Cees Dam, het Abdijcomplex en de Zeeuwse Statenzaal v (ft; V //f> m I,t llfi p 18 ZEELAND OP Z'N SMALST DR. EVERHARD JANS In 'De Groene' van 10 december j.l. stelt Arjen Oostermann vast: 'Er zijn gebouwen die als monument worden geboren. Het gebeurt uiterst zelden, maar het komt voor dat een gebouw van het begin af aan herkend wordt als monument en ook zo funktioneert'Dit geldt in sterke mate voor het Abdijcomplex te Middelburg, dat na de verwoesting van 1940 door de Duitsers als een phoenix uit zijn as herrees. De geïllustreerde bladen berichtten destijds in woord en beeld uitvoerig over de wederopbouw van de Zeeuwse hoofdstad. Bij de Statenzaal gaat het om de oude refter, waar eertijds monniken hun maaltijden plachtten te gebruiken. Prof. Dr. Engelbert ter Kuile schreef in deel I van 'Duizend jaar bouwen': 'Verreweg het voornaamste kloos tercomplex van ons land is de Premonstra- tenser abdij van Middelburg, hoe ook ver minkt na de Hervorming, hoe ook gerestau reerd, hoe ook geteisterd door de oorlogsge beurtenissen van mei 1940'Iets verder een waardeoordeel: 'Het geheel is van een vrolij ke feestelijkheid'. Het lijkt er op dat deze feestelijkheid nu bedorven zal worden door de misplaatste ingreep van een zelfvoldane tijdgenoot, architekt Cees Dam (Stopera) uit Amsterdam. Talent uit eigen provincie kreeg natuurlijk weer geen kans, alle Zeeuwse ar- chitekten werden gepasseerd: nee, het moest een Amsterdamse architekt worden. De Randstad geeft de toon aan - 'c' est la ton qui fait la musique!' - bij belangrijke op drachten. Arjen Oostermann van 'De Groene' vroeg zich in hetzelfde nummer van de Groene af: 'Kan de eigenaar/gebruiker naar believen handelen met een monument? Wie bepaalt of een wijziging in zo'n gebouw een 'nood zakelijke aanpassing' is of een ontoelaatbare verminking? De spanning tussen partikulier en openbaar belang is groot'. Behartens- waardige gedachten, niet alleen voor Heem schutters! In de 'Provinciale Zeeuwse Courant' van 22 november j.l. heeft de coördinerend bouw meester bij de wederopbouw en de restaura tie van het Middelburgse Abdijcomplex tus sen 1945 en 1971 Ir. H. de Lussanet de Sa- blonière de staf gebroken over de plannen van collega Cees Dam. Hoewel hij het 'ver velend' vond kritiek te moeten geven op het werk van een vakgenoot verklaarde hij toch: 'Het plan, dat nu door de Provinciale Staten is goedgekeurd, vermoordt het karakter van de Statenzaal. De ruimtelijke werking gaat geheel verloren'. Iets verder: 'Dam is een goed architekt, hij kan ook wel tegen een stootje. Hij heeft hier geen gelukkige keuze gehad In een brief van 11 december j.l. aan de hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Am sterdamse V.U., prof.dr. C. A. van Swig- chem schrijft De Lussanet de Sablonière: 'De luchtverwarmingskanalen, die ik des tijds maakte worden door de zes ingebroken nieuwe deuren in deze gevel opgeofferd. Er zullen nu wél radiatoren komen, die ik altijd heb willen vermijden. Kom je door de zes nieuwe en één oude deur binnen, dan bots je direct tegen de achterschotten van de oplo pende banken. Bij twee deuren stoot je het hoofd. Bij twee andere deuren kun je ternau wernood naar binnen wringen. Een heel royale oplossing! De schouw (die ik in vrije vormen exact naar de oude afmetingen tegen de kopgevel aanbracht) wordt afgebroken omdat men anders niet om de banken heen kan lopen. De in de zaal hangende tribune loopt voor de ramen langs. De kopgevel, die door het verwijderen van de schouw alle ver houdingen zal missen, wordt dan versierd met de wapentjes, die nu langs de wanden hangen.' Boven de 13e eeuwse kelders (1260) zijn door Cees Dam toiletten ontworpen. Ir. de Lussanet de Sablonière besluit zijn brief, die nog meer bezwaren tegen het plan - in concreto - bevat, met de conclusie: 'Ik zou er geheel vrede mee gehad hebben, wanneer men bijvoorbeeld andere tafels en stoelen in de Statenzaal had genomen, die meer van .deze tijd waren, maar niet deze ingrepen.' BIOSCOOP ACHTIGE OPZET De bioscoopachtige opzet van de nieuwe Statenzaal is in strijd met de ruimtewerking van deze voormalige refter uit 1500. Het 'grootse kloostercomplex' zoals drs. D. H. Bolten de Abdij kenschetst in de Kunstreis boekeditie van 1969, zal een zware klap krij gen als deze misplaatste nieuwlichterij in weerwil van de kritiek doorgedrukt zou wor den. De 'postmoderne' galerij aan de tuinzij- de met quasi-middeleeuwse torentjes doet denken aan veel verbreide glazen puien in winkelstraten, waar hier dan alleen nog de De door Cees Dam ontworpen tribune-opstelling voor de Statenzaal (Foto architectenbureau Cees Dam)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 18