31 gaafde leerlingen, o.a. bij de Amsterdamse Quelliniusschool voor kunstnijverheidson derwijs, de voorganger van de Gerrit Riet veldacademie. Onder de leerlingen - men sprak toen nog niet over studenten - was ook de 19-jarige Leibbrandt. Het bleek dat hij hoog in de steigers het decoratiewerk moest verrichten van pla fonds, kapitelen, boog, zuil en architraaf. Dichter bij de vloer toog Lalaing zelve aan het werk met naturalistische stillevens van bloemen, gevogelte en andere dieren. PROTEST De verbouwingsplannen van de Nederland se Spoorwegen voor de koffiekamer en de restauratie - die overigens als monumenten zijn geregistreerd - lokten het nodige pro test uit. In NRC Handelsblad van 20 maart 1982 schreef 'Samuel Montag' - naar ver luidt een pseudoniem voor H. J. A. Hof land - 'de restauratie en de koffiekamer van het Amsterdamse Centraal Station zijn veel meer dan mooi gebouwde, goed ingerichte publieke ruimten. Het zijn vitale organen van het mooiste station van Nederland, en als die worden geamputeerd dan ondergaat het geheel een vreselijke verminking. Een instelling als het CS is niet zomaar een ge bouw. Het is iets geweldigs dat in Neder land zijn weerga niet heeft'. Er kwam een comité tot stand, later tot vereniging gepromoveerd, 'Redt de restau ratie van het CS' waarin de Amsterdammer G. J. Slik de hoofdrol vervulde. Minister Zeevalking toonde begrip voor de actie maar zijn ambtstermijn duurde slechts kort. Ook de Bond Heemschut heeft zich met de zaak bezig gehouden en het initiatief van 'Redt de restauratie van het CS' op krachtige wij ze bij de in aanmerking komende instanties ondersteund. Het beraad van de vereniging van de heer Slik met de Nederlandse Spoorwegen liep bepaald niet als van een leien dakje. Het zoeken naar een exploitant die voor eigen rekening de eetzaal wilde exploiteren en die aanvaardbaar was voor de Nederlandse Spoorwegen vergde ettelijke jaren. De kof fiekamer was inmiddels verbouwd tot per- soneelscantine - in de Oostelijke vleugel was na de sluiting van koffiekamer en res tauratie in de zomer van 1982 een zelfbedie ningsrestaurant in gebruik genomen. Lastig voor de reiziger met veel valiezen, maar de NS ziet de overgrote meerderheid van haar publiek als reizigers met weinig bagage die ook geen wachtkamers van node hebben, gezien de hoge frequentie van het treinver keer. EINDELIJK Eindelijk is nu een exploitant gevonden die aan alle voorwaarden voldoet om de be faamde restauratie uit te baten: de daar ge hanteerde prijzen mogen in geen geval con curreren met die van het zelfbedieningsres taurant zeventig meter verder op. Een op lossing die tot voldoening stemt. J.Th.B. In het jachtzaaltje - vroeger onderdeel van de eetzaal - is een fries aangebracht met dieren, waaronder deze pauw. Foto: Nout Muller, Amsterdam. 9>k,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 9