als urinoirs - de bekende krul girobussen, trafo-kasten en lantarens, vaak in de vige rende fraaie stijl van de Amsterdamse School. Tegenwoordig wordt er zelden meer ontworpen voor een bepaald object, maar wordt er een keus gedaan uit een reeks bestaande standaardtypen. In ons land is er op dit gebied nauwelijks sprake van een ontwerpcultuur. Rob: 'Als je een technisch voorwerp wilt laten maken ga je naar de smid en niet naar een ontwerper is hier de traditie. Erg treu rig. In de jaren '30 werd de functie nog ondergeschikt gemaakt aan de vorm.' Met de komst van de Nieuwe Zakelijkheid als reactie op de Amsterdamse School be gonnen echter meer economische overwe gingen te domineren, al leverde dat met De Stijl als voorbeeld nog steeds fraaie ontwer pen op zoals het mooie in de jaren '70 afgebroken combinatiegebouwtje aan het Weesperplein. PRULLENBAK Gelukkig worden de meeste uit die tijd date rende straatmeubels nog steeds gebruikt. De zilverkleurige gietijzeren papierbak heeft weliswaar het veld moeten ruimen voor de groene 'Capitool' maar wordt hier en daar herplaatst op punten waar de praktische bruikbaarheid er minder toe doet, omdat de belevingswaarde voorop staat; zoals bij voorbeeld op de Nieuwe Zijds Voorburgwal langs het Historisch Museum. De oranjekleurige bak heeft het maar kort uitgehouden omdat hij niet brandbestendig was. Er is in de binnenstad nu gekozen voor een groene stalen bak, die in een beugel hangt waardoor zowel voor- als achterzijde redelijk ogen. De rest van de stad mag het doen met de groene bak van polyester, be vestigd aan een paaltje, zodat de achterkant minder fraai oogt. De plaatsing van de di verse bakken is hier zorgvuldig overwogen. De kleur ook? Rob: 'de oranje bak was de eerste, die op zo grote schaal werd neerge zet en kreeg daarom een kleur, die een ster ke signaalfunctie had. De kleur van de nieu we groene bak is beter afgestemd op de omgeving. Donkergroen is een echte stads kleur. Als je zo'n papierbak nodig hebt zie je hem, heb je hem niet nodig dan valt hij niet op. Voor de vullingsgraad van de bak ken bleek de kleur niets uit te maken. De categorie mensen die gebruik maakt van openbare prullenbakken is ze blijven ge bruiken.' De gemeente heeft overigens nog uitgezocht of het niet haalbaar was de oude zilverkleu rige bak opnieuw te maken maar het giet ijzeren materiaal bleek veel te duur. LANTARENS Zijn er van de klassieke papierpot nog maar een dikke honderd in gebruik, de oudere typen lantarenpaal worden op veel ruimere schaal in het stadsbeeld gehandhaafd. De komende vijf jaar worden er weliswaar 30.000 armaturen vervangen door moderne re met een hogere lichtopbrengst, de lanta- renpalen zelf kunnen blijven staan. Ze zijn van gietijzer vervaardigd en kunnen tiental len jaren mee. Van 'paal 24' bijvoorbeeld, een type in Amsterdamse School-stijl en waarschijnlijk ontworpen door P. L. Mar- nette in 1922, staan er nog steeds 10.000 exemplaren in de stad. Dat is een derde van het totaal aantal lantarens van die hoogte. Alleen de armatuur is vervangen. Deze lan taren kan nog wel honderd jaar mee als hij niet doorroest, meent Van Maarschalker- waart. Hij wijst erop, dat de 80.000 lantarens in Amsterdam een gigantisch kapitaal verte genwoordigen en dat de gemeente er daar om zuinig op is. In de stad worden zoveel mogelijk de oude typen, die van uitstekende kwaliteit zijn gehandhaafd. Alleen aan 5 Zogeheten 'dubbele krul', openbaar toilet aan het Spreeuwenpark in Amsterdam-Noord. Ontworpen door J. M. van der Mey van de dienst Publieke Werken in 1921. Uitgevoerd in de stijl van de Amsterdamse School. Een rij 'amsterdammertjes' langs een Amsterdamse straat. Dit straatmeubilair dient om fout parkeren tegen te gaan. De paaltjes worden echter nogal eens omver gereden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 9