Heenjsdiut
akfie
Heemschut tegen sloopt
nieuwbouivplan PTT
Protest tegen afsluiting
steegjes
Bezwaren tegen
hotelbouw
Overijsselse Kanaal met
zijn bruggen moet blijven
Gemert - De PTT heeft plannen om in het
voormalige pand van de Nederlandse Cre-
dietbank aan de Nieuwstraat 2 een postkan
toor te vestigen en wil daartoe het pand gaan
verbouwen. De Provinciale Commissie
Noord-Brabant van Heemschut heeft tegen
sloop en herbouw in aangepaste stijl be
zwaar. Zij noemt in een adres aan B en W
van Gemert het pand een gaaf voorbeeld
van een groot dorpshuis dat in de 18e eeuw
voor een welgestelde familie werd gebouwd
en thans wordt ervaren als schoon en zeer
karakteristiek voor een dorp als Gemert. De
Commissie dringt er bij B en W op aan alles
in het werk te stellen te voorkomen dat aan
dit gave uiterlijk conssessies worden gedaan
en noemt de verbouwplannen verwerpelijk.
's-Hertogenbosch - In de binnenstad van
Den Bosch is het middeleeuwse stratenpa-
troon op vele plaatsen nog gaaf aanwezig.
Talrijke nauwe steegjes verbinden er de bre
dere straten en vele van die steegjes geven
toegang tot de wallen van de stad en tot de
Binnendieze.
De gemeente wil een aantal van die steegjes
aan het openbaar gebruik onttrekken waar
tegen de Provinciale Commissie Noord-
Brabant van Heemschut bezwaar aantekent.
Zij zou het ernstig betreuren wanneer deze
steegjes zelfs niet meer door voetgangers
gebruikt zouden kunnen worden. Als afslui
ting van de steegjes onvermijdelijk is, dan
wil de commissie bepleiten dat dit een tijde
lijke aangelegenheid is. Ze moeten in elk
geval visueel in tact blijven, zo is aan B en
W geschreven.
Schoonhoven - Vlak ten oosten van de stad
dreigt aan de Lekdijk een groot hotelcom
plex van ruim 16 m hoog en zo'n, 50 m
lang te worden gebouwd. Heemschut heeft
tegen deze plannen bij B en W van
117
Schoonhoven ernstig bezwaar gemaakt. Het
Streekplan Zuid-Holland Oost en het Struc
tuurplan '74 voorzien geen van beide in een
grootschalig hotel. Tot overmaat van ramp
zou er ook nog een groot parkeerterrein
moeten worden aangelegd met gevolg dat er
bomen moeten worden gekapt en er zou
natuurlijk terreinverlichting gaan komen
plus de nodige reclameborden.
Als er toch zo nodig moet worden gebouwd,
meent Heemschut dat de gemeente zich
moet houden aan het bestemmingsplan Na
tuurgebieden 1977, dat voorziet in een
maximaal toelaatbare goothoogte van 6 me
ter. De lekdijk tussen Schoonhoven en de
brug bij Vianen vormt met zijn uiterwaar
den een van de fraaiste rivierlandschappen
van Nederland, fraai omdat er nauwelijks
bebouwing voorkomt. Dat zou allemaal
moeten worden ontsierd door een kolos van
een gebouw, een hotel waaraan geen plaat
selijke behoefte is en dat ook niet past in de
secondaire streekfunctie van de fraaie stad
Schoonhoven.
Het laatste deel van het Overijssels Kanaal,
gelegen tussen Deventer en Raalte, zal in
1988 aan het scheepvaartverkeer worden
onttrokken. Dit kanaaldeel zal van belang
blijven voor de waterhuishouding en wor
den overgedragen aan het waterschap Sal-
land terwijl de bruggen zullen worden be
heerd door de gemeenten Diepenveen en
Raalte.
Tussen 1850 en 1858 werd een heel stelsel
van 'Overijsselse Kanalen' aangelegd,
waarvan het deel tussen Zwolle en Almelo
van zeer groot belang werd voor de Twentse
textielindustrie. Een aftakking tussen Leme-
lerveld aan het kanaal Zwolle-Almelo in
zuidelijke richting via Raalte naar Deventer
moest ervoor zorgen dat de oude IJsselstad
de boot niet zou missen in de opkomende
industrialisatie. Van dit kanaaldeel wordt nu
binnen enkele jaren het laatste stukje buiten
gebruik gesteld.
Heemschut, vindt het kanaal met bruggen
een belangrijk cultuurhistorisch en land
schappelijk element in het Sallandse land
schap en meent dat het daarom behouden
moet blijven. De Bond heeft bij Rijkswater
staat bepleit om nog vóór de overdracht aan
waterschap en gemeenten erop toe te zien
dat er afspraken worden gemaakt tussen de
toekomstige eigenaren en beheerders over
de mogelijkheden tot instandhouding.
Tijdens de oorlog werden in dit kanaaldeel
alle negen ophaalbruggen en de enige aan
wezige draaibrug vernield en waar mogelijk
na de oorlog vervangen door bruggen van
elders. Juist deze oude bruggen moeten be
waard blijven. Het betreft de bij het plaatsje
Heeten gelegen Spekhoekbrug uit 1901 die
voorheen over het Overijssels Kanaal bij
Almelo lag en de Zonebergerbrug uit 1904,
een trambrug uit Helmond. De rustieke
draaibrug bij Diepenveen, de Ster- of Steer-
nebrug, heeft vroeger gelegen over de voor
malige Van Royenswijk te Bergentheim.
Tot slot ligt in Raalte zelf nog de Enkweg-
brug, weliswaar van na de oorlog, maar qua
bouwstijl vooroorlogs. Al deze bruggen zijn
wat bovenbouw betreft uitgevoerd in va
kwerkconstructies. Hun monumentale
waarde acht Heemschut alleen al een argu
ment voor behoud.
Heemschut voorziet de mogelijkheid dat de
recreatievaart belangstelling zal krijgen
voor dit kanaaldeel, maar dan moeten de
bruggen wel beweegbaar blijven. Een kost
bare zaak, maar zeker de moeite waard.
Al met al pleit Heemschut bij Rijkswater
staat voor een beheersplan, gericht op het
behoud van de waarden van dit cultuurhisto
risch erfgoed.
De Spekhoekbrug uit 1901 bij Heeten.