109
dak gaat lekken zodat het kerkgebouw niet
meer gebruikt kan worden? Het is een kwes
tie van afwegen.'
INFORMATIE
Hoofddirekteur Jessurun en hoofd voorlich
ting Smaal benadrukken telkens weer: het
kan allemaal best effiënter bij hun dienst,
maar je moet wel reëel blijven. De middelen
zijn bepaald niet onbeperkt. En dus moet je
prioriteiten stellen. In de wetenschap dat er
dan lacunes blijven liggen, waar niet aan
stonds een oplossing voor kan komen.
Zo'n lacune is de bereikbaarheid van ken
nis. Het was de Rekenkamer opgevallen,
dat Monumentenzorg erg veel weet, maar
de informatie ligt overal en nergens, in een
registratiesysteem hier, een bureaula daar.
Waarbij je eerst nog moet weten öf bepaalde
informatie voorhanden is.
De heer Jessurun: 'Het is wel waar en het is
niet waar. De financiële gegevens zijn vrij
goed geordend, de andere redelijk, maar
volstrekt ontoegankelijk gelaten. Dat is cor
rect, dat is juist. Daar heb ik mijn antwoord
op. Dat is een kwestie van personeelsgebrek
in die zin dat ik mijn prioriteiten anders heb
gesteld met het beschikbare personeel. Je
kunt die keuze onjuist vinden, daar heb ik
geen moeite mee. Overigens wist de Reken
kamer nog voor zij hier binnenkwam, dat
wij een aantal mogelijkheden aan het creë
ren zijn voor een toegankelijker kennisbe
stand. Doordat wij een aantal taken in de
uitvoeringssfeer aan de gemeente overge
ven, wordt ons dat nu mogelijk gemaakt,
dat is één van de redenen dat ik jarenlang
voor deze decentralisatie gepleit heb.
MET FRANSE SLAG
Een ander onderwerp in het rapport van de
Rekenkamer: het Monumentenregister is
volgens het adviescollege van matige kwali
teit. De wetenschappelijke en juridische
omschrijving van de monumenten is onvol
doende. Dat had - wederom - Monumen
tenzorg zelf al vele jaren geleden geconsta
teerd, zegt Jessurun. Hij geeft een schets
van de historie van het Register. Er was 50
jaar gepraat over een Monumentenwet. In
1961 was het zo ver. Toen moesten in
no-time monumenten in een Register inge
schreven worden. Hetgeen met de Franse
slag gebeurde, het rijk was er eenvoudig
nog niet op ingesteld. Op soms nauwelijks
leesbare kladjes ging een gezelschap heren
monumenten omschrijven. Verbetering van
het Register staat zeker op het programma
van Monumentenzorg, wat echter alleen zin
heeft als er ook geautomatiserd wordt. Eerst
saneren, dan automatiseren, vindt de
Rekenkamer, maar Monumentenzorg ging
eerst automatiseren. Waarom? Jessurun:
'Bij de overheid kan je niet altijd logisch
werken. Als ik zo lang gewacht had met
automatiseren had ik de centen daarvoor
niet gekregen.'
'WIJ STAAN MODEL VOOR ANDERE
LANDEN'
Naar aanleiding van het rapport van de Re
kenkamer kan je ook de volgende vraag
stellen: heeft Monumentenzorg in Neder
land wel voldoende prioriteit? Vergeleken
met het buitenland bijvoorbeeld? Ik stel de
ze vraag aan direkteur Jessurun en voorlich
ter Smaal. Het is een schot voor open doel.
De heer Smaal: 'Spanje heeft 3.000 be
schermde monumenten, België 3.600, Italië
15.000, wij hebben er 43.000. Wij hebben
méér beschermde monumenten dan enig an
der land, de Engelsen uitgezonderd. Boven
dien hebben we per monument meer geld
dan welk land ook ter beschikking. Onze
monumenten zijn weliswaar relatief wat
kleiner dan die in andere landen, maar zelfs
als je het in vergelijkbare eenheden gaat
uitdrukken zitten we nog op rozen. Er is
elke maand een buitenlandse delegatie die
zich komt oriënteren op de nederlandse mo
numentenzorg.'
Jessurun: 'Geen land ter wereld is beter af
dan wij. Ik heb tot mijn verbazing geconsta
teerd dat wij model staan voor vele andere
landen.'
Bert Franssen
herhaalde oproep
BOND HEEMSCHUT
i In de loop van 1986 komt, door het ver-
I trek om leeftijdsredenen van onze huidi-
ge functionaris, vacant de functie van
FINANCIEEL ADMINISTRATEUR
voor 24 a 32 uren per week, op basis van
een nader overeen te komen vergoeding.
De functie bevat elementen van een ge-
i kwalificeerde boekhouder en een moder
ne controleur op MBA- of SPD-nivo dan
j wel een gelijkwaardige opleiding.
De voorkeur gaat uit naar een gepensio
neerde c.q. vervroegd uitgetreden +55 -
60-plusser, woonachtig in de omgeving
van Amsterdam, die voldoet aan de vol
gende vereisten:
-ruime ervaring, opgedaan in een
soortgelijke functie,
- bekendheid met het opstellen van be
grotingen, het beoordelen van cijfers
en de verslaglegging van een en
ander,
- belangstelling voor en kennis van
geautomatiseerde informatieverwer
king en administratieve systemen,
- goede contactuele eigenschappen.
Schriftelijke reacties met curriculum vi-
tae gaarne binnen één maand na de ver-
schijning van dit nummer aan het Dage-
lijks Bestuur, Postbus 10525, 1001 EM
AMSTERDAM.
Nadere inlichtingen kunnen worden ver
kregen bij de heer M. Sonnenberg, tel.
020-230994.
Minister Brinkman bij een werkbezoek aan de Rijksdienst in 1983. Links de heer J. Jessurun,
hoofddirecteur van de Rijksdienst. (Foto Rijksdienst Monumentenzorg)