Kleur doet nog altijd
leven
45
STADHUIS DEN HAAG
Als mooie voorbeelden van de toepassing
van kleur bij restauraties noemt de heer Bar-
nard ons het oude stadhuis in Den Haag -
men kan er zó naar binnenlopen. Het rijks
museum 't Loo is ook prachtig geschilderd.
Bij Sikkens echter daarover geen commen
taar. In principe adviseert men er het ge
bruik van normale verven bij restauraties,
hoogglans voor het buitenwerk en het bui-
ten-binnenwerk (kozijnen etc.), zijdeglans
voor het binnenwerk. En daarnaast zijn er
dan nog de muurverven.
Als standaard heeft men op de kleuren-
mengmachincs van Sikkens niet minder dan
650 kleuren. In de tijd van tien minuten valt
een kleur te 'maken' in feite kan men op
basis van een staal elke gewenste kleur ma
ken. Met behulp van een kleurencomputer
kunnen de lichtgolven worden gemeten en
zo valt een kleur precies opnieuw aan te
maken. Wanneer men bij een restauratie
van een monument een bepaalde kleur te
genkomt moet men een staal nemen - een
paneel bijvoorbeeld - maar een schilfer is
dersnoods ook voldoende, die op de kleu
rencomputer kan worden gemeten. Er is een
overigens te verwaarlozen kans dat in het
geval van heel harde muurverven het beoog
de resultaat niet geheel en al bereikbaar zal
zijn.
De hedendaagse verf wordt vervaardigd met
het gebruik van kunstharsen als bindmidde-
'Over de keuzen valt te twisten. Daarover
geven wij geen oordeel. Maar over de pro-
dukten waarmee en de uitvoering waarvan
moet geen strijdpunt bestaan. Een restaura
tie moet van perfecte kwaliteit zijn. De toe
passing van verf bij een restauratie is te
waardevol om even af te raffelen. De ver-
fmensen - producenten en uitvoerders -
hebben dat zelf in de hand. Zij moeten sa
men zorgen voor perfectie'
Aldus J. J. Barnard, hoofd public relations
voor Sikkens B.V. te Sassenheim. De keu
zen? Het al of niet toepassen van verf? De
vraag is de laatste tijd bij restauraties her
haaldelijk gerezen. Wij behoeven slechts te
herinneren aan de vraag of in de Maastricht
se St. Servaas de decoraties van architect
P. J. H. Cuypers moeten plaats maken voor
een op het verleden teruggrijpende kleur
stelling (Heemschut, januari 1985). En op
de discussie over het aanbrengen van kleur
op de natuursteen van het 18de eeuwse huis
Verwolde te Laren (Gld) (Heemschut, janu
ari 1985). Bij de St. Servaas staat de Jans-
kerk met de hoge toren, die thans rood is
geverfd, evenals de muur van de St. Servaas
aan de kant van de Janskerk. Ook daarover
bestaat verschil van mening. In de 18de
eeuw was de toren geel geschilderd maar in
de 15de eeuw was hij rood. Het rood was
ingekapseld in de mergel. Ook in de nieuwe
natuursteen blijft het nu aangebrachte rood
behouden, terwijl elders de verf door de
regen op de duur wordt weggespoeld.
len. Maar ook de pigmenten zijn synthetisch
- beide methoden zijn een garantie voor een
constante kwaliteit.
Een heel goed voorbeeld van de toepassing
van kleur biedt de oude binnenstad van het
Italiaanse Turijn. De architecten die een we-
Kasteel te Ruurlo (dia Ans v.d. Heuvel)