Strijd om behoud station Echt duurt voort 183 NOGMAALS BEROEP OP GEMEENTE EN NS ir. K. J. C. MERKS Dat de spoorwegen en de stationsgebouwen zo verweven zijn met hun omgeving, daaraan heeft in de 60-er jaren, toen de 'Nederlandse Spoorwegen' hun moderniseringsacties begonnen niemand gedacht. Het gehele culturele gebeuren, waarvan de spoorwegen in de vorige eeuw, enerzijds deel uitmaakten en waarvan ze anderzijds de stimulatoren waren, heeft een verwevenheid veroorzaakt, ook in architectonisch en stedebouwkundig opzicht, die niet met een paar reclametrucs onmiddellijk te beïnvloeden is. Het typisch negentiende eeuwse karakter van de spoorlijn, het 'ruim baan voor de vooruitgang, ruim baan voor de stoomma chine', verandert niet door een treinstel geel te schilderen en de typisch negentiende eeuwse stedebouw en architectuur op de meeste stationspleinen verandert niet door het station een 'face-lift' te geven of te slo pen en een voor de situatie onvoldoende representatief gebouw in de plaats te stellen. Het was dan ook te voorzien dat deze actie vele conflicten zou doen ontstaan. Toen Echt voor vernieuwing aan de beurt kwam werd dat dus ook hier het geval. In Echt is alles nog zoals het moet zijn. Een situatie die in alle opzichten in evenwicht is. Een van noord naar zuid lopende spoorlijn, aan de oostkant het dorp Pey, aan de west kant het dorp Echt. Parallel aan de spoorlijn een weg, waaraan aan de ene kant het stati onnetje en daar tegenover twee hotelletjes en enkele huizen. Op het patroon van spoorlijn met parallel weg is een uitbreidingsplan westwaarts tot aan het dorp gerealiseerd. Daarmee is van de oude planologische opzet maximaal ge bruik gemaakt en is er een dorpswijk ont staan met een duidelijke situatie en in intel lectueel opzicht een duidelijke negentiende eeuwse afkomst. Als etiket en als voltooiing van dit plan fungeert het stationsgebouw. Dit bekende model 'station der 5de klasse', uit 1862 is door zijn afmetingen en speciaal door zijn hoogte goed voor zijn taak bere kend. Het heeft dan ook niemand verwon derd dat er nooit enige animo bij de bevol king van Echt is geweest om dit karakteris tiek stuk van het dorp te beschadigen door het station af te breken. De Spoorwegen hebben hier echter onlangs hun oude actie hervat en proberen het oude station te vervangen door een moderne abri. Op 17 jan. j.1. is er te dien einde een bespre king geweest, 'waaraan, naast de Spoorwe gen en de gemeente Echt, op verzoek van burgemeester dr. W. F. A. Heemskerk, ook het Cuypers Genootschap en de Bond doende op de voorgrond had gestaan. De burgemeester bedong bedenktijd om een on derzoek te kunnen instellen en daarna een tweede gesprek om dan tot een meer defini tief standpunt te kunnen komen. Afgespro ken werd dat met steun van het Cuypers Genootschap en de Bond Heemschut de problemen onderzocht en indien mogelijk opgelost zouden worden. GEBOUW HEEL GOED AAN TE PASSEN Spoedig bleek dat het oude gebouw heel goed aan de moderne gebruikseisen was aan te passen. Ter beoordeling hiervan kunnen de figuren 1 t/m III met elkaar vergeleken worden. Fig. I is de bestaande plattegrond. Fig II is de plattegrond van het ontworpen gebouw en fig. III is de gerenoveerde platte grond waarin de indeling van de nieuwe plattegrond vergaand is benaderd. Door de 'serre' te spiegelen t.o.v. het middengedeel te, wordt die voor de lokettist goed bereik- Het Waterstaatsstationnetje in Echt (Foto Jan Paul Kuit) Heemschut hebben deelgenomen. Van de zijde van de Spoorwegen werd tijdens dit gesprek geargumenteerd zoals in een vorig nummer van het blad 'Heemschut' is uit eengezet. Samengevat komt dat hierop neer dat de voornaamste redenen voor vervan ging zijn dat het bestaande gebouw te on praktisch is en ook niet voldoende praktisch is te maken. Dat het totaal versleten is en daarom onmogelijk te herstellen. Dat het uiteindelijk te groot en te duur in onderhoud zal zijn en dat voor de overtollige ruimte geen geschikte huurder te vinden zal zijn, te meer daar de geluidsbelasting door de voor bij rijdende treinen normale bewoning uit sluit. Van de zijde van de gemeente Echt werd betwijfeld, of bij het afwegen van alle pro's en contra's het behoud van het gebouw vol- baar en kan hij van daaruit gemakkelijk het gehele perron overzien. Vervolgens is aandacht geschonken aan de financiële aspecten. Daar de Spoorwegen niet bekend wilden maken wat zij voor de nieuwbouw van hun station hadden begroot, is daarvoor een bedrag van ƒ350.000,- ge schat. De herinrichting van het bestaande station, inclusief de renovatie van het bo venhuis wordt op ƒ400.000,- geraamd. De onderhoudskosten zullen voor beide gebou wen even hoog zijn. Het oude gebouw is wel groter, maar het nieuwe is onderhouds gevoeliger. Stel dat het verschil van 50.000,-juist is, dan moet hiervoor een oplossing gekozen worden. Er zijn meerdere mogelijkheden. De meest voor de hand liggende is om het bedrag te kapitaliseren hetgeen leidt tot een maandelijkse huur van 500,- a 600,-. Een andere mogelijkheid is een gehele of

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 21