109 dak gaat lekken zodat het kerkgebouw niet meer gebruikt kan worden? Het is een kwes tie van afwegen.' INFORMATIE Hoofddirekteur Jessurun en hoofd voorlich ting Smaal benadrukken telkens weer: het kan allemaal best effiënter bij hun dienst, maar je moet wel reëel blijven. De middelen zijn bepaald niet onbeperkt. En dus moet je prioriteiten stellen. In de wetenschap dat er dan lacunes blijven liggen, waar niet aan stonds een oplossing voor kan komen. Zo'n lacune is de bereikbaarheid van ken nis. Het was de Rekenkamer opgevallen, dat Monumentenzorg erg veel weet, maar de informatie ligt overal en nergens, in een registratiesysteem hier, een bureaula daar. Waarbij je eerst nog moet weten öf bepaalde informatie voorhanden is. De heer Jessurun: 'Het is wel waar en het is niet waar. De financiële gegevens zijn vrij goed geordend, de andere redelijk, maar volstrekt ontoegankelijk gelaten. Dat is cor rect, dat is juist. Daar heb ik mijn antwoord op. Dat is een kwestie van personeelsgebrek in die zin dat ik mijn prioriteiten anders heb gesteld met het beschikbare personeel. Je kunt die keuze onjuist vinden, daar heb ik geen moeite mee. Overigens wist de Reken kamer nog voor zij hier binnenkwam, dat wij een aantal mogelijkheden aan het creë ren zijn voor een toegankelijker kennisbe stand. Doordat wij een aantal taken in de uitvoeringssfeer aan de gemeente overge ven, wordt ons dat nu mogelijk gemaakt, dat is één van de redenen dat ik jarenlang voor deze decentralisatie gepleit heb. MET FRANSE SLAG Een ander onderwerp in het rapport van de Rekenkamer: het Monumentenregister is volgens het adviescollege van matige kwali teit. De wetenschappelijke en juridische omschrijving van de monumenten is onvol doende. Dat had - wederom - Monumen tenzorg zelf al vele jaren geleden geconsta teerd, zegt Jessurun. Hij geeft een schets van de historie van het Register. Er was 50 jaar gepraat over een Monumentenwet. In 1961 was het zo ver. Toen moesten in no-time monumenten in een Register inge schreven worden. Hetgeen met de Franse slag gebeurde, het rijk was er eenvoudig nog niet op ingesteld. Op soms nauwelijks leesbare kladjes ging een gezelschap heren monumenten omschrijven. Verbetering van het Register staat zeker op het programma van Monumentenzorg, wat echter alleen zin heeft als er ook geautomatiserd wordt. Eerst saneren, dan automatiseren, vindt de Rekenkamer, maar Monumentenzorg ging eerst automatiseren. Waarom? Jessurun: 'Bij de overheid kan je niet altijd logisch werken. Als ik zo lang gewacht had met automatiseren had ik de centen daarvoor niet gekregen.' 'WIJ STAAN MODEL VOOR ANDERE LANDEN' Naar aanleiding van het rapport van de Re kenkamer kan je ook de volgende vraag stellen: heeft Monumentenzorg in Neder land wel voldoende prioriteit? Vergeleken met het buitenland bijvoorbeeld? Ik stel de ze vraag aan direkteur Jessurun en voorlich ter Smaal. Het is een schot voor open doel. De heer Smaal: 'Spanje heeft 3.000 be schermde monumenten, België 3.600, Italië 15.000, wij hebben er 43.000. Wij hebben méér beschermde monumenten dan enig an der land, de Engelsen uitgezonderd. Boven dien hebben we per monument meer geld dan welk land ook ter beschikking. Onze monumenten zijn weliswaar relatief wat kleiner dan die in andere landen, maar zelfs als je het in vergelijkbare eenheden gaat uitdrukken zitten we nog op rozen. Er is elke maand een buitenlandse delegatie die zich komt oriënteren op de nederlandse mo numentenzorg.' Jessurun: 'Geen land ter wereld is beter af dan wij. Ik heb tot mijn verbazing geconsta teerd dat wij model staan voor vele andere landen.' Bert Franssen herhaalde oproep BOND HEEMSCHUT i In de loop van 1986 komt, door het ver- I trek om leeftijdsredenen van onze huidi- ge functionaris, vacant de functie van FINANCIEEL ADMINISTRATEUR voor 24 a 32 uren per week, op basis van een nader overeen te komen vergoeding. De functie bevat elementen van een ge- i kwalificeerde boekhouder en een moder ne controleur op MBA- of SPD-nivo dan j wel een gelijkwaardige opleiding. De voorkeur gaat uit naar een gepensio neerde c.q. vervroegd uitgetreden +55 - 60-plusser, woonachtig in de omgeving van Amsterdam, die voldoet aan de vol gende vereisten: -ruime ervaring, opgedaan in een soortgelijke functie, - bekendheid met het opstellen van be grotingen, het beoordelen van cijfers en de verslaglegging van een en ander, - belangstelling voor en kennis van geautomatiseerde informatieverwer king en administratieve systemen, - goede contactuele eigenschappen. Schriftelijke reacties met curriculum vi- tae gaarne binnen één maand na de ver- schijning van dit nummer aan het Dage- lijks Bestuur, Postbus 10525, 1001 EM AMSTERDAM. Nadere inlichtingen kunnen worden ver kregen bij de heer M. Sonnenberg, tel. 020-230994. Minister Brinkman bij een werkbezoek aan de Rijksdienst in 1983. Links de heer J. Jessurun, hoofddirecteur van de Rijksdienst. (Foto Rijksdienst Monumentenzorg)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 9