Boeken De Hollandse Waterlinie den die oorspronkelijk deel uitmaakten van de kolonie. In 1938 kocht Natuurmonumen ten van het Ministerie van Justitie de eerste 200 ha ten zuiden van de Kolonievaart. Het natuurreservaat is in de loop van de jaren gelukkig enorm uitgebreid en is nu ca 1700 ha groot: 500 ha is eigendom van Natuurmo numenten en 1200 heeft Natuurmonumenten in erfpacht van de Staat. Een belangrijk re servaat met levend veen, zeldzame hoog veenvegetatie, bijzondere vogels en rep tielen. Een grote bedreiging voor dit gebied vormde in de jaren dertig de ontginnings woede die over oostelijk Nederland raasde. Maar er dreigen steeds weer nieuwe gevaren zoals de verstoring van de waterhuishouding en de aanleg van wegen en fietspaden. MUSEUM Het Museum van Veenhuizen is een particu liere stichting, welke tot doel heeft zoveel mogelijk herinneringen aan het oude Veen- huizen te bewaren. Het wordt door vrijwilli gers beheerd en in stand gehouden. Het mu seum heeft een grote collectie oude foto's, tekeningen, brieven en voorwerpen. Ook worden er voorbeelden tentoongesteld zoals die in de inrichting werden vervaardigd en die via bijvoorbeeld de 'Catalogus van arti kelen vervaardigd door den Arbeid in 's Rijks Strafinrichting' te koop aangeboden werden (Uitgave van het Ministerie van Jus titie, 1907). Men treft er de inrichting van de oude directiekamer en de inventaris van de apotheek 'Bitter en Zoet'. De Maquette van Veenhuizen 11 noemde ik al. De grootste trekpleister vormt echter de oude brandweer auto!, aldus de beheerders. De openingstijden van het MUSEUM zijn van mei tot november van 13.00 - 17.00 uur. Informatie 05920 - 88264/88637/ 88553. Met dank aan de heer L.F.A. Jaspers, die mij een hele dag rondleidde. Literatuur. Arbeid ter disciplinering en bestraffing; Veenhuizen als onvrije kolonie van de Maatschappij van Welda digheid: 1823 - 1859; door R. Berends, A.H. Huus- sen, R. Mens en R. de Windt. Zutphen, 1984. J.A. Bienstjes en H.R. Offerhaus, De Rijkswerkin richting in Veenhuizen in hun oorsprong enz. Assen, 1904. J.D. Dorgelo, De koloniën van de Maatschappij van Weldadigheid (1818-1895): een landbouwkundig en sociaal-economisch experiment. Proefschrift Nijme gen. Assen, 1964. R. Faber, Veenhuizen, één, twee, drie. Assen, 1983. Th. Hof, De Koloniën van Weldadigheid te Ommer- schans en Veenhuizen. (Een verslag van een ver pleegde uit ca 1840). C.A. Kloosterhuis, De bevolking van de Vrije Kolo niën der Maatschappij van Weldadigheid. Zutphen, 1981. H. de Vroome, Het Fochteloërveen, een waardevol restant. In: NOORDERBREEDT, 10(1986), no 5, pp 169-180. J.J. Westendorp Boerma, Een geestdriftig Nederlan der. Amsterdam, 1950. Idem: Johannes van den Bosch als sociaal hervormer. Amsterdam, 1927. 21 Sinds vorig jaar is 's zomers in Fort Asperen een tentoonstelling over de Hollandse Wa terlinie te bezichtigen. De klimatologische omstandigheden in het fort, zelf onderdeel van die linie, bleken evenwel niet zo gunstig dat al het beschikbare materiaal getoond kon worden. Ter aanvulling is daarom op initia tief van de Stichting Fort Asperen een boek over hetzelfde onderwerp samengesteld. De Hollandse Waterlinie was een uniek, ty pisch Nederlands verdedigingssysteem. Ty pisch Nederlands omdat de aanwezige mo gelijkheid om het lager gelegen terrein ten zuiden van de voormalige Zuiderzee over een brede strook met rivierwater te inunde ren (onder te laten lopen) volledig werd be nut om het meest belangrijke gebied, de hui dige Randstad, tegen vijandelijke aanvallen vanuit het oosten te verdedigen. Een paar centimeter was soms al voldoende om we gen, sloten