tdr^ihr.-'
184
Fi/yuur I
PERRON ZIJDE
->erre
Kantoor
Rijwiel
bergplaat#
Wachtkamer
p Rijwielbergplaat
voor 52 rijwielen
ste ->de
en 2
Loketten
Voorhuis
STATION ECHT BESTAANDE PLATTEGROND
Figuur II
STRAAT ZIJDE
PERRON ZIJDE
/achtruimte
::ri3i
STRAAT ZIJDE
STATION ECHT PLATTEGROND HIEUW STATIONSGEBOUW
PERRON ZIJDE
Figuur III
/achtruimte
cv. -
ruimte
ver-
lich
Plaatskaarten bureau
anonien
Opgang
Bovenhuis
Entree
STRAAT ZIJDE
gedeeltelijke subsidie van gemeente, pro
vincie of rijk b.v. op titel van werkverrui
ming. Hierdoor zou de maandelijkse huur
geheel of gedeeltelijk kunnen komen te ver
vallen zodat meerdere huurders gegadigd
zullen zijn. Contact opnemen met subsidie
gevers, waartoe gemeente, Cuypers Ge
nootschap en Bond Heemschut genegen
zouden zijn, kan pas zinvol gebeuren als de
Spoorwegen serieus overwegen het gebouw
te behouden.
Een verslag met vorenstaande inhoud is op
14 april j.1. door Cuypers Genootschap en
Bond Heemschut aan het gemeentebestuur
van Echt aangeboden. Kort daarop zijn de
gemeenteraadsverkiezingen gehouden en
dienden zich nieuwe wethouders aan. Bur
gemeester Heemskerk is gepensioneerd en
opgevolgd door mr. L. H. F. M. Janssen.
Het destijds geplande vervolggesprek heeft
intussen plaatsgevonden met slechts de
Spoorwegen als geroutineerde en goed geïn
formeerde partij. Cuypers Genootschap
noch de Bond Heemschut zijn uitgenodigd.
De Spoorwegen hebben tijdens dit gesprek
daardoor de kans gegrepen het nieuwe col
lege van B en W een beetje te overdonde
ren, wat des te merkwaardiger is daar in
middels, op verzoek van de gemeente een
bonafide restauratie aannemer had vastge
steld dat het gebouw, wat het casco betreft
nog in redelijke staat was en dat de gevrees
de 'steenkanker' niet werd aangetroffen.
Voor ƒ429.000,- was hij genegen de ver
bouwing en de renovatie uit te voeren. Ove
rigens waren bij het ter perse gaan van dit
nummer NS en Heemschut toch weer in
overleg.
SLOOPVERGUNNING
Daar het bestaande gebouw na de renovatie
voor de helft door de Spoorwegen en voor
de helft door derden gebruikt zou moeten
worden, bedongen de Spoorwegen van de
gemeente de helft van de te maken kosten.
Kennelijk heeft niemand het absurde van
deze eis ingezien, want het college van B en
W heeft slechts geweigerd dit te aanvaarden
er wilde daarop de gemeenteraad voorstel
len de gevraagde sloopvergunning te verle
nen. Een verzoek van de Bond Heemschut
om daarmee te wachten werd niet gehono
reerd en de gemeenteraad van Echt heeft op
26 juni j.1. overeenkomstig het voorstel van
B en W beslist.
Hiermee is het einde van het verhaal niet
bereikt. Zoals te verwachten was, is er in
het dorp een actie-comité van verontruste
burgers opgericht, dat zal proberen de raad
op zijn besluit te doen terugkeren. Ander
zijds mag, nu de Spoorwegen hun vernieu
wingsdrift te boven zijn en een veel genuan
ceerder beleid voeren, bovendien nu aange
toond is dat behoud in dit geval, anders dan
tot nu toe door de Spoorwegen werd aange
nomen goed mogelijk is, verwacht worden
dat de Spoorwegen van hun kant het sloop-
plan opgeven en tot renovatie zullen beslui
ten. De raad van Echt kan dan overgaan tot
de orde van de dag.
STATION ECHT VERBOUWDE PLATTEGROND
Intussen is om het gat van 50.000 te
dichten een fondsenlobby op gang geko
men. Het Hoegenfonds van Heemschut
heeft 5000,- toegezegd en enkele indus
triëlen willen ook wel bijspringen.
10 m
Ir. K. JC. Merks is architect en technisch
adviseur van de provinciale commissie
Heemschut