Missiekapel van Heythuysen; uniek voorbeeld van neo-classicis bouwkunst ische 172 H.J. VAN DER BORGH Een uniek monument in de zin van de neo-classicistische bouwkunst in Nederland, is wel de Missiekapel van Heythuysen, een dorpje 10 km. ten westen van Roermond. De uit 1851 daterende kapel had oorspronkelijk de opzet van een grieks prostylos tempeltje. De harmonische verhoudingen, de decoraties en de precisie waarmee het gebouw is uitgevoerd, wijzen erop dat het ontwerp van de Missiekapel gemaakt moet zijn door een vakbekwaam iemand, die we moeten zoeken bij de vooraanstaande neo-classicistische architecten. De missiekapel stond lange tijd op de nominatie gesloopt te worden. Door toedoen van de stichting 'Vrienden van de Missiekapel'die spoedige restauratie van het gebouw zal bewerkstelligen, werd de kapel voor afbraak gered. Het nu volgende artikel begint met een betoog over de neo-classicistische bouwkunst in het algemeen, waarna een beschrijving van de Missiekapel volgt. maken duidelijk dat hier speciale kundighe den werden vereist, die in het bedrijf nooit eerder nodig waren. In nauw overleg met Monumentenzorg en het Roermondse archi tectenbureau Zollner bv werden proeven ge nomen die ertoe leidden dat het rococo- stucwerk in het gewelfde plafond om de 20 cm werd vastgezet met behulp van fiber staafjes. De refter met zijn plafond in rococo-omamenten, dat de aanblik geeft alsof er indertijd met de slagroomspuit is gewerkt, zo druk is het versierd, gaf bij de restauratie heel speciale moeilijkheden. Dit plafond vormt namelijk de vloer van een bovenliggende zaal. Voorkomen moest worden dat het stucwerk er al snel weer afvalt. Wie het idee heeft gevonden, weet de heer Berben niet, maar uiteindelijk werd gekozen voor een betonstaalraster onder de houten vloer boven het stuc-plafond en daarin werden fiberstaafjes om de 20 cm met veertjes vastgemaakt. Daardoor is het geen stijve constructie geworden en kan ze tegen een stootje. De restauratie aan de Caroluskapel is uitge voerd door langdurig werklozen die via het Arbeidsbureau en een speciale subsidierege ling bij Straus van Mierlo aan het werk konden. 'We zijn honderd procent tevreden over het werk van die jongens,' zegt de heer Berben. 'We hadden onze twijfels, maar ze hebben enthousiast gewerkt. NOOIT ONTSLAGEN Het bedrijf doet niet alleen in gesubsidieer de restauraties. Het bouwt ook woningen, scholen, hotels, tehuizen, winkels, kanto ren, bedrijfsgebouwen en wat niet al. Er werken 140 man en de directie gaat er prat op dat ze, ondanks de malaise in de bouw, nimmer personeel heeft moeten ontslaan. De oprichter van de zaak, de heer Hub. Straus sr., nu 90 jaar, komt nog regelmatig even langs. Zijn zoon, ing. F. A. Straus, kwam er in 1945 bij en in 1978 volgden de heren Berben en Van der Werf, die de zaak in 1984 overnamen, inmiddels uitgebreid met adjunct-directeur ing. H.L.C.J. Kol- steren. Gedrieën weten zij dat het werk niet zonder bekwaam personeel kan worden ge daan, want 'Straus van Mierlo bouwt met de kalender in de hand', is de slagzin, die tot nu toe steeds kon worden gehandhaafd. Wat betekent Van Mierlo in de naam? Dat blijkt oud familiezeer te zijn. Er waren in Roer mond twee Strausen in het aannemersvak. Na ruzie verbond de heer Hub. Straus de naam van zijn echtgenote aan het bedrijf. Zo is het maar gebleven. In de hall, vlak naast de voordeur van het kantoorpand aan de Minderbroederssingel hangt ingelijst een van Hub. Straus' eerste uitgeschreven rekeningen: aan de gemeente Roermond voor levering van een grenehou- ten poort bij de gasfabriek 180,-. Hij zal toen in 1920 niet hebben gedacht dat in latere jaren opvolgers nog eens de bedrijfs gebouwen van de Clauscentrale van de PLEM in Maasbracht zouden bouwen. De bouwkunst zoals deze in de negentiende eeuw voorkomt, heeft een historiserend ka rakter; d.w.z. dat men voor de uiterlijke vormgeving van de gebouwen terug grijpt naar de diverse stijlperioden uit het verle den, zo ontstaat het neo-classicisme, de neo-gotiek, neo-renaissance etc. Van invloed op het ontstaan en de versprei ding van het neo-classicisme zijn vooral de ontdekkingen en opgravingen van de Ro meinse steden Herculaneum (1738) en Pom pei' (1748). Vanaf die tijd lieten de bouw kundig-ontwerpers zich rechtstreeks inspi reren door de klassieke Romeinse bouw kunst, en niet zoals tijdens het classicisme door de theorieën hieromtrent. Wel hadden de neo-classicistische architecten een oplei ding genoten die wortelde in het achttiende eeuwse classicisme. Er bestond een goed gevoel voor harmonische verhoudingen. Het neoclassicisme wordt vooral geken merkt door: strenge symmetrie, rechte lij nen, gladde afwerking (in ons land meestal verkregen door pleisterwerk), zuilgalerijen uitgevoerd als portiek en tempelachtige voorgevels (voorzien van kroonlijsten en Detailopname van de halfronde ramen in de rechterzijgevel van de Missiekapel Heythuysen; Duidelijk valt het verschil te zien tussen de twee oorspronkelijke en het later aangebrachte raam. De gevel wordt door pilasterstellingen in drie gelijke vlakken verdeeld.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 10