en greppels onzichtbaar en daar mee het terrein onbegaanbaar en onbevaar baar te maken. Zwakke plekken, doorgan gen, waterkeringen en inlaatpunten werden versterkt met forten, lunetten, batterijen en kazematten. Zo kon een groot gebied met betrekkelijk weinig mankracht verdedigd worden. Het eerste hoofdstuk schetst de ontstaansge schiedenis van de Hollandse Waterlinie. Werden bij de inval van de legers van Lode- wijk XIV in het rampjaar 1672 nog dijken doorgestoken, in daaropvolgende jaren wer den steeds meer sluizen aangelegd om de inundaties beter te kunnen regelen. Naarden, Weesp en Nieuwpoort werden in die periode tot moderne vestingsteden omgebouwd. In de loop van de tijd verschoof de waterlinie oostwaarts, totdat ook de stad Utrecht er bin nen lag. Er wordt dan ook onderscheid ge maakt tussen de Oude en de Nieuwe Hol landse Waterlinie. Leverde de Oude diverse malen succes op, de totstandkoming van de Nieuwe verliep enigszins tragisch. Vanwege de snelle ontwikkeling van geschut en pro jectielen in de 19de eeuw moesten de verde digingswerken voortdurend aangepast wor den. Maar telkens was er wel weer een nieuwe uitvinding die de moderniseringen op slag achterhaald en zo goed als nutteloos maakte. Het meest tragische moment was wel de inval van de Duitsers in 1940. Na de mobilisaties van 1870 en 1914 was de Nieuwe Hollandse Waterlinie nu voor het eerst tegen een feitelijke aanval in staat van verdediging gebracht. Het zou tevens de laatste keer zijn. Lijdzaam moesten de sol daten, die de forten bemanden, toezien hoe de vijandelijke vliegtuigen overtrokken om achter de linie parachutisten te droppen. Te gen dat 'geweld' was de Hollandse Waterli nie niet opgewassen. In de twee volgende hoofdstukken wordt een aantal aspecten nader belicht, zonder dat veel nieuwe informatie wordt aangedragen. In tegenstelling tot het vierde hoofdstuk waarin het strategische landschap wordt be sproken. Enerzijds werd in grote mate ge bruik gemaakt van het aanwezige landschap, anderzijds was de streng doorgevoerde ruim telijke ordening nog lang bepalend voor de aanleg van wegen, kanalen en spoorwegen. Het vijfde en laatste hoofdstuk geeft enkele voorbeelden van het leven in en rond het fort. Aardig zijn vooral de ooggetuigeversla gen van enkele personen die tijdens de mobi lisatie van 1939/40 in Fort Asperen gelegerd waren. De Hollandse Waterlinie is mede door de vele schitterende kleurenfoto's en de even eens in kleur afgebeelde tekeningen van for ten e.d. een prachtig boek geworden. Bo vendien is het behoorlijk compleet: voorin een uitklapbare topografische kaart waarop de verdedigingswerken en de inlaatpunten zijn aangeduid, achterin een overzicht van dezelfde werken en een lijst met vesting bouwkundige termen. Na het lezen van De Hollandse Waterlinie zal men des te beter beseffen dat al die forten en sluizen, waarvan men er misschien wel dagelijks enkele passeert, ooit elementen in een heel stelsel waren. Een stelsel dat nu zelf deel uitmaakt van het typisch Hollandse landschap. H. en JBrand (red.). De Hollandse Water linie, Stichting Fort Asperen, Acquoy (Geld.) Uitgeverij L. J. Veen BV, Utrecht Antwerpen 1986; 192 pagina's, vele zwart wit en kleurenafbeeldingen; prijs 29,50 J. H. HANDLEIDING INVENTARISATIE JONGERE BOUWKUNST EN STEDEBOUW (1850-1940); een uitgave van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist 1987. In het kader van het Mo numenten Inventarisatie Project (MIP). Te bestellen bij de Staatsuitge verij, Postbus 20014, 2500 EA 's-Gra- venhage (070-789911). Prijs 15,- incl. BTW en porto.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 21