De Waag van Hoorn in gevaar WAAGGEBOUWEN KARL KIEM <h De Waag van Hoorn (vanaf 1609) is een opmerkelijk monument in de Nederlandse architectuurgeschiedenis. Zij behoort tot de fraaiste wereldlijke gebouwen van de stad. Een van de beroemdste architecten van het land, Hendrik de Keyser was bij het ontwerp betrokken. In de ontwikke ling van het bouwtype waag neemt het een belangrijke plaats in. Het woord waag heeft echter een dub bele betekenis. Aan de ene kant wordt er het gebouw waar gewogen wordt mee be doeld, aan de andere kant ook de daartoe noodzakelijke apparatuur. En Hoorn is bij de huidige stand van het onderzoek de enige plaats waar deze eenheid nog nage noeg volledig oorspronkelijk tot op de de tails bewaard is gebleven. Waagbalken, katrollen, kabels, etc. maken de wagen en balansen uit vroeger eeuwen aanschouwe lijk (afb. 1). Deze unieke, door haar han dels- en technischhistorische betekenis nauwelijks te overschatten inrichting is desondanks plotseling bedreigd informa tie van Gemeentewerken Hoorn). Met het verdwijnen van de functie der wa gen omstreeks de eeuwwisseling stonden vaak ook de gebouwen zelf ter discussie. Gelukkig werd in de meeste gevallen de grote symboolwaarde van dit type gebouw en zijn betekenis voor de stadsgeschiede nis erkend. Afhankelijk van de aard van de nieuwe functie bleef het bouwkunstige uiterlijk min of meer behouden. Bijna steeds verdween helaas de oorspronkelij ke inrichting. In sommige gevallen, meest al bij de herinrichting tot restaurant, bleef nog een enkele balans als decoratief ele ment behouden. Dat gebeurde dan meest al op de verkeerde plaats en zonder toe behoren (Doesburg, Haarlem, Monnicken- dam e.a.). Andere elementen dienen te genwoordig de folklore en zijn gewoonlijk volledig uit hun verband gerukt. Zelfs in de waaggebouwen van Alkmaar (1582) en Gouda (1658-1660 door Pieter Post), die soms tenminste nog gebruikt worden voor de oorspronkelijke functie, zijn delen van de originele weegappara- tuur verdwenen. Zelfs het Waagmuseum in Enkhuizen is qua inrichting niet meer com pleet. Om die reden is de volledig bewaar de en voor gebruik geschikte weegappa- ratuur van Hoom op zich al bescher- menswaard. Daarbij komt voor Hoom nog de unieke omstandigheid, dat de balansen van hout (Van Vught, Amsterdam 1693) ge maakt zijn en niet zoals gewoonlijk van ij zer (afb. 2). Bezienswaardig zijn overigens ook de tot maskers gesneden balkkoppen in de onderconstructie voor het ophangen van de waagbalken. Bijzonder indrukwek kend is de rangschikking van de weeg- W///////////A 2) Doorsnede. De weegbalken hangen aan een onder-constructie. Hierop kunnen ze half naar buiten geschoven worden, zodat de bui tenste schaal onder de luifel komt te hangen (tekening Gudrun Sack, 1987, naar opmeting Openbare Werken Hoom, tek. nr. 83/62 van 17/6/1983). 1) Gezicht op de Waag van Hoom (1609). Hendrick de Keyser was als architect bij het ontwerp betrokken, (foto Rijksdienst voor de Monumentenzorg) 3) Plattegrond (reconstmctie van de oor spronkelijke toestand). Hoom is het oudste voorbeeld van een waag met een overwe gend parallelle rangschikking van de weeg toestellen (tekening Gudrun Sack, 1987; naar opmeting Openbare Werken Hoom, tek. nr. 83/62 van 17/6/1983). plaatsen (afd. 3). Verheugend was dat het zicht op de weeginrichting over het benederthek naar het restaurant op de verdieping tot nog toe voor iedereen gemakkelijk mogelijk was - een museum van historische metrologie als het ware, gratis en als vanzelfsprekend te betreden (afb. 4 en 5). Min of meer ongewild werd de begane grond van de waag van Hoom vanuit de optiek van de monumentenzorg tot op he den optimaal gebruikt. Gevaar dreigt nu bij zogenaamd noodzakelijk economisch gebruik. Het restaurant op de verdieping zal op de begane grond uitgebreid wor den. De daarbij in de weg staande weegin richting zal met een elegante kunstgreep dienstbaar gemaakt en daardoor behou- den worden. Door verkorting van de ket tingen moeten uit de waagplatformen ta fels ontstaan. Waar dergelijke maatregelen toe lei den, kan bij diverse voorbeelden voor her gebruik in deze zin nog het best aan de Waag van Monnickendam geïllustreerd worden. De fantasie kent daarbij nauwe lijks grenzen. Gewichten worden uitge boord en dienen als kaarsenstandaards, berries worden opgehangen en tot 16Heemschut, juli/augustus 1987

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 16