230 Vriendenkring Nicolaaskerk opgericht f zegt Van den Berg, overlijdt niet, sterft niet, een dier gaat dood. Een dier kent die marke ring niet. Het heeft weinig zin om je druk te maken over die markering: het begraven. Men begon over cremeren te denken. 'Zeer passend voor de tijd,' zegt Van den Berg, 'maar niet zo aanvaardbaar.' Na de Tweede Wereldoorlog, zijn er volgens de spreker geen zelfbewuste mannen en vrouwen meer waar te nemen die de wereld in beslag nemen. De oorlog heeft de moed daartoe ontnomen. Engeland was een impe rium, nu een eiland. Wij hadden een schitte rend rijk, we willen er niet eens meer aan herinnerd worden. Er is ontmoediging, we laten met ons sollen. We kleineren onszelf. Mensen willen een eind aan hun leven ma ken, willen euthanasie als de min de plus overtreft: duurzaamheid wordt ingeruild voor kortstondigheid. Als Lubbers overlijdt, is het heel goed mogelijk, dat de NRC dit meldt met de kop: Lubbers dood. Daarin past cremeren uitstekend. Cremeren zal voorlopig nog toenemen, ver wacht Van den Berg. Een oud ouderwets kerkhof is een monument van een voorbije tijd. 'Wij hebben geleerd monumenten te be schermen. Laat ons ook deze monumenten beschermen. Niet alleen omdat ze een nos talgische les geven. Ook niet allereerst om dat nog velen van hun doden daarheen wil len brengen en daar ook zelf eens willen lig gen. Maar bovenal om het nageslacht een geschenk te geven wanneer de gedachte weer oppermachtig wordt dat begraven zo dwaas niet is.' Want Van den Berg gelooft, dat na het jaar 2000 de belangstelling voor het begraven weer zal toenemen. Als de au tomatisering sterk toegenomen is en we in een post-industriële samenleving leven. Misschien wordt de eeuwwisseling een echt keerpunt, wat in het verleden wel vaker ge beurd is. GWB BORRIE: DEPLORABEL ONDERHOUD Een andere spreker op het symposium was Eindhovens burgemeester dr. G. W. B.Bor- rie. Hij sprak onder andere over het onder houd van begraafplaatsen. Vroeger stond het als een paal boven water dat gelovigen op de begraafplaats achter de kerk werden begra ven. Met het beheer van begraafplaatsen is problematisch geworden. Het onderhoud van parochiale begraafplaatsen is veelal de plorabel. Zelfs zodanig, dat nabestaanden in Eindhoven voor de netjes onderhouden ge meentelijke begraafplaats kiezen. Borrie pleit daarom voor overleg tussen geloofsge meenschappen en burgerlijke overheid, om te komen tot een eenduidig beleid per regio. Er is - zowel voor parochies als gemeenten - een beheersproblematiek. De belangrijkste taak van een beheerder is de grafverzorging: graven schoon houden, ingezakte en verzak te graven ophalen, het verzorgen van de om ringende beplanting. Verder vragen de 'soci- al talks' met de nabestaanden, die op grafbe- zoek komen, de nodige tijd, alsmede de ad ministratie. Het publiek verwacht van deze taken een hoge kwaliteit. Het verwacht tij dens de uitvaartplechtigheid een beheerder in uniform, verder een geschoren grasmat, strakke hagen, monumentale coniferen, aan gevuld met verspreid liggende rozenperken. Het probleem is echter dat de inkomstendek king (vooral voortkomend uit de grafrech ten) ontoereikend is. Tariefstijging dus? Dat is volgens Borrie niet zo makkelijk. Ta- riëfstijgingen hebben de goedkeuring van de gemeenteraad nodig, wat in de praktijk vaak een moeizame zaak is. Bovendien kan een teraardebestelling zo duur worden, dat de nabestaanden bij hun keuze van dodenbezor ging in een bepaalde richting gedwongen worden. Dat acht de heer Borrie ongewenst. Een andere mogelijkheid: exploitatietekor ten dekken uit andere posten van de onder- houdsbegrotingen. Maar dat geeft proble men in eigen gelederen. Als derde 'oplossing' noemt Borrie het ge- wenningsmodel. De spreker: 'Gedurende een groot aantal jaren wordt het service-pak ket langzaam teruggebracht naar een niveau dat kostendekkend is. Ik geef toe,' becom mentarieert hij deze wel zeer pragmatische en onprincipiële benadering, 'dat het niet van enige geraffineerdheid is ontbloot, doch het blijkt in de praktijk wel het meest haalba re. De basis ervan ligt in het acceptatieni veau als gevolg van gewenning. Combineer deze methode met een jaarlijkse lichte ta riefstijging en u werkt van twee kanten aan het verkleinen van uw exploitatietekort.Al dus Borrie, die overigens nog suggesties deed voor kostenbesparing door een betere efficiency. In de toekomst zal de op handen zijnde nieuwe Wet op de Lijkbezorging voor extra problemen zorgen. Deze wet verlegt de graf- rustduur van de huidige 10 jaar naar 20 jaar. Borrie verwacht, dat kleinere begraafplaat sen alsmefde kerkelijke begraafplaatsen dan in de problemen komen. De beschikbare grafruimte zal immers drastisch teruglopen, als de grafrustduur verdubbeld wordt. Op 2 mei 1986 is de Vriendenkring Nico laaskerk Amsterdam opgericht. De Vriendenkring stelt zich het behoud van de Nicolaaskerk als architectonisch, kunst- en cultuurhistorisch monument ten doel alsme de het vergroten van de bruikbaarheid van het gebouw. De kerk moet open blijven, meent de Vriendenkring. Ook moet ze - gezien de uit stekende acoustiek - in gebruik blijven voor het houden van concerten, recitals, kooruit voeringen etc. Bovendien streeft de Vriendenkring ernaar, dat technische aanpassingen ertoe zullen lei den, dat het gebouw voor andere doeleinden gebruikt kan worden. De uitbreiding van de gebruiksmogelijkhe den zal echter de eigenlijke funktie van de kerk als plaats voor liturgieviering niet aan tasten. De liturgie blijft het hart van de kerk. De Nicolaaskerk blijft kerk. In de Nicolaaskerk aan de Prins Hendrikka de bezit Amsterdam een monumentaal ge bouw van bijna on-hollandse allure. Met het ontwerpen van deze kerk in neo-renaissance en barokke stijl ging de architect A. C. Bleijs (1842-1912) in tegen de heersende neo-goti- sche mode. Hij onderscheidde zich daarmee duidelijk van die andere grote negentiende- eeuwse bouwmeester: P. J. H. Cuypers. Deze en andere katholieke architecten meen den, dat de uit de Middeleeuwen stammende Gotiek de aangewezen stijl voor katholieke kerken was. Bleijs koos voor deze stijl van de tijd na de Middeleeuwen. En daarmee tegen de restauratief romantische neo-go- tiek. Om die reden zou men Bleijs modem kunnen noemen. Maar ook een eenling. Want veel navolging vond hij niet. Daarom was en blijft de Amsterdamse Nicolaaskerk een bouwwerk, dat in Nederland enig in zijn soort is. De Vriendenkring Nicolaaskerk Amsterdam is een stichting. Voorzitter ervan is de be kende Amsterdamse oud-notaris Jan Ver kade. Wie jaarlijks tenminste 25,- bijdraagt (gi ro 22.08.25 t.n.v. Vriendenkring Nicolaas kerk Amsterdam) is vriendin of vriend van de Nicolaaskerk.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 16