Heenjsdiut akfie Heemschut tegen sloopt nieuwbouivplan PTT Protest tegen afsluiting steegjes Bezwaren tegen hotelbouw Overijsselse Kanaal met zijn bruggen moet blijven Gemert - De PTT heeft plannen om in het voormalige pand van de Nederlandse Cre- dietbank aan de Nieuwstraat 2 een postkan toor te vestigen en wil daartoe het pand gaan verbouwen. De Provinciale Commissie Noord-Brabant van Heemschut heeft tegen sloop en herbouw in aangepaste stijl be zwaar. Zij noemt in een adres aan B en W van Gemert het pand een gaaf voorbeeld van een groot dorpshuis dat in de 18e eeuw voor een welgestelde familie werd gebouwd en thans wordt ervaren als schoon en zeer karakteristiek voor een dorp als Gemert. De Commissie dringt er bij B en W op aan alles in het werk te stellen te voorkomen dat aan dit gave uiterlijk conssessies worden gedaan en noemt de verbouwplannen verwerpelijk. 's-Hertogenbosch - In de binnenstad van Den Bosch is het middeleeuwse stratenpa- troon op vele plaatsen nog gaaf aanwezig. Talrijke nauwe steegjes verbinden er de bre dere straten en vele van die steegjes geven toegang tot de wallen van de stad en tot de Binnendieze. De gemeente wil een aantal van die steegjes aan het openbaar gebruik onttrekken waar tegen de Provinciale Commissie Noord- Brabant van Heemschut bezwaar aantekent. Zij zou het ernstig betreuren wanneer deze steegjes zelfs niet meer door voetgangers gebruikt zouden kunnen worden. Als afslui ting van de steegjes onvermijdelijk is, dan wil de commissie bepleiten dat dit een tijde lijke aangelegenheid is. Ze moeten in elk geval visueel in tact blijven, zo is aan B en W geschreven. Schoonhoven - Vlak ten oosten van de stad dreigt aan de Lekdijk een groot hotelcom plex van ruim 16 m hoog en zo'n, 50 m lang te worden gebouwd. Heemschut heeft tegen deze plannen bij B en W van 117 Schoonhoven ernstig bezwaar gemaakt. Het Streekplan Zuid-Holland Oost en het Struc tuurplan '74 voorzien geen van beide in een grootschalig hotel. Tot overmaat van ramp zou er ook nog een groot parkeerterrein moeten worden aangelegd met gevolg dat er bomen moeten worden gekapt en er zou natuurlijk terreinverlichting gaan komen plus de nodige reclameborden. Als er toch zo nodig moet worden gebouwd, meent Heemschut dat de gemeente zich moet houden aan het bestemmingsplan Na tuurgebieden 1977, dat voorziet in een maximaal toelaatbare goothoogte van 6 me ter. De lekdijk tussen Schoonhoven en de brug bij Vianen vormt met zijn uiterwaar den een van de fraaiste rivierlandschappen van Nederland, fraai omdat er nauwelijks bebouwing voorkomt. Dat zou allemaal moeten worden ontsierd door een kolos van een gebouw, een hotel waaraan geen plaat selijke behoefte is en dat ook niet past in de secondaire streekfunctie van de fraaie stad Schoonhoven. Het laatste deel van het Overijssels Kanaal, gelegen tussen Deventer en Raalte, zal in 1988 aan het scheepvaartverkeer worden onttrokken. Dit kanaaldeel zal van belang blijven voor de waterhuishouding en wor den overgedragen aan het waterschap Sal- land terwijl de bruggen zullen worden be heerd door de gemeenten Diepenveen en Raalte. Tussen 1850 en 1858 werd een heel stelsel van 'Overijsselse Kanalen' aangelegd, waarvan het deel tussen Zwolle en Almelo van zeer groot belang werd voor de Twentse textielindustrie. Een aftakking tussen Leme- lerveld aan het kanaal Zwolle-Almelo in zuidelijke richting via Raalte naar Deventer moest ervoor zorgen dat de oude IJsselstad de boot niet zou missen in de opkomende industrialisatie. Van dit kanaaldeel wordt nu binnen enkele jaren het laatste stukje buiten gebruik gesteld. Heemschut, vindt het kanaal met bruggen een belangrijk cultuurhistorisch en land schappelijk element in het Sallandse land schap en meent dat het daarom behouden moet blijven. De Bond heeft bij Rijkswater staat bepleit om nog vóór de overdracht aan waterschap en gemeenten erop toe te zien dat er afspraken worden gemaakt tussen de toekomstige eigenaren en beheerders over de mogelijkheden tot instandhouding. Tijdens de oorlog werden in dit kanaaldeel alle negen ophaalbruggen en de enige aan wezige draaibrug vernield en waar mogelijk na de oorlog vervangen door bruggen van elders. Juist deze oude bruggen moeten be waard blijven. Het betreft de bij het plaatsje Heeten gelegen Spekhoekbrug uit 1901 die voorheen over het Overijssels Kanaal bij Almelo lag en de Zonebergerbrug uit 1904, een trambrug uit Helmond. De rustieke draaibrug bij Diepenveen, de Ster- of Steer- nebrug, heeft vroeger gelegen over de voor malige Van Royenswijk te Bergentheim. Tot slot ligt in Raalte zelf nog de Enkweg- brug, weliswaar van na de oorlog, maar qua bouwstijl vooroorlogs. Al deze bruggen zijn wat bovenbouw betreft uitgevoerd in va kwerkconstructies. Hun monumentale waarde acht Heemschut alleen al een argu ment voor behoud. Heemschut voorziet de mogelijkheid dat de recreatievaart belangstelling zal krijgen voor dit kanaaldeel, maar dan moeten de bruggen wel beweegbaar blijven. Een kost bare zaak, maar zeker de moeite waard. Al met al pleit Heemschut bij Rijkswater staat voor een beheersplan, gericht op het behoud van de waarden van dit cultuurhisto risch erfgoed. De Spekhoekbrug uit 1901 bij Heeten.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 17