat in dit artikel de meeste aandacht uitgaat naar de Hoomse kerk, het bouwwerk waarmee Bleijs bekendheid verwierf. Stadsbeeld Wie ooit een bezoek aan Hoorn heeft ge bracht weet hoe goed de St. Cyriacuskerk - en met name haar koepel - het in het stadsbeeld doet. Ook wat het inwendige van de kerk betreft, is de werking van de koepel groots te noemen. Ondanks het feit dat een tiental jaren geleden een 'beelden storm' in het interieur plaatsvond, maakt het heden ten dage nog een harmonische indruk. Dat Bleijs nadrukkelijk naar har monie gestreefd heeft, blijkt uit een door snede in een bewaard gebleven schets boek (afb. 3). Elke travee heeft Bleijs bij wijze van experiment op andere wijze vormgegeven. Typerend voor deze archi tect is dat hij zijn plannen zo lang perfectio neert totdat het in zijn ogen ideale ontwerp tot stand is gekomen; veel tekeningen in zijn schetsboeken laten dit duidelijk zien. In het inwendige van de kerk zijn enkele interessante kunstwerken te zien. In de eerste plaats wijs ik op de preekstoel uit 1756 - afkomstig uit de vroegere schuil kerk - die onlangs gerestaureerd is. Ook het orgel van de firma Maarschalker- weerd, waarvoor Bleijs hoogstwaarschijn lijk de kast heeft ontworpen, onderging een opknapbeurt. Vermeldenswaard zijn voorts een fraaie 'piëta' uit de late middel eeuwen, de glas-in-lood vensters van de firma Nicolas te Roermond, de kruisweg staties van F. L. Stracké en de schilderin gen van Jan Dunselman, die onlangs weer in de kerk opgehangen zijn. Opvallend is dat Bleijs het te bebouwen terrein optimaal heeft benut. Hij diende 8 Heemschut, september 1987

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 8