127 Het geheel herziene bouwplan, nu aansluitend op het architectonisch ritme van de omgeving. door de eisen van de opdrachtgever, maar vooral ook door de eigen voorkeur met be trekking tot de vormgeving van 'hun' gebouw. Zo gezien zou men het zogenaamde eigen tijds bouwen misschien beter 'eigenmachtig bouwen' kunnen noemen. Om misverstand te voorkomen, het gaat hier niet om 'de' architecten, maar om een bepaalde catego rie daarvan. Veel ontwerpers, zeker als ze over stedebouwkundig inzicht beschikken en gevoel hebben voor cultuur-historische waarden, denken daar heel anders over. Zij slagen er in eigentijds te bouwen zonder de karakteristiek van de omgeving aan te tas ten. Het is geen gebrek aan creativiteit als zij zich laten inspireren door een waardevol le historische omgeving. Integendeel, het vereist grote bekwaamheid en een flinke dosis ervaring. Grote kunstenaars komen er graag voor uit dat zij inspiratie putten uit beroemde voorbeelden, zoals Kokoschka, die altijd een groot bewonderaar van Rem- brandt is geweest. Waarom zou dat bij ar chitecten anders moeten zijn? De neiging tot eigenmachtig bouwen in een historische omgeving botst vaak met de wensen van de bevolking. Daar komen we aan het slot van deze beschouwing uitvoerig op terug. Die neiging botst echter ook met het cultu rele beleid van de overheid. De monumen tenzorg van het Rijks is tegenwoordig niet meer uitsluitend gericht op het beschermen van afzonderlijke gebouwen, maar vooral ook op het verband met de omgeving. Dat wil zeggen op de samenhang van straat- en pleinwanden, bouwblokken en stadsdelen. Ook het gemeentelijk welstandstoezicht verandert van aard. Het gaat ook daar steeds meer om de vraag of een bouwplan wel of niet harmonieert met de omgeving. Die vraag krijgt uiteraard vooral prioriteit als een cultuur-historische omgeving in het ge ding is. AANTASTING VAN DE OMGEVING We zeiden al dat eigenmachtig bouwen een kwestie is van mentaliteit; in zekere zin een botsing tussen het karakter van de omgeving en het karakter van een ontwerper. Daar moet wel aan toegevoegd worden dat ook de bouwsituatie zelf een belangrijke rol kan spelen. Als één enkel pand in een binnen stad vernieuwd of vervangen wordt, hoeft een dissonant niet altijd al noodlottig te zijn voor het karakter van de omgeving. Als echter een zeker aantal naast elkaar staande panden vervangen wordt door één groot ge bouw, kan dat gemakkelijk leiden tot aan tasting van structuur en schaal van de omge ving. Het is van belang hierop te wijzen omdat de huidige financieel-economische situatie het systeem van project-ontwikkeling bevordert en aldus schaalvergroting in de hand werkt. Die ontwikkeling hoeft een aanvaardbare stedebouwkundige en architectonische op lossing niet in de weg te staan. Een voor waarde is dan echter wel dat de opdrachtge ver zich door een creatief en bekwaam ar chitect Iaat adviseren en natuurlijk ook dat de overheid haar zorg voor de omgeving serieus opvat. Overigens kunnen gemeente besturen de dreigende stedebouwkundige schaalvergroting tegengaan door de ver nieuwingseenheden klein van omvang te houden. Of door te bevorderen dat bij 'in- vullig' meer dan één architect ingeschakeld wordt. Dat is zelfs mogelijk als het om een project gaat dat door slechts één aannemer wordt uitgevoerd. We moeten bij dit alles in aanmerking ne men dat aantasting van een historische om geving niet alleen betreurenswaardig is, maar ook onherroepelijk. Gebouwen heb ben nu eenmaal een lange levensduur. Architectonische mislukkingen kunnen ons dus, ook na de verdwijning van een mode verschijnsel, nog lange tijd blijven aan staren. Aantasting van de omgeving kan op diverse manieren plaatsvinden. Bijvoorbeeld door een bouwmassa zó slecht of zó weinig te geleden, dat het gebouw de schijn wekt al léén op de wereld te zijn. 01 door op een bruuske manier platte daken toe te passen in een omgeving waar geprononceerde kappen het stadsbeeld bepalen. Of door het verti caal gerichte ritme van de versteropeningen te negeren en daarvoor in de plaats door gaande glaspanelen te maken. Of door on nodige kleur- en materiaalverschillen aan te brengen. Of door.enzovoort. Er zijn nogal wat mogelijkheden om het karakter van een historische omgeving aan te tasten, vooral als de kennelijk vereiste Voorbeeld van goed op de bestaande bouw aansluitende nieuwbouw.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 27