Weerdsingel straks
mogelijk weer open
156
W. P. CHR. VAN WILLIGENBURG
Onlangs kwam ik in het maart/april nummer van dit blad de mededeling tegen dat de
gemeente Utrecht van plan is het gedempte deel van de Weerdsingel, tussen het Paarden-
veld en de aansluiting op de Oudegracht, weer tot een echte singel te maken. De gemeente,
zo stond in het korte artikel, zou van plan zijn er een haven voor pleziervaartuigen van te
maken.
Na het overlijden van Dr. Feuchtinger werd
het plan door Ir. J. A. Kuijper uitgewerkt
en op een aantal onderdelen bijgesteld. De
plannen voor het Domplein werden (geluk
kig) teruggetrokken.
Tegen de realisering van dit plan werd door
vele instanties en personen bezwaren aange
tekend. Ook in de gemeenteraad leidde het
voorstel tot heftige discussies. Uiteindelijk
besloot de gemeenteraad in te stemmen met
het stedebouwkundig plan van Kuijper
(demping van een gedeelte van de Weerd
singel en de Catharijnesingel). Voornaam
motief was dat daarmee een fraai gedeelte
van de singels kon worden behouden!
Omdat in de afgelopen tijd veel vragen zijn
gesteld over dit idee, lijkt het me goed, een
en ander nader toe te lichten.
In de jaren '50 werd in Utrecht een toe
komstvisie ontwikkeld over de functie van
de oude stad, met name in relatie tot de
verkeersproblematiek. De toen reeds aan
wezige verkeersdrukte en de verwachte toe
name van het particulier autovervoer maak
ten het noodzakelijk dat een visie werd
neergelegd over de gewenste ontwikke
lingen.
De gemeenteraad nam in 1956 besluiten op
basis van het plan van Dr. Feuchtinger. Dit
plan was, althans voor wat betreft de oude
stad, gebaseerd op het idee dat indien de
oude stad een economische functie wilde
blijven vervullen, aanpassingen ten behoeve
van verkeer nodig zouden zijn.
Ingrijpende verkeersmaatregelen werden
voorgesteld, waarvan de belangrijkste voor
de oude stad waren: het creëren van een
verkeersroute over het Domplein en het
dempen van de noordelijke en westelijke
singels.
Vroegere bedrijvigheid langs de Weerdsingel (Foto: Gemeentelijke Archiefdienst TA)
Later werd het rustiger, maar nog steeds fraai (Foto: Gemeentelijke Fotodienst Utrecht)
Het dempingsplan vond evenwel geen gena
de in de ogen van de toenmalige Minister
van C.R.M., Mr. M. Vrolijk. De Minister
bleek wel bereid tot een compromis: er werd
beperkte vergunning verleend, en wel voor
de demping van het noorden van de Catha
rijnesingel tot aan het Sterrenbos en de
westzijde van de Weerdsingel tot aan de
kom van de Stadsbuitengracht (bij de
Weerdsluis).
STRAKS HELE SINGELGRACHT?
Het mag op z'n minst opmerkelijk worden
genoemd dat - amper 20 jaar na besluitvor
ming en uitvoering van de dempingsplannen
- in het werkprogramma voor de raadsperi
ode 1986-1990 is opgenomen dat een onder
zoek zal worden verricht naar de mogelijk
heid het gedempte deel van de singelgracht
weer geheel open te maken. Dat onderzoek
beperkt zich derhalve niet alleen tot het ge
dempte deel van de Weerdsingel. Dit gebied
is echter op dit moment het meest actueel.
Er zijn hier verschillende aanleidingen
voor. Allereerst is het in verband met stede-
bouwkundige ontwikkelingen gewenst tot
herinrichting van dit gebied te komen. Het