Zelfs ontwerp-Meier drukt muziek- complex nog dood YIYAYY TYYY/iïMMn ,Yf a .Y^/f/Vsa sss&a Ifeë 14 J. E. VAN DER WIELEN l/VI I AH/ V/é// K Axonometrie van het ontwerp van Richard Meier, waarvoor 'Vrienden van Den Haag' opteert In een tijdschrift als 'Heemschut' behoort een krachtterm als 'krankzinnig' m.i. niet thuis. De kwalificatie van het plan-Duive- steijn was dan ook niet van mij, doch van de wethouder zelf! (Haagsche Crt. 6-6-'86). Overigens stelt de heer Molhuysen terecht, dat er bij velen grote twijfels bestaan over het plan. De heer Molhuysen heeft bij mij die twijfels niet weggenomen. Integendeel, zeker sinds ik mijn artikel in 'Heemschut' schreef (juli 1986). Sedertdien zijn nog vele argumenten tegen het plan aangedragen. De criminoloog prof. dr. C. Hoefnagels poneer de op een thema-dag over sociale veiligheid o.m. de stelling: 'Vanuit het oogpunt van sociale veiligheid mag er geen stadhuis wor den gebouwd in het Spuikwartierdat al be zaaid is met kantoorkolossenHet is bewe zen overmoed een stad grootschalig aan te pakken'En: 'een stadhuis daar is onmoge lijk' (Haagsche Crt. 6-11-86). Er is tot nu toe m.i. veel te weinig aandacht besteed aan de bestaande verkeersproblemen en aan de vraagstukken op dit gebied, die zich zullen voordoen als het plan-Duive- steijn zou worden verwezenlijkt. In een commissie van de gemeenteraad bleken vele leden 'bang' te zijn, dat de bouw van een stadskantoor aan het Spui grote verkeerspro blemen gaat veroorzaken (H.Crt. 4-12-'86). Wethouder R. Vlaanderen (verkeer en ver voer) had de commissie daarover wel een discussie in het vooruitzicht willen stellen, maar: 'Binnen het college van B.en W. be staat de vrees dat een discussie over het ver keer in de binnenstad de oordeelsvorming over de stadhuisplannen te zeer gaat beïn vloeden'. Deze opvatting geeft m.i. blijk van een totaal gebrek aan bestuursbeleid in een zo belangrijke kwestie. De heer Molhuysen schrijft, dat het nieuwe stadhuis stedebouwkundig moet aaansluiten aan de nieuwbouw van muziek- en ballet zaal, het nieuwe hotel Central, het nog te bouwen Marge-theater, de 17de eeuwse Nieuwe Kerk en zeer zeker niet in de laatste plaats aan het historisch stadshart. Ik deel deze opvatting, maar wie inmiddels, zoals ondergetekende, de maquettes heeft gezien, zal moeten toegeven, dat zelfs bij het door het publiek tot nu als best beoordeelde ont werp van de Amerikaan R. Meier, het cultu rele complex volkomen dood wordt gedrukt. Het ontwerp-Meier is meer dan tweemaal zo hoog als het muziek-complex! Ondergetekende is het met de heer Molhuy sen eens, dat 'bepaalde ontwikkelingen niet meer zijn terug te draaien'. Dat geldt m.i. nu juist voor de beslissing van de Haagse ge meenteraad in de jaren dertig om het stad huis niet in het Spuikwartier te bouwen. Een der argumenten vóór het Burg. de Monchy- plein was, dat dit binnen het grondgebied van Den Haag veel centraler ligt dan het Spui! Er moet een wisselwerking komen tussen nieuwe en oude kwaliteit, schrijft de heer Molhuysen. Ondergetekende is dat met hem eens, maar hij kan moeilijk volhouden, dat die wisselwerking nu al niet totaal bedorven is (zie de drie reeds bestaande rijksgebou wen: Binnenlandse zaken, Justitie en Transi torium). Daar komen dan nog twee departe mentale kolossen bij! De kleinschaligheid van Den Haag wordt tussen Spui en Prins Clauslaan enorm geweld aangedaan, om over de architectonische kwaliteit daarvan maar te zwijgen. 'Het gevaar voor gebou wen met weinig belevingskwaliteit is reëel' zegt de heer Molhuysen. Inderdaad en met name in de avonduren. Dat probleem lost men niet op door onder het te bouwen stads kantoor en de centrale bibliotheek een paar winkels, een bruin café, een disco en een pizzeria te bouwen. De winkels onder de 'Zwarte Madonna' (woningbouwcomplex t.o. de Muzestraat) staan al jaren leeg. Voor de Grote Marktstraat met haar grote winkel magazijnen geldt bijna hetzelfde. Men kan niet kunstmatig 'belevingskwaliteit' creëren. Echt grote wereldsteden (Brussel, Parijs, Londen) vertonen hetzelfde probleem. Laten we er niet omheen draaien: Den Haag is zelfs tegenover Amsterdam een provin ciestad. Wat men nu van het Spuikwartier wil maken is een soort Manhattan, een kind met een waterhoofd. De ambtenaren die er nu al werken en nog komen te werken (bij elkaar minstens 10.000) zouden door de veelheid van func ties in het Spuikwartier (nieuwe conceptie) aan dat belevingspatroon tegemoetkomen, meent de heer Molhuysen, maar een slechts gering deel van die ambtenaren gaat nu toch ook naar de concerten in het Congresge bouw, de Kon. Schouwburg en de gevarieer de voorstellingen in het Circusgebouw in. Axonometrie van het ontwerp van Rem Koolhaas incl. lagere variant Piöit' ULBBhiQ 31=51313(3 SCfcHH: jViLjQniLjD rtÈndrarSn risee GioCinGira se rasrai YtYBnr 13(25135(3 fflï ^rnhlLIHHhlhirTil 3IÏI3I: fTaFmd sEEÏISE ShsHiiEEifS BE1313I3 E5QE5 ;i3I3EE3 1313EL -ieeB ;ee| JSili -[3I3E13Et3I31 EEEEEEEfl EEEESEEHlr riElaliBEEliB lEEfSBEEdL HHHELl ffl BB Jteea

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 14