9 geen detail overslaand en talloze malen te rugkerend naar David Henrique De Castro, een pionier op documentatiegebied (ca. 1880). De belangrijkste joodse begraafplaats be vindt zich (overigens) in Ouderkerk aan de Amstel (bij Amsterdam). Wie begraven wordt, vindt volgens het joodse geloof op de begraafplaats een tijdelijk verblijf tot het einde der dagen, tot de komst van de Messi as. Dan staan de doden op en gaan naar Jeru zalem. Reden, dat Nederlandse joden soms in Israël begraven worden. Praten over begraafplaatsen is uitstekend. Waarom niet tevens een begraafplaats be zoeken op een studiedag?, moet de KNOB gedacht hebben. Ver hoef je daarvoor nooit te gaan. En zo staan rond het middaguur bussen gereed voor een bezoek aan de alge mene begraafplaats Soestbergen aan de Gansstraat, eveneens in Utrecht. De eerste begraving vond hier in 1830 plaats. Dat was anderhalf jaar nadat koning Willem I had bevolen 'het begraven van lijken in de ker ken, kapellen, bedeplaatsen en het be graven op kerkhoven of begraafplaatsen in de bebouwde kom der gemeente gelegen te doen ophouden Een commissie van deskundigen was namelijk tot de conclusie gekomen, dat het verblijf in een kerk of kerkhof, vanwege de daar gelegen lijken, kon leiden tot 'duizeligheid, hoofdpijn en flauwten. Maar wat nog erger is, vandaar nemen soms de verwoestende besmettelijke ziekten haren oorsprong.' Soestbergen werd de eerste begraafplaats na dit bevel van de koning. En dat is nog te merken. Recht tegenover de ingang ligt na melijk een heuvel met vijf ringen van graf kelders: verwijzend naar het begraven in en rond kerken. Een diepe beenderenput is het centrum. De kelders zijn nog steeds toegan kelijk. Dat wil zeggen, na het verwijderen van de sluitsteen is het vanwege de verza melde gassen raadzaam 24 uur te wachten, anders sla je tegen de vlakte, vertelt oud directeur R. van Bruggen. Hij heeft een keer een personeelslid moeten redden, die het be ter wist. Soestbergen is van een imponeren de rust. Imponerend, misschien op de eerste plaats door de Engelse landschapsstijl van tuinarchitect J. D. Zocher Jr.. Enorm is de variëteit van graftekens voor welgestelde burgers, verrijkt met spreuken, bijbeltek sten, familiewapens, doodsmotieven als de slang, die in eigen staart bijt, de vlinder, die zich uit zijn cocon bevrijdt. Er is sinds 1969 veel veranderd op Soestbergen. Danzij een restauratieplan. Men denkt erover de be graafplaats te ontsluiten als wandelgebied voor de woonomgeving. BIJZONDERE EN OUDE BOMEN Een interessante lezing over de landschappe lijke en biologische betekenis van begraaf plaatsen hield mevrouw drs. M. Nelemans, verbonden aan Rijkswaterstaat in Groningen en secretaris van de Stichting Landschapson- derhoud Groningen (het werk van haar stichting komt verderop nog aan de orde). Het herbergen van doden is niet de enige functie van begraafplaatsen, vindt Nele mans. Ze somt op: al dan niet nieuwsgierige bezoekers, die teksten op de grafstenen le zen, de inrichting van het terrein aantrekke lijk vinden of gewoon ontspannen willen wandelen. Begraafplaatsen hebben dus ook een recreatieve functie. Mevrouw Nelemans echter voert ons in haar lezing naar twee minder voor de hand liggende aspecten: de landschappelijke en biologische betekenis van begraafplaatsen, vooral in de provincie Groningen, waar zij actief is. In het open landschap van Groningen zijn kerken en kerkhoven meestal van verre zichtbaar: het zijn groene punten, vaak bo venop een terp gebouwd, zelfs als ze zich buiten de bebouwde kom bevinden. De kerkhoven zijn door stenen muren of beplan ting van de buitenwereld afgegrensd: de do den kunnen niet terugkeren naar het land der levenden. Wel moest het verblijf op het kerkhof aangenaam zijn. Het werd dan ook een verzorgde tuin met mooie beplanting, meest door een haag omgeven. Voor het landschap heel waardevol. Maar ook voor de geschiedenis van de cultuur: begraafplaatsen verwijzen naar de denkwereld van mensen die ze aanlegden. Begraafplaatsen hebben ook een biologische betekenis, betoogt Nelemans. Er is om te beginnen een boomkundig, denderologisch aspect en dan praat ze over bomen die van wege soort of verschijningsvorm van bijzon dere betekenis zijn. Vooral in de negen tiende eeuw was er veel aanplant van