3
Het prachtige stucplafond van Van Baurscheit in de rechter voorkamer, dat zonder problemen te herstellen is.
In het midden is Flora afgebeeld, in de hoeken putti die waarschijnlijk de vier zintuigen (reuk, smaak, gezicht en gehoor) voorstellen.
Foto's: Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist.
kend met Noord Nederlandse opdrachtge
vers, vooral in Rotterdam, maar ook de zoon
was snel ingewerkt in de Noord Nederlandse
milieus van geïmmigreerde Franse artiesten,
waarvan Daniël Marot de bekendste was ge
worden door zijn diverse opdrachten aan het
Hof en in Haagse kringen.
Breder opgezet dan het weliswaar rijk ver
sierde maar niet zo grote huis voor Van Wes-
terwijk kreeg het Van Dishoeckhuis boven
de beganegrond twee volle verdiepingen van
zeven vensters breed. De ingangspartij werd
terugliggend ontworpen, waardoor de hoge
stoep voor het sousterrain een nog grotere
plastische werking kreeg. Naast de ingang
twee zuilen, die een balcon dragen, waarop
de voetstukken staan voor twee beelden: Pal-
las Athene en Mars: Vrede waarin cultuur
gedijdt overwinnend op Mars, God van de
oorlog. De beelden flankeren een nis, waarin
het middelste verdiepingsvenster in lofwerk
is gevat en bekroond wordt door een opzet-
stuk met een forse palmet, die voor een half
cirkelvormig venster van de tweede verdie
ping staat. De grote doorlopende nis, die
Van Baurscheit steeds weer gebruikte in de
middelpartijen van zijn huizen, wordt geslo
ten door weer een gebeeldhouwd motief van
een buste in een palmet.
Deze gebeeldhouwde bekroning komt alleen
aan het Van Dishoeckhuis voor; aan het Van
den Brandenhuis te Middelburg was de nis
eenvoudiger gesloten, evenals aan het huis
voor Adriën Huguetan te Den Haag, later
Koninklijke Bibliotheek. Boven de gootlijst
klinkt de middenpartij uit in een middenstuk
van een gebroken segmentvormige tympaan
en wordt bekroond met de gebeeldhouwde
familiewapens, gehouden door de steeds
weer toegepaste putti of spelende knaapjes.
Het tympaan staat boven de middelste drie
vensters, die tussen natuurstenen verticale
banden gevat zijn, zogenaamde lisenen, en
dit gedeelte springt een weinig naar voren.
De resterende telkens twee buitenste vensters
staan tesamen tussen natuurstenen lisenen en
worden boven de gootlijst bekroond door
ronde dakkapellen. Alles bijeen een zeer
overwogen evenwichtig ontwerp, waarin de
rechthoekige vensters, waarin men aanvan
kelijk kleine glazen tussen houten roeden
gehad heeft, mooi contrasteren met de boog
vorm van de nis, het tympaan, de dakven
sters en de bovenzijde van de sousterrainven-
sters. De vensters hebben thans zg. Empire-
ruiten, die in dit geval zeer duidelijk uit de
tijd van de Keizer, namelijk Napoleon date
ren. Hij kwam in 1808 te Vlissingen, aan
welke haven hij veel belang toekende en
werd in het Van Dishoeckhuis ontvangen.
Voor hem is kennelijk ook het balconhek
gemoderniseerd. In het ook door Van Baur
scheit gebouwde huis Der Boede onder Kou-
dekerke, kunnen we nog zien, hoe zo'n hek
er aanvankelijk uitgezien moet hebben. Een
luchtig smeedijzeren gebogen bescherming,
waarnaast de beelden op het balcon tot hun
recht komen. Ook oude foto's van het huis
Van den Branden te Middelburg tonen zo'n
luchtig hekwerk op het balcon boven de
deur.
Ook inwendig was het huis zeer luxueus.
Langs de wanden tapijten of schilderijen, op
de vloeren marmer of brede delen en hier en
daar beeldhouwwerk. Wat meegenomen kon
worden is in de Franse tijd door de toenmali
ge eigenaar Van Doorn, die gehuwd was met
een nazaat van Van Dishoeck meegenomen
en gered voor het Engelse bombardement
van 1809. Niet uitneembaar echter waren de
rijk versierde stucplafonds in vrijwel alle ka
mers van beide verdiepingen, in de hal en
boven het trappenhuis, dat rechts achter de
voorkamer ligt. Eerst de laatste jaren is er in