3 Het prachtige stucplafond van Van Baurscheit in de rechter voorkamer, dat zonder problemen te herstellen is. In het midden is Flora afgebeeld, in de hoeken putti die waarschijnlijk de vier zintuigen (reuk, smaak, gezicht en gehoor) voorstellen. Foto's: Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist. kend met Noord Nederlandse opdrachtge vers, vooral in Rotterdam, maar ook de zoon was snel ingewerkt in de Noord Nederlandse milieus van geïmmigreerde Franse artiesten, waarvan Daniël Marot de bekendste was ge worden door zijn diverse opdrachten aan het Hof en in Haagse kringen. Breder opgezet dan het weliswaar rijk ver sierde maar niet zo grote huis voor Van Wes- terwijk kreeg het Van Dishoeckhuis boven de beganegrond twee volle verdiepingen van zeven vensters breed. De ingangspartij werd terugliggend ontworpen, waardoor de hoge stoep voor het sousterrain een nog grotere plastische werking kreeg. Naast de ingang twee zuilen, die een balcon dragen, waarop de voetstukken staan voor twee beelden: Pal- las Athene en Mars: Vrede waarin cultuur gedijdt overwinnend op Mars, God van de oorlog. De beelden flankeren een nis, waarin het middelste verdiepingsvenster in lofwerk is gevat en bekroond wordt door een opzet- stuk met een forse palmet, die voor een half cirkelvormig venster van de tweede verdie ping staat. De grote doorlopende nis, die Van Baurscheit steeds weer gebruikte in de middelpartijen van zijn huizen, wordt geslo ten door weer een gebeeldhouwd motief van een buste in een palmet. Deze gebeeldhouwde bekroning komt alleen aan het Van Dishoeckhuis voor; aan het Van den Brandenhuis te Middelburg was de nis eenvoudiger gesloten, evenals aan het huis voor Adriën Huguetan te Den Haag, later Koninklijke Bibliotheek. Boven de gootlijst klinkt de middenpartij uit in een middenstuk van een gebroken segmentvormige tympaan en wordt bekroond met de gebeeldhouwde familiewapens, gehouden door de steeds weer toegepaste putti of spelende knaapjes. Het tympaan staat boven de middelste drie vensters, die tussen natuurstenen verticale banden gevat zijn, zogenaamde lisenen, en dit gedeelte springt een weinig naar voren. De resterende telkens twee buitenste vensters staan tesamen tussen natuurstenen lisenen en worden boven de gootlijst bekroond door ronde dakkapellen. Alles bijeen een zeer overwogen evenwichtig ontwerp, waarin de rechthoekige vensters, waarin men aanvan kelijk kleine glazen tussen houten roeden gehad heeft, mooi contrasteren met de boog vorm van de nis, het tympaan, de dakven sters en de bovenzijde van de sousterrainven- sters. De vensters hebben thans zg. Empire- ruiten, die in dit geval zeer duidelijk uit de tijd van de Keizer, namelijk Napoleon date ren. Hij kwam in 1808 te Vlissingen, aan welke haven hij veel belang toekende en werd in het Van Dishoeckhuis ontvangen. Voor hem is kennelijk ook het balconhek gemoderniseerd. In het ook door Van Baur scheit gebouwde huis Der Boede onder Kou- dekerke, kunnen we nog zien, hoe zo'n hek er aanvankelijk uitgezien moet hebben. Een luchtig smeedijzeren gebogen bescherming, waarnaast de beelden op het balcon tot hun recht komen. Ook oude foto's van het huis Van den Branden te Middelburg tonen zo'n luchtig hekwerk op het balcon boven de deur. Ook inwendig was het huis zeer luxueus. Langs de wanden tapijten of schilderijen, op de vloeren marmer of brede delen en hier en daar beeldhouwwerk. Wat meegenomen kon worden is in de Franse tijd door de toenmali ge eigenaar Van Doorn, die gehuwd was met een nazaat van Van Dishoeck meegenomen en gered voor het Engelse bombardement van 1809. Niet uitneembaar echter waren de rijk versierde stucplafonds in vrijwel alle ka mers van beide verdiepingen, in de hal en boven het trappenhuis, dat rechts achter de voorkamer ligt. Eerst de laatste jaren is er in

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1985 | | pagina 7