Eigentijds bouwen Nieuwe ctffiche en folder Erkend gewetensbezwaarde GS: Forten monumentaal dienen zich wel aan, maar wij hebben daar geen boodschap aan. Als je zoiets opzet, zul je het heel goed moeten doen. Een goed pro duct kost geld. En het is duidelijk, dat laat zich niet betalen uit de verkoop van boek jes', zegt Terpstra. Publiciteit is voor Monument van de Maand belangrijk. Telkens wordt er een goed lees baar en rijkelijk geïllustreerd boekje uitgege ven dat de bezoekers voor 7,50 kunnen kopen. De boekjes zijn op te bergen in cas settes en men kan zich ook abonneren op de reeks, waardoor een boeiende documentatie ontstaat over belangrijke Friese monumen ten. Het vinden van geschikte auteurs was tot nu toe geen enkel probleem. De herken bare vormgeving van affiches, boekjes en brochures met programma's wordt verzorgd door ontwerper Rinze Klinker. VOORZICHTIGE KEUS De keus van een maandelijks monument ge beurt met de nodige voorzichtigheid. Gelet wordt op de situering en spreiding over de provincies, op de aantrekkelijkheid van de omgeving en het aan bod komen van alle categorieën monumenten. In mei was het stadhuis van Bolsward het eerste Monument van de Maand; de twee molens van Woudsend, De Jager en Het Lam, hebben opgevolgd in juni. En in juli bracht Monument van de Maand het dorps gezicht van Oldeberkoop onder de aandacht. Het programma vermeldde dit jaar verder de Nederlands Hervormde Kerk te Hogebein- tum (augustus), Fogelsanghstate te Veen- klooster (september), landhuizen te Beet- sterzwaag (oktober), de Noorderhaven te Harlingen (november) en de Nederlands Hervormde Kerk te Oosterend. Een veelzij dige greep dus uit het rijke monumentenbe- zit van Friesland. De selectie voor volgend jaar is nog niet ge maakt. Maar Terpstra sluit niet uit dat er dan ook eens een jong of varend Monument van de Maand komt. Hij steekt enige onvrede met officiële monumentenlijsten niet onder stoelen of banken. In dat opzicht wil de Stichting Monument van de Maand ook best een beetje grensverleggend werken. GROOT GAT 'Je duikt met zo'n projekt natuurlijk in een groot gat', zegt Rienk Terpstra. 'Niemand heeft ervaring op dit gebied, dus het is ei genlijk niet te plannen. Hoewel we al heb ben ontdekt dat een goede voorbereiding de helft van het succes is. We denken dat acht keer per jaar financieel haalbaar is. Ook wat voorbereidingstijd betreft. De eerste drie maanden van het jaar slaan we over, in juli ben je bijvoorbeeld al weer bezig met het project voor oktober. Er komt nogal wat bij kijken. Je schrijft het idee gemakkelijk op, maar in de praktijk valt het vaak tegen. Je vrijwilligers enthousiast maken, af en toe eens zelf bij een openstelling aanwezig zijn, dat kost tijd. Maar je krijgt er iets voor terug.' 223 Brieven BRIEF E. H. GLASIUS Mag een volstrekte leek zich ook in de dis cussie mengen? Die leek vindt dat er wel verschil bestaat tussen eigentijds bouwen in een oude bin nenstad en elders. Het komt die leek voor, dat bij het bouwen in een historische omge ving zoveel mogelijk aansluiting gezocht zal moeten worden bij die omgeving. Dus kij ken naar gebruikte materialen - baksteen al dan niet geolied, pleisterwerk of natuursteen - naar de maatvoering van ramen en raam- verdelingen en van deuren, naar de hoogte van verdiepingen, enz. Een architect die een eigen stempel op zijn bouwwerk wil zetten, lijkt dus per definitie niet geschikt om een gat in een zeventiende eeuwse grachtenwand op te vullen. Integendeel degene die hier voor de gevel tekent, zal een dienaar moeten zijn, een be- scheidene die iets maakt, dat zich onopval lend maar harmonisch voegt in de