'Houd het vuur heet, de ketel onder druk' 21 STUDIEDAG 'OUDE GEMALEN': JAC. HUYSMANS Als geen andere monumenten van bedrijf en techniek staan 'oude gemalen de laatste tijd in de belangstelling. In oktober 1985 werd in het Provinciehuis van Zuid-Holland het lijvige rapport 'Molens, gemalen en andere waterstaatkundige elementen in Midden-Delfland' gepresenteerd. Tijdens die presentatie werd voorgesteld om eens een gemalendag te organi seren. Dit resulteerde in de Studiedag 'oude gemalen'die woensdag 26 november 1986 gehouden werd in de Statenzaal van het Provinciehuis. Gemaal van polder Dirksland, Goeree-Overflakkee, Voormalige poldermolen, sinds 1915 in gebruik als dieselgemaal. (Foto Prov. Waterstaat Zuid-Holland) van de Schoolgeldregeling in 1839 nam het aantal leerlingen ernorm toe, de klassen tel den soms wel 70 leerlingen. Tussen 1839 en 1880 werden er in de provincie Groningen dan ook 240 nieuwe scholen gebouwd! De bemoeienis van de Overheid nam na 1850 enorm toe en het schoolgebouw kreeg ook steeds meer aandacht. Men ziet voorbeelden in allerlei stijlen van romaans tot neo-go- thiek. Cuypers had bijvoorbeeld zitting in een adviescommissie, die regels opstelde voor bouw en inrichting van scholen. Ook Victor de Stuers kan in deze context ge noemd worden. De 19e eeuwse ideeën over schoonheid, school en schoolgebouw, ont wikkeling van smaak en gevoel voor schoonheid bij leerlingen resulteerde in 1904 in de oprichting van de 'Nederlandsche Ver- eeniging tot Bevordering van het Schoon heidsbeginsel in het Onderwijs'. Deze ver: eniging met een eigen bulletin bleef tot de Tweede Wereldoorlog actief. De Leerplicht wet van 1901 veroorzaakte werderom een enorme toename van leerlingen. Vele nieuwe schoolgebouwen kwamen tot stand, vooral in de buitenwijken, waar de idealen verwezenlijkt konden worden omdat er vol doende ruimte was. Voor de 20e eeuwse schoolbouw zijn het scholenbesluit van 1920 met gedetailleerde bouwvoorschriften en het boek 'Schoolgebouw' door E. J. Rothuizen e.a. uit 1924 van doorslaggevend belang ge weest. Bepaalden in de 19e eeuw de hy giënisten en de kosten het uiterlijk van een schoolgebouw in de 20e eeuw waren dat de pedagogen zoals Theo Thijssen, Ligthart en Montessori. De omgeving waarin onderwe zen werd moest uitnodigend zijn en het zon licht gaat de ligging van het schoolgebouw bepalen. Zo ontstond het zogenaamde Corri dorsysteem, een gang met daarlangs klaslo kalen met grote ramen op het zuiden. Ken merkend worden de langgerekte schoolge bouwen. In deze eeuw neemt het aandeel van architecten toe. In de schoolboiiw is dan ook de invloed van verschillende architecten en stijlstromingen te bespeuren zoals bij voorbeeld de Amsterdamse school (zij het in de provincie enkele jaren later) Berlage, Du- dok, de Nieuwe Zakelijkheid en tenslotte de Delftse School in de jaren dertig. Ondanks dat het boekje specifiek de provincie Gro ningen behandelt geeft het veel algemene in formatie. Tussen de tekst door worden vele afbeeldingen van Groningse scholen, ont werpen, plattegronden en ook ideaalvoor- beelden opgenomen. Helaas ontbreekt de naam van de ontwerper meestal bij de af beelding, wellicht was deze niet altijd te achterhalen. Scholen in Groningen is een in formatief en helder geschreven publicatie. Met het teruglopen van het aantal leerlingen en alle onderwijsbezuinigingen van dit mo ment is het zaak dat er interesse voor onze oude schoolgebouwen gewekt wordt. Dit boekje kan daar zeker een steen toe bij dragen. Een uitgave in de historische reeks 'Stad en Lande'deel 5. Stichting Matrijs, Utrecht, 1986. ISBN 90.70482.40.1 Prijs slechts 18,50. AMtC De Studiedag werd geopend door mevr. drs. I. Günther, lid van de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Zij wees op het bijzonde re karakter van deze dag: 'Een dag, die uniek is te noemen, omdat in dit huis nim mer een bijeenkomst is geweest, bestemd voor vogels van zo verschillend pluimage'. Na mevr. Günther spraken vertegenwoordi gers van overheden en organisatie over 'ou de gemalen' en de problemen die onlosma kelijk aan het behoud daarvan verbonden zijn. BEMALING Nederland wordt heden ten dage bemalen door ongeveer 25 boezemgemalen, 1600 poldergemalen en 550 windmolens. Ir. E. Schultz, werkzaam bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, wees op het belang daarvan. Zeven tot acht miljoen mensen wo nen in gebieden die zonder bemaling onbe woonbaar zouden zijn. Daartoe wordt er ge middeld 30 miljoen m3 water per etmaal uit- gemalen. Wat is eigenlijk een gemaal? Ir. Schultz ging te rade bij Van Dale, werd daar niet veel wijze van ('een inrichting voor het bemalen van een polder') en probeerde het toen zelf maar. Een gemaal is 'een gebouw voorzien van een inrichting, bestaande uit een aan- drijfwerktuig (stoommachine, diverse soor ten motoren) en een opvoerwerktuig (schep rad, vijzel, diverse soorten pompen) om een polder of een boezemwater te ontlasten van het overtollige water'. Gemalen gingen voor 't eerst een grote rol spelen bij het droogmaken van de Haarlem mermeer. Deze onderneming werd vooraf gegaan door een discussie over de vraag of

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 21