Boeken Groningen bekeken 112 anderen die onderhoudslasten bij herbe stemming van ons overnemen. Strijders tot behoud van overtolligheid moe ten niet uit het oog verliezen dat - onder continue Haagse dwang tot verlaging van onze exploitatielasten - juist het onderhoud van die grote gebouwen de doorslaggevende factor is die tot vervanging c.q. sloop nood zaakt, tenzij belanghebbenden bijspringen. Of als alternatief, indien commerciële ver huring mogelijk is: tenzij de huuropbrengst dat hoge onderhoud tenminste kostendek kend maakt. Ik wil daarbij onderscheid maken tussen herbestemming voor eigen doeleinden en hergebruik door anderen d.m.v. verhuring. Willen wij tot eerstgenoemde herbestem ming voor toekomstige nieuwe taken over gaan, dan dient aan een aantal voorwaarden te worden voldaan: a) Begane gronds moet de mogelijkheid aanwezig zijn om d.m.v. herindeling tot een goed bruikbare exploitatieve opzet te komen, waarbij de optimale gebruiks waarde voor vele jaren opnieuw verze kerd moet zijn; b) Het gebouw moet wederom voor 100% worden benut, d.w.z. er mogen geen grote overtollige leegstaande ruimten - die niettemin veel onderhoud vergen - in voorkomen; c) De cultuurhistorische of beeldbepalende waarde van het gebouw moet vaststaan; d) De technische toestand waarin het ge bouw verkeert moet een dergelijke kost bare operatie verantwoord maken. (Toetsen wij thans Echt aan deze crite ria, dan blijkt dat (a) denkbaar, (b zeer moeilijk, (c) evident en (d) volstrekt pro hibitief moet worden geacht). Geslaagde voorbeelden uit deze eerste categorie zijn o.a. stationsgeb. Meppel, Bloemendaal, Winterswijk (partieel) maar ook het voormalig stationsgebouw te Abcoude en het voormalig NCS-stati- on te Amersfoort (beiden thans dienstge bouw). Interessanter is echter wellicht de cate gorie gebouwen die wij beslist niet meer voor eigen exploitatie nodig hebben en waarbij de ondergrond van het gebouw niet meer direct voor NS benodigd is. In dat geval kan tot verhuring worden over gegaan onder de volgende voorwaarden: a) Er dient door gemeenten of stichtingen een beslist zinvolle bestemming te wor den gevonden, die niet in strijd is met onze bedrijfspresentatie; b) De cultuurhistorische waarde moet vast staan; hieronder kan ook worden begre pen de stedebouwkundige betekenis van de opstal in het stadsbeeld bijv. de af sluitende functie van een toeleidende stationsweg e.d.; c) NS zal gevrijwaard moeten blijven voor een eventuele onderhouds- c.q. instand- houdingskosten (immers de hoofdreden waarom we er af willen!); d) NS onderhandelt bij voorkeur met de gemeente als partner, die op haar beurt weer aan 'derden' kan verhuren maar zélf garant staat voor de onderhouds plichten; e) Een redelijke termijn van opzegbaarheid van de verhuring moet mogelijk blijven, indien NS over het gebouw of de onder grond opnieuw voor spoorwegdoelein den moet kunnen beschikken. Omge keerd moet NS bereid zijn tot verlenging van de huurtermijn, indien zulks niet het geval is. Enige voorbeelden uit de lange succesvolle reeks van deze tweede categorie zijn o.m. - Hoofddorp (afgestoten lijn: apparte menten) - Aalsmeer (afgestoten lijn: ing. buro tandarts) - Loppersum (bestaande lijn: bankgebouw) - Lunteren (bestaande lijn: boetiek galerie) - Ede-Centrum (bestaande lijn: streekmu seum) - Vorden (bestaande lijn: groepspraktijk tandartsen) - Wolpheze (bestaande lijn: buurtwinkel) - Sliedrecht (bestaande lijn: ondernemers- centrum) - Winterswijk (bestaande lijn: gedeeltelijk sportschool) - Leerdam (bestaande lijn: waarschijnlijk restaurant) Gemeentebesturen, die dit - soms langduri ge - proces met ons doorlopen hebben, kun nen verzekeren dat wij dit kansspel loyaal en met geduld en volharding hebben mee gespeeld (in de Achterhoek soms met 10 jaar uitstel, ook indien gemeentebesturen vooralsnog geen enkel blijk van belangstel ling toonden!). Maar ontevredenen over negatieve resulta ten zullen ongetwijfeld vinden, dat we soms niet lang genoeg hebben willen wachten, ondanks de snelle verloedering die leeg stand met zich meebrengt: Appingedam, Ruurlo, Beesd e.a. Zij zullen zich moeten troosten met de woorden van Seneca: 'De opperste wijsheid is de droom onderge schikt te maken aan het mogelijke en de dwaasheden van anderen weten te ver dragen'. De kansen voor Echt liggen inmiddels dui delijk omschreven op tafel. Het pakhuis 'London', in 1728 verbouwd tot pakhuis en in 1981 gerestaureerd door ir. P. L. de Vrieze, technisch adviseur van de provinciale commissie Heemschut Groningen. d - Kort na elkaar heeft de gemeente Groningen twee boekjes laten verschijnen Stadsver nieuwing Groningen en Gerestaureerd Groningen. De boeken hebben dezelfde opmaak en een vergelijkbare opzet. In beide gevallen komen de activiteiten uit de laatste tien of twaalf en half jaar aan bod. Beide boekjes geven in overzichtstabellen een op somming van alle ondernomen projecten. De vetgedrukte nummers zijn nader uitge werkt. In Stadsvernieuwing vinden wij van alle soorten projecten één of meerdere voor beelden. Sociale woningbouw (door de wo ningbouwverenigingen in de lege gaten in de stad, met name in het centrum), verbouw tot zgn. Van Dam-eenheden (mede ook door de Stichting Studentenhuisvesting) en corporatieve renovatie van oudere woonwij ken (buiten het centrum) vormen voor de woonsituatie in de stad Groningen de be langrijkste onderdelen. Hierbij komen ver-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 12