gevel- wand. Een wandeling in een oude binnen stad geeft altijd weer aanleiding tot verba zing en ergernis, maar ook tot bewondering. Een van de bekendste voorbeelden van hoe het niet moet, was wel het gebouw van de Arbeiderspers aan het Hekelveld in Amster dam, alleen al door de schaal en de kleur van de steensoort een detonerende massa in een historische omgeving. Van de opvolger, het Sonesta hotel, kan in ieder geval worden ge zegd dat het kleurgebruik wat aangepaster is. Heemschut beschikt sinds kort over fraaie nieuwe folders en affiches. Beide werden ontworpen ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de bond. Ontwerper van folder en affiche is Gijsbert Dijker van het bekende bureau Total Design. De druk van de folder werd mogelijk gemaakt met steun van Klu- wer nv in Deventer en Bührmann-Tetterode nv te Amsterdam. Druk en verspreiding van het affiche werden mogelijk gemaakt door Bührmann-Tetterode nv te Amsterdam. De folders zijn gratis te bestellen bij Heem schut. De affiche kost incl. verzendkosten 7,50. Erkend gewetensbezwaarde zoekt als niet- vakman voor anderhalf jaar timmermans- Is dit nu een pleidooi voor historiserend bou wen? Enigszins wel, maar dat hoeft niet te leiden tot Anton Pieck-achtige geveltjes. Ook met gebruik van machinale baksteen en van sobere niet te fijn verdeelde ramen zijn aanvaardbare resultaten mogelijk. Belang rijkste criterium lijkt mij, dat de nieuwbouw bescheiden moet zijn, zich nooit opdringt te midden van de oudere buren. VOORBEELDEN De door de heer Knijtijzer gegeven voor beelden voldoen eigenlijk niet aan deze eis (wens?). De nieuwbouw van het Hoogheem raadschap is nog het meest geslaagd, maar wordt ontsierd door rare balkonnetjes. De heer Knijtijzer zelf schrijft over Van Meel's voorbeeld dat uitstekende balkons niet deu gen. Waarom deze in Edam wel goedge keurd? In de tijd waarin het hoofdgebouw tot stand kwam, kende men zulke uitsteeksels niet (later wel maar dan nooit zo gesloten). De uitbreiding van Werkspoor is wel sober en niet opdringerig omdat de gevel iets te rugwijkt maar is toch een duidelijk voor beeld van een moderne stijl zonder enige re ferentie aan het oude pand rechts. Merkwaardig is de verdediging van het huis van architect Cees Dam in Heemstede. Op de foto is duidelijk genoeg te zien, dat Dam deels een andere maatvoering hanteert (op de eerste verdieping doorlopende gevel i.p.v. schuin dak met kapellen) en zich niet wenst te storen aan raam en deurverdeling van de naastliggende laat 19e eeuwse pan den. Om de zaak nog eens te accentueren zijn de gevels wit, zodat het huis extra op valt. Bij mij dwingt dat beslist geen eerbied af. Het overtollige weglaten kan in een vrij staand pand in een andere omgeving heel moedig zijn, hier was het niet op zijn plaats. E. HGlasius werk bij een instelling zonder commerciële doelstelling. Reacties naarC. H. P. van der Veen, Nieuwendammerdijk 97-sous, 1025 LE Amsterdam. De 'Stelling van Amsterdam' moet onder de bescherming van de Monumentenwet wor den gebracht. Onderdelen van de Stelling moeten eigendom worden van een natuurbe schermingsinstantie of recreatieschap. Ge deputeerde Staten van Noord-Holland schrij ven dit in een ontwerp-nota hierover. De Stelling van Amsterdam werd aangelegd inde periode 1880-1914. Het is een 135 km lange waterlinie met 42 verdedigingswerken (forten) en twee vestingsteden. Een aantal forten is met elkaar verbonden door een liniewal. De afstand van de verde digingslijn tot de stad bedroeg ca. 20 km. De hoofdstad kon daardoor vrij blijven van artillerie- en mortiervuur.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 9