Nieuws
uit de
provincies
Friesland
Drente
Overijssel
Gelderland
20
trek waarvan de vloer tot een abstract beeld
houwwerk is geïntensiveerd, dan wel tussen
een sculptuur, die door een plastisch pla
fond is overhuifd.
Leeuwenberg en zijn architect hebben daar
mee wel een wissel getrokken op de bele
vingservaring, die de bezoekers van deze
koffiekamer ondergaan. En die ervaring
wordt uitgesproken in termen van gevaarlijk
tot boeiend, van afwijzing tot jubelend,
maar niemand ontkomt aan de steeds her
nieuwde verrassing die het samen zijn in
deze koffiekamer oproept.
KOFFIEKAMER
Naar verluidt koestert het tegenwoordige
bestuur van het Museum plannen tot een
nieuwe metamorfose: de koffiekamer moet
van zijn plastisch spel worden ontdaan en
geschikt (of liever gezegd: ongeschikt) wor
den gemaakt als tentoonstellingsruimte: ont
komt Ons Lieve Heer op Solder dan toch
niet aan een beeldenstorm? Natuurlijk, het
zijn geen heiligen-beelden die van hun sok
kels worden gerukt, maar - zwaarder mis
drijf - een totaal ruimtebeeld dat aan vernie
ling en sloop wordt uitgeleverd. Dat is in
strijd met een van de vooropstaande begin
selen van monumentenzorg: wat in de loop
der tijden aan betekeniswaarden aan een
monument is toegevoegd, dient te worden
gerespecteerd!
De koffiekamer is de artistieke uitdrukking
van het wisselend religieus en cultureel le
ven dat in Ons Lieve Heer op Solder na de
oorlog tot bloei is gekomen. Die periode
van reveil mag niet worden geëffaceerd. Als
een zorgzame behoeder heeft Leeuwenberg
niet alleen het museum gemaakt tot wat het
nu is, ook heeft hij eigen vermogen twee
woonclusters gesticht in de aangrenzende
Heintje Hoeksteeg, opdat het museum met
de daaruit vloeiende middelen blijvend fi
nancieel zal worden ondersteund.
Het is niet bekend of zijn testamentaire be
schikking juridische bepalingen bevat, die
de sloop van de koffiekamer zouden kunnen
tegengaan. In ieder geval was hij er de man
niet naar om op een dergelijke wijze de
eigen gedachtenis veilig te stellen. Maar dat
ontslaat niemand - ook het bestuur niet -
van de morele plicht zijn werk voor het
museum - zoals het op synthetische en mag
nifieke wijze in de koffiekamer tot uitdruk
king komt - voor een euveldaad te be
hoeden.
Om ook voor het nageslacht de naam van
Amstelkring's eminente conservator aan het
museum te binden is slechts één wijziging
geoorloofd: de koffiekamer worde omge
doopt in:
'Jaap Leeuwenberg - Zaal'
A. Evers*
*De heer AEvers is architect te Amsterdam
Marrum. In Marrum is een boerderij
-Boersma's plaats - gerestaureerd en dus
danig aangepast dat er 7 wooneenheden in
zijn ondergebracht.
Gedeputeerde D. van der Til was bij de
opening aanwezig. Hij liet in zijn toespraak
blijken wat somber gestemd te zijn over de
nieuwe terugploegregeling waarbij minder
geld zal vrijkomen voor restauraties.
De architect B. S. Adema uit Dokkum te
vens lid van de P.C. Heemschut, voerde
eveneens het woord en drong er bij de Ge
meente op aan karakteristieke gebouwen te
laten staan en 'gaten' in de dorpskom in te
vullen alvorens aan uitbreiding te beginnen.
Assen. In de loop van 10 jaar wil de ge
meente Assen een bestemmingsplan 'be
schermd stadsgezicht' ten uitvoer brengen.
Het gaat hier om de binnenstad met de
Brink en de Markt als centra. Langs de
Noorder- en Oostersingel zullen bomen ge
plant worden, er komt een parkeergarage,
omdat allerlei parkeerterreinen moeten gaan
verdwijnen. Een deel van het kanaal ter
hoogte van de Wittenbrug zal weer open
gegraven worden om een 'historische fout'
te herstellen. Dit laatste vooral dankzij
voortdurende actie van Ir. J. A. M. de
Boer, lid van de P.C. Heemschut.
Dit is slechts een greep uit alles wat men
van plan is te gaan doen. Men heeft de
voorlopige kosten op 10 miljoen gulden
geraamd.
riaal gevonden, vanaf de jonge steentijd tot
ver in de 18de eeuw. Het belangrijkste is de
zogenaamde glasvondst, gedaan in de kel
der van het pand Assenstraat 24/26. Het
betreft hier een gebrandschilderd glas uit
1611, gemaakt naar tekeningen van Maar
ten van Heemskerk.
Er zijn nog veel meer interessante dingen
aan het licht gekomen. Een samenvatting
hiervan is gebundeld en kost 7,-. Voor
nadere gegevens kunt u het museum bellen,
tel. 05700-93780.
Zwolle. Het provinciaal Overijssels Mu
seum herbergt tot 16 februari 1986 een ten
toonstelling:' 'Jongere Bouwkunst in Ove
rijssel van 1840-1948.'
Vele instellingen, o.a. de T.H. Delft, heb
ben eraan meegewerkt. Aannemingsmaat
schappij Schrale heeft financiële steun ver
leend. De verschillende bouwstijlen uit die
periode worden gedemonstreerd aan arbei
derswoningen, villa's, winkels, fabrieken
enz. Ook zeer moderne technieken voor res
tauratie onderzoek worden getoond. De ten
toonstelling is over drie gebouwen ver
deeld.
Openingstijden:
- Overzichtstentoonstelling in het Provinci
aal Overijssels Museum, Voorstraat 34 en
Melkmarkt 41 (tel. 038-214650), van 3 no
vember 1985 t/m 16 februari 1986 op dins
dag t/m zaterdag van 10.00 - 17.00 uur,
zondag van 14.00 - 17.00 uur, toegang
1,50, houders van museumjaarkaart en
groepen, mits op afspraak, gratis.
- Deeltentoonstellingen in het gebouw van
de Rijks Planologische Dienst, Blijmarkt
20, en de Synagoge, Schoutenstraat 14, te
Zwolle, van 2 januari t/m 16 februari 1986
op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 12.00
en van 13.30 - 16.30 uur. De toegang is
gratis.
Deventer. In het museum de Waag, Brink
56, wordt van 13 december 1985 tot 3 fe
bruari 1986 een tentoonstelling gehouden
over De Assenstraat. Bij het restaureren en
renoveren van deze voor Deventer zo be
langrijke straat is veel archeologisch mate-
Winterswijk. Al vaak heeft Heemschut
aandacht besteed aan het rampzalige verval
van de 8 molens van Winsterswijk. Geluk
kig is thans sprake van een kentering.
Onlangs is de eerste molen, de bekende
Berenschot-waterkorenmolengerestau-