31 tenhuis zelf tegenwoordig dient als onderko men voor de Zocherschool (middelbare tuin bouwschool), wordt het park met zijn tuinge- bouwen gerestaureerd o.l.v. Staatsbosbe heer. Aan de Japanse tuin van huize Clingen- dael wordt in Country Life alleen al een hommage gebracht door middel van schitte rende kleurenfoto's; een wellicht duur medi um, waarvan de aantrekkingskracht en func tionele betekenis door vakbladen helaas nog altijd schrikbarend ondergewaardeerd wordt. De tuin van Clingendael kwam rond de eeuwwisseling tot stand na een bezoek aan Japan van de toenmalige eigenares, Marga- retha Maria barones van Brienen. Voor Ne derland vormt de aanleg een unieke uiting van het zeer romantisch getinte oriëntalisme, dat op zovele kunstuitingen een grote in vloed heeft uitgeoefend. Het bijzondere is, zoals auteur Tony Venison uitlegt, dat de tuin niet slechts op het oog een Japanse in druk maakt, - voor velen voldoende om een Japans effect te bewerkstelligen - maar ook geheel volgens de zeer ingewikkelde voor schriften ten aanzien van de symboliek is opgezet. In een tijd dat de niet-allegorische landschapstuin een vaste plaats in de tuinar chitectuur heeft, is een dergelijke betekenis dragende aanleg, afgezien nog van de exoti sche vormgeving, zonder weerga. Pièce de résistance van het Dutch Number en daarom ook kleurrijk afgebeeld op de omslag is de monumentale schepping van Pierre J. H. Cuypers, kasteel De Haar te Haarzuy- lens te Utrecht. Voor dit artikel werd door redacteur Clive Aslet en co-auteur, Heime- rick Tromp met medewerking van het Cuy pers Genootschap onderzoek verricht in het tot voor enige jaren vrijwel onbekende en ongebruikte familiearchief van Cuypers, dat berust bij het gemeentearchief van Roer mond. Daarnaast werd het huisarchief van De Haar geraadpleegd. Wie zich het gedegen artikel van A. de Vries in het Bulletin KNOB van 1979 (1-25) herinnert, waar een zeer onthullende vergelijking wordt getrokken tussen het De Haar van Cuypers én De Stuers en kasteel Pierrefonds van Cuypers' vriend en collega, E. E. Viollet-le-Duc, kan Foto uit 1893. Het gezelschap dat bijeenkwam ter gelegenheid van de voltooiing van het eerste deel (de bibliotheek) van het te 'herrijzen' Kasteel De Haar op dat deel van de ruïne waarop de op de foto hiernaast afgebeelde noord-oost toren zou worden gebouwd. concluderen dat qua onderzoek in Country Life heel wat vooruitgang is geboekt. Het sterkste punt van het duo Aslett-Tromp is dan ook dat ze het kostelijke materiaal uit Roermond hebben gebruikt, het zwakste dat nergens vermeld staat waar de geciteerde brieven vandaan komen! Interessant is voor al dat de auteurs de juistheid van een aantal overleveringen met betrekking tot de 'restau ratie' van De Haar hebben kunnen controle ren. Daarnaast is de ietwat anekdotische, maar tevens hoogst opmerkelijke verhouding van Cuypers met zijn opdrachtgever, Etienne Baron van Zuylen van Nyevelt, gereconstru eerd. Voorts blijkt, zoals vaker bij grote pro jecten van Cuypers, opnieuw de betekenis van De Stuers bij het samenstellen van het ikonografisch programma van de decoraties en uitmonstering van het huis. Hierin staat een driedelig thema centraal: de verheerlij king van de Van Zuylens als (vermeende) katholieke oeradel in het nadien overwegend protestantse Sticht; de uitdrukking van het middeleeuwse ridderideaal en de manifesta tie van het zich rehabiliterende katholicisme. In de context van de toenmalige katholieke emancipatie een niet mis te verstane bood schap voor de omgeving en ver daarbuiten. Naar Engelse begrippen een vrij laat voor beeld van 'Ridderromantiek' - en dan niet in bagatelliserende zin zoals Geurt Brinkgreve in Heemschut 1984, 40-41 - is het volgens de auteurs in Europees verband wel een van de meest volledige uitingen van dit ideaal. Hoewel het verhaal vlot leest en een schat aan informatie bevat, is het storend dat er een aantal overlappingen in voorkomt, die door het gebruik van subtitels zeker verme den hadden kunnen worden. Tot slot wordt in de rubriek 'Town and Country' een lans gebroken voor het behoud van het qua uitmonstering sterk op De Haar lijkende interieur van de St.-Servaaskerk te Maastricht, waarvan redacteur Clive Aslett onder meer de 'impressively sombre, oil- painted murals' en het schitterende hoogal taar noemt. Het Dutch Number van Country Life (23 augustus 1984) met in het nummer van 30 augustus 1984 verschenen tweede deel van het artikel over De Haar is verkrijgbaar bij Country Life, King's Reach, Tower, Stam ford Street, London SE1 9LS [01-2615000] of via de Nederlandse boekhandel. Bernadette van Hellenberg Hubar In serie III nr 12 van de 'Groene Reeks' van de Rijksdienst Monumentenzorg is van de hand van Drs. H. M. J. Tromp een bronnenstudie over Els- wout te Overveen verschenen. Elswout, bij Haarlem, vanuit het westen gezien. Dit 19de-eeuwse huis werd op de plaats van het oorspronkelijke 17de-eeuwse huis gebouwd. Huis èn park (waarin zich bijzondere tuingebouwen bevinden) zijn als historische buitenplaats beschermd. Foto: Rijksdienst Monumentenzorg, Zeist.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1985 | | pagina 17