tdr^ihr.-' 184 Fi/yuur I PERRON ZIJDE ->erre Kantoor Rijwiel bergplaat# Wachtkamer p Rijwielbergplaat voor 52 rijwielen ste ->de en 2 Loketten Voorhuis STATION ECHT BESTAANDE PLATTEGROND Figuur II STRAAT ZIJDE PERRON ZIJDE /achtruimte ::ri3i STRAAT ZIJDE STATION ECHT PLATTEGROND HIEUW STATIONSGEBOUW PERRON ZIJDE Figuur III /achtruimte cv. - ruimte ver- lich Plaatskaarten bureau anonien Opgang Bovenhuis Entree STRAAT ZIJDE gedeeltelijke subsidie van gemeente, pro vincie of rijk b.v. op titel van werkverrui ming. Hierdoor zou de maandelijkse huur geheel of gedeeltelijk kunnen komen te ver vallen zodat meerdere huurders gegadigd zullen zijn. Contact opnemen met subsidie gevers, waartoe gemeente, Cuypers Ge nootschap en Bond Heemschut genegen zouden zijn, kan pas zinvol gebeuren als de Spoorwegen serieus overwegen het gebouw te behouden. Een verslag met vorenstaande inhoud is op 14 april j.1. door Cuypers Genootschap en Bond Heemschut aan het gemeentebestuur van Echt aangeboden. Kort daarop zijn de gemeenteraadsverkiezingen gehouden en dienden zich nieuwe wethouders aan. Bur gemeester Heemskerk is gepensioneerd en opgevolgd door mr. L. H. F. M. Janssen. Het destijds geplande vervolggesprek heeft intussen plaatsgevonden met slechts de Spoorwegen als geroutineerde en goed geïn formeerde partij. Cuypers Genootschap noch de Bond Heemschut zijn uitgenodigd. De Spoorwegen hebben tijdens dit gesprek daardoor de kans gegrepen het nieuwe col lege van B en W een beetje te overdonde ren, wat des te merkwaardiger is daar in middels, op verzoek van de gemeente een bonafide restauratie aannemer had vastge steld dat het gebouw, wat het casco betreft nog in redelijke staat was en dat de gevrees de 'steenkanker' niet werd aangetroffen. Voor ƒ429.000,- was hij genegen de ver bouwing en de renovatie uit te voeren. Ove rigens waren bij het ter perse gaan van dit nummer NS en Heemschut toch weer in overleg. SLOOPVERGUNNING Daar het bestaande gebouw na de renovatie voor de helft door de Spoorwegen en voor de helft door derden gebruikt zou moeten worden, bedongen de Spoorwegen van de gemeente de helft van de te maken kosten. Kennelijk heeft niemand het absurde van deze eis ingezien, want het college van B en W heeft slechts geweigerd dit te aanvaarden er wilde daarop de gemeenteraad voorstel len de gevraagde sloopvergunning te verle nen. Een verzoek van de Bond Heemschut om daarmee te wachten werd niet gehono reerd en de gemeenteraad van Echt heeft op 26 juni j.1. overeenkomstig het voorstel van B en W beslist. Hiermee is het einde van het verhaal niet bereikt. Zoals te verwachten was, is er in het dorp een actie-comité van verontruste burgers opgericht, dat zal proberen de raad op zijn besluit te doen terugkeren. Ander zijds mag, nu de Spoorwegen hun vernieu wingsdrift te boven zijn en een veel genuan ceerder beleid voeren, bovendien nu aange toond is dat behoud in dit geval, anders dan tot nu toe door de Spoorwegen werd aange nomen goed mogelijk is, verwacht worden dat de Spoorwegen van hun kant het sloop- plan opgeven en tot renovatie zullen beslui ten. De raad van Echt kan dan overgaan tot de orde van de dag. STATION ECHT VERBOUWDE PLATTEGROND Intussen is om het gat van 50.000 te dichten een fondsenlobby op gang geko men. Het Hoegenfonds van Heemschut heeft 5000,- toegezegd en enkele indus triëlen willen ook wel bijspringen. 10 m Ir. K. JC. Merks is architect en technisch adviseur van de provinciale commissie Heemschut

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 22