Weerdsingel straks mogelijk weer open 156 W. P. CHR. VAN WILLIGENBURG Onlangs kwam ik in het maart/april nummer van dit blad de mededeling tegen dat de gemeente Utrecht van plan is het gedempte deel van de Weerdsingel, tussen het Paarden- veld en de aansluiting op de Oudegracht, weer tot een echte singel te maken. De gemeente, zo stond in het korte artikel, zou van plan zijn er een haven voor pleziervaartuigen van te maken. Na het overlijden van Dr. Feuchtinger werd het plan door Ir. J. A. Kuijper uitgewerkt en op een aantal onderdelen bijgesteld. De plannen voor het Domplein werden (geluk kig) teruggetrokken. Tegen de realisering van dit plan werd door vele instanties en personen bezwaren aange tekend. Ook in de gemeenteraad leidde het voorstel tot heftige discussies. Uiteindelijk besloot de gemeenteraad in te stemmen met het stedebouwkundig plan van Kuijper (demping van een gedeelte van de Weerd singel en de Catharijnesingel). Voornaam motief was dat daarmee een fraai gedeelte van de singels kon worden behouden! Omdat in de afgelopen tijd veel vragen zijn gesteld over dit idee, lijkt het me goed, een en ander nader toe te lichten. In de jaren '50 werd in Utrecht een toe komstvisie ontwikkeld over de functie van de oude stad, met name in relatie tot de verkeersproblematiek. De toen reeds aan wezige verkeersdrukte en de verwachte toe name van het particulier autovervoer maak ten het noodzakelijk dat een visie werd neergelegd over de gewenste ontwikke lingen. De gemeenteraad nam in 1956 besluiten op basis van het plan van Dr. Feuchtinger. Dit plan was, althans voor wat betreft de oude stad, gebaseerd op het idee dat indien de oude stad een economische functie wilde blijven vervullen, aanpassingen ten behoeve van verkeer nodig zouden zijn. Ingrijpende verkeersmaatregelen werden voorgesteld, waarvan de belangrijkste voor de oude stad waren: het creëren van een verkeersroute over het Domplein en het dempen van de noordelijke en westelijke singels. Vroegere bedrijvigheid langs de Weerdsingel (Foto: Gemeentelijke Archiefdienst TA) Later werd het rustiger, maar nog steeds fraai (Foto: Gemeentelijke Fotodienst Utrecht) Het dempingsplan vond evenwel geen gena de in de ogen van de toenmalige Minister van C.R.M., Mr. M. Vrolijk. De Minister bleek wel bereid tot een compromis: er werd beperkte vergunning verleend, en wel voor de demping van het noorden van de Catha rijnesingel tot aan het Sterrenbos en de westzijde van de Weerdsingel tot aan de kom van de Stadsbuitengracht (bij de Weerdsluis). STRAKS HELE SINGELGRACHT? Het mag op z'n minst opmerkelijk worden genoemd dat - amper 20 jaar na besluitvor ming en uitvoering van de dempingsplannen - in het werkprogramma voor de raadsperi ode 1986-1990 is opgenomen dat een onder zoek zal worden verricht naar de mogelijk heid het gedempte deel van de singelgracht weer geheel open te maken. Dat onderzoek beperkt zich derhalve niet alleen tot het ge dempte deel van de Weerdsingel. Dit gebied is echter op dit moment het meest actueel. Er zijn hier verschillende aanleidingen voor. Allereerst is het in verband met stede- bouwkundige ontwikkelingen gewenst tot herinrichting van dit gebied te komen. Het

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 24