bijzon dere bomen, treurwilgen. Taxus, met een symbolische betekenis en 's winters groen blijvend. Oogstrelend en nog leerzaam ook, het gaat immers vaak om uitheemse boom soorten. De Oosterbegraafplaats (Springer) in Amsterdam bijvoorbeeld telt er vele. Mid den vorige eeuw was het in Engeland begon nen, de aanplant van bijzondere bomen. Het diende een educatief doel, meende men, waaraan zowel hoveniersleerlingen als het publiek zich konden laven. Mevrouw Nelemans wijst ook op de bijzon dere verschijningsvorm van bomen op be graafplaatsen: de vorm waarin ze zich ont wikkelen alsmede de ouderdom. Wat is er namelijk op deze plekken aan de hand? De groeimogelijkheden zijn heel gunstig: de bo men hebben weinig hinder van het verkeer, er zijn meestal geen woonhuizen in de buurt, takken worden niet weggesnoeid, er is wei nig verdichting van bomen. Daardoor krij gen bomen een natuurlijke groeivorm en een hoge ouderdom Kerkhoven zijn ook in ecologisch opzicht van belang. Grafstenen hebben zo hun eigen vegetatie: mossen en korstmossen. Het schoonmaken van dergelijke stenen is ergens ontzettend jammer, vindt Nelemans. Som mige mossoorten groeien namelijk alleen op kerkhoven, vanwege de bijzondere steen soorten. Als kerkhoven schoongemaakt moeten worden, zou er eigenlijk eerst onder zoek naar het voorkomen van bijzondere mossoorten gedaan moeten worden, advi seert ze. Komen deze inderdaad voor, dan zou naar andere oplossingen gezocht moeten worden. Overigens, bemossing zorgt voor een natuurlijke bescherming van stenen. Een steen begint pas na een jaar of zes te verwe ren, dat komt goed uit, want de aanloop naar het graf wordt dan toch minder, en het pu bliek heeft geen bezwaar tegen mosvorming. IDEAAL VOOR VOGELS Nelemans zei het al: bomen bereiken op kerkhoven soms een hoge ouderdom. Dat heeft zijn gevolgen. Oude bomen tellen veel meer insecten, schimmels, mossen dan jon gere exemplaren. En veel insecten zijn weer gunstig voor vogels. De rust van kerkhoven trekt bovendien vogels en kleine zoogdieren aan. Je ziet ze dan ook in hogere aantallen en meer soorten dan elders. De kerkhoven in Groningen bieden verder een tijdelijk toe vluchtsoord voor sommige vogel- en insec tensoorten. Namelijk voor die vogels en in secten, die aan beplanting gebonden zijn en bijvoorbeeld alleen in een bos kunnen leven. Als nu zo'n bos gekapt wordt vinden ze een tijdelijk onderkomen op een kerkhof, althans in Groningen, waar het al van verre als een groen punt'in een open landschap herken baar is. Het onderhoud van vooral particuliere kerkhoven, het is overal een probleem en in Groningen is dat niet anders. Maar in deze provincie is de Stichting Landschapsonder- houd Groningen te hulp geschoten. Samen met vrijwilligers probeert ze particuliere be graafplaatsen op te knappen. Na vier jaar werd subsidie verkregen. Het gaat nu als volgt: tien werkloze jongeren werken gedu rende twee jaar aan achterstallig onderhoud en lopen op die manier als het ware stage op kerkhoven. Het gebeurt in samenwerking met het arbeidsbureau. Nelemans zelf is se cretaris van de stichting (Postbus 1218, 9701 BE Groningen). Ze doet een oproep: 'Zijn er in uw omgeving kerkhoven die op geknapt moeten worden, dan kunt u mis schien iets dergelijks proberen.' BEGRAAFPLAATSEN CULTUURERFGOED De heer H. Wals is directeur van de dienst. Groenvoorzieningen en Milieueducatie van de gemeente Den Haag. Hij heeft mooie dia's meegebracht met hekwerken, grafmo numenten, kerkhof poorten, beelden, land schappen. 'Begraafplaatsen zijn versteende archieven van het verleden', begint hij plechtig. 'Ze verdienen een verjongd leven.' In Nederland komen de begraafplaatsen de laatste tijd steeds meer in de belangstelling. In het buitenland is dit overigens al veel langer het geval. Volgens een Engelse krant ontwikkelen begraafplaatsen zich in toene mende mate tot openluchtmusea. Toch is er veel verwaarlozing. Op het kerkhof High- gate in Londen, waar Karl Marx begraven ligt, kunnen burgers of instellingen een graf 'adopteren' en het aldus voor verval behoe den. Ook in de Verenigde Staten, Duitsland en Denemarken onderkent men volgens Wals steeds meer dat begraafplaatsen een belangrijk deel van het culturele erfgoed vormen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 9