Overbru ree ing van het teverleden BB 3 3 B B B 0 0 65 DOOR LIEUWE VALK De in 1983/'84 zorgvuldig gerestaureerde Kanaalbrug. De bebouwing langs het Nieuwe Kanaal aan de Emmakade is een fraai voorbeeld van een nog gave wand uit het einde van de 19de eeuw. Foto: Jan Hooghiemstra, Hardegarijp. Leeuwarden is niet zo gelukkig geweest met ijzeren bruggen. De draaibruggen gin gen vastzitten of vertoonden spoedig andere mankementen en de (toen al vervangen) ij zeren draaibrug bij de voormalige Vrou- wenpoortsbrug brak zelfs in tweeën. Toch was de stadsverdedigingsgracht rond de binnenstad tot de jaren-'30 uitsluitend via die bruggen te passeren. Toen werden de eerste vervangen door bascule-bruggen. De laatste sneuvelde in de jaren-'70: de Prins Hendrikbrug van de Willemskade die de laat-negentiende eeuwse verkeersas tussen station en binnenstad fraai accentueerde. Die is vervangen door een belachelijk vast verkeersplein; een barrière voor de plezier- vaart en schaatsers, die zo breed is dat er een kunstwerk voor nodig was om de zaak perspectivisch te corrigeren. Van de ge plande verkeersdoorbraak, waar de brug een schakel in zou zijn, werd afgezien. Zo is het ook bijna gegaan met de laatste historische ijzeren draaibrug van Leeuwar den, de eerste Kanaalsbrug die net buiten de zuidoosthoek van de binnenstad ligt. Die was ten end en moest vervangen worden door één die wat grotere verkeerscapaciteit zou hebben, maar wel een uiterlijk zou krij gen dat aan de oude brug zou herinneren. Omwonenden en groepen die zich om monumenten bekommeren, verdedigden dit monument van techniek dat als een onlos makelijk historisch element in de fraaie laat-negentiende eeuwse stadsuitleg be schouwd moest worden. De ontwikkelingen namen vrij plotseling een keer, omdat ook de monumenteninstellingen de waarde van de brug inzagen. In 1983/'84 werden brug- gehoofden en pijler grondig verbeterd en de geklonken ijzeren brug gerestaureerd, pre cies 90 jaar nadat hij ontworpen werd. Dat ontwerpen gebeurde op de tekentafels van gemeentewerken van Leeuwarden. De directeur, J. E. G. Noordendorp, geassis teerd door ing. L. van Krimpen, ontwierpen deze en een tweede brug die bijna een kilo meter verderop over het Nieuwe Kanaal kwam te liggen. Ze waren tot op de details precies in Leeuwarden getekend, maar wer den vervaardigd te Leiden, bij de Koninklij ke Nederlandsche Grofsmederij, zoals op een rolwerkcartouche aan de oostzijde van de brug te zien is. De bruggen waren onderdelen van een om vangrijk programma. Er werd een nieuw kanaal gegraven van de zuidelijke stads gracht tot de Tijnje. De waterverkeersroute naar het oosten met aansluiting op de kana- lenreeks tussen Lemmer en Groningen liep voorheen via het Vliet, een smal water dat met haven- en overslagfuncties maar weinig ruimte overliet voor het doorgaande ver keer. Het nieuwe aan te leggen kanaal was van meer dan plaatselijk belang en de pro vincie subsidieerde het grootse werk. Het werd in 1894 voor ruim twee ton aanbe steed. In 1895 konden de twee bruggen geplaatst worden en langzamerhand kwam de bouw van woningen (en enige bedrijfs gebouwen) op gang langs de straten die volgens een door gemeentewerken ontwor pen charmant-patroon verliepen. Noorden dorp en W. C. A. Hofkamp, diens opvol ger als directeur van die dienst, waren ver antwoordelijk voor het stedebouwkundige plan. In een V.V.V.-gidsje uit 1900 staat te le zen: 'En nog in 1896 werden na het graven De ontwerptekening van de eerste Kanaalsbrug te Leeuwarden, 1894 KANAAL VKimiNHINt; VAN DE STADNCIUCIIT s TI.IN.IE Gemeente Leeuwarden Jes/Pï Vë Dienst 1694 DRAAIBRUG in der, GRACHTSwAL Szhuh li 50 VoftjMIA êL 0la-uy-c(lt/

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1985 | | pagina 29