Hetnutvan kerkennota's meest interessant. Hier is wederom sprake van een gebroken fronton met twee knielen de engelen. Als bekroning nu geen beeld houwwerk, maar een glas-in-loodraam met een uitbeelding van Jozef, een voorstelling die exact door beide engelen wordt omvat. Iconografisch zijn de altaren (en de beschil deringen) hoogst interessant; hiervoor ver wijs ik naar het genoemde artikel van Van Dael. Bijzondere inventarisstukken zijn de preek stoel (met beeldhouwwerk van Van den Bossche) het orgel en de biechtstoelen, alle geheel in overeenstemming met de architec tuur. Tenslotte dient gewezen te worden op het meest spectaculaire element van het bouw werk, zowel aan buiten- als binnenzijde, de koepel, rustende op 116 palen, Voorheen bestond deze belangrijke lichtbron uit een buitenkoepel en een binnenkoepel van glas- in-lood. Het licht dat via de vensters en de lantaarn van de buitenkoepel naar binnen viel werd getemperd door het glas-in-lood. Bij de laatste restauratie werd de binnenkoe pel verwijderd en de vensters van de buiten koepel dichtgemetseld. BEHOUD EN BEHEER Doordat het glas-in-lood van de binnenkoe pel in slechte staat verkeerde, besloot men over te gaan tot restauratie hiervan. Alras bleek echter dat de torens en kapel dringen der aan herstel toe waren en dit kreeg der halve de prioriteit. De restauratie - die duurde van 1966 tot 1973 - werd wegens geldgebrek gestaakt. De gedemonteerde binnenkoepel verkeert nog immer in slechte staat. De vensters van de buitenkoepel zijn, zoals gezegd, dichtgemetseld, de goed koopste oplossing. De kerk functioneert nog als godshuis, al hoewel het aantal kerkgangers laag is en de financiële lasten hoog zijn. Dit heeft het kerkbestuur echter niet weerhouden om zelf de restauratie van de sjabloonschilderingen ter hand te nemen. Gesteld kan worden dat voor de themadag 'Beheer en Behoud van 19de-eeuwse Ker ken' geen geschiktere plaats uitgezocht kon worden. Wat het behoud van 19de-eeuwse kerken betreft is het noodzakelijk - zeker in Amsterdam - een beleid op te stellen om te zorgen dat belangrijke bouwwerken behou den blijven. In onze tijd kijkt men enigszins neerbuigend naar de tijd waarin de Nicolaaskerk werd gebouwd en vraagt men zich wanhopig af waarom destijds een bouwwerk als de Mariakerk te Utrecht gesloopt is. Ik ben echter bevreesd dat men in de 21ste eeuw ook niet zo bijster positief over onze eeuw zal oordelen, wanneer men de lotgevallen van bijvoorbeeld de Maria Magdalenakerk te Amsterdam beziet. Coert Peter Krabbe studeert kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Momenteel neemt hij deel aan een werkgroep (o.l.v. Drs. Erik de Jong), die zich bezig houdt met de 'Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst'. 161 DOOR WIES VAN LEEUWEN*) Eind juli stortten, de een na de ander, de polychrome zuilen, kapitelen en hogen van de Alkmaarse Dominicuskerk, een der topwerken van P. J. H. Cuypers, onder het geweld van pneumatische boren en de sloperskogel in elkaar. Wat bleef waren de geblutste bladkapite len die naast de ruïne opgestapeld werden en voor de meestbiedende te koop zijn. Dergelijke beelden blijven altijd schokkend, niet alleen voor gelovigen, maar voor ieder weldenkend mens die meende dat de herwaardering voor het negentiende-eeuwse erfgoed allang gemeengoed was, ook onder kerkbesturen. We veronderstelden dat de reeksen onthoofde heiligenbeelden uit de Schiedamse Lidwinakerk en de ruwe sloper die met een moker de heiligenfiguren in de ramen van de Bredase Maria Hemelvaartkerk verbrijzelde beelden uit een voorbij verleden waren. Het idee dat het puin van de Alkmaarse kerk gaat dienen voor de dijkverhoging bij Wieringen blijft een zeer schrale troost, ook al wordt hiermee het indirecte behoud van de resterende I9de-eeuwse monumenten gediend. Sloop van kerken, al of niet in vermeende staat van bouwvalligheid, laat niemand koud. Actiegroepen produceren brochures en rapporten met plannen voor alternatieve bestemmingen. Uit de hoge stapel boeken en boekjes licht ik er een aantal die argu menten aandragen en pleiten voor behoud door restauratie, gedeeltelijke of totale her bestemming of verbouwing. In een enkel geval blijkt het zo mogelijk de spijkerhard schijnende argumenten van de voorstanders van sloop afdoende te onder mijnen. Dat is bijvoorbeeld vanaf 1978 ge beurd met het plan waarbij de Amsterdamse Obrechtkerk van J. Cuypers en J. Stuyt ver vangen zou worden door het gebruikelijke vormeloze blok winkels, kantoren, sociaal- culturele ruimten en woningen. Diverse brochures en verbouwplannen later is een Commissie van onderzoek tot de conclusie gekomen dat het bestaande en deels te ver bouwen complex ruimte kan bieden aan een veelheid van functies, ten behoeve van de wijk. De monumentale waarden van het ge bouw zouden dan grotendeels gewaarborgd kunnen worden. Een beroep tegen de wei gering van de Minister het gebouw op de monumentenlijst te plaatsen is blijkens Jaar boek 1985 van de Monumentenraad intus sen gegrond verklaard. Vergelijkbare plan nen zijn er voor Cuypers' Posthoornkerk, Stuyts Agneskerk, de Zuiderkerk en Cuy pers' Vondelkerk, alle in Amsterdam. Mo menteel wordt de laatstgenoemde kerk ge restaureerd en verbouwd, onder meer ten behoeve van Openbaar Kunstbezit, waarbij de centrale achthoekige ruimte gehandhaafd blijft (zie het artikel: De Vondelkerk, een bericht uit de praktijk, elders in dit nummer). Naast deze vaak pittig geschreven brochures zijn er enkele in meer ambtelijke taal gestel de nota's, stukken die als grondslag moeten dienen voor beleid van overheden of andere instanties. Soms betreft het bouwkundige inventarisaties, zoals de Bossche nota over waardevolle kapellen in de stad en de pro vinciale nota monumentale kerken tussen 1850 en 1940 in Noord-Brabant. Belangrij- Zelfs het behoud van de magistrale St. Vituskerk te Hilversum staat op dit moment niet vast. (aquarel van K.P.C. de Bazel, foto: Rijksdienst Monumentenzorg) ker in dit verband is echter een drietal stuk ken, waarin lijnen worden aangegeven voor behoud en herstel van monumentale kerken, namelijk de kerkennota's van Amsterdam en Den Haag en het Rapport-Ferwerda van de Vereniging van Beheerders van Monu mentale Kerkgebouwen. Deze nota's bevatten aanbevelingen, plan nen en suggesties om op langere termijn door een preventief beleid paal en perk te stellen aan de dreigende verdwijning van zelfs de allerbelangrijkste 'jongere' kerkge bouwen. De kwetsbaarheid van deze cate gorie mag afdoende geïllustreerd worden met hét feit dat behalve de bedreiging van de Posthoornkerk ook al gedacht wordt aan de sluiting van Dessings Vincentiuskerk en Cuypers' De Liefde in Amsterdam en - on gelooflijk maar waar - de grandioze en wijdse Hilversumse Vituskerk. In een stad als Nijmegen zullen, als de voorstellen van het KASKI overgenomen worden, alle nog

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1985 | | pagina 9