Geschiedvervalsing? 12 'De Jan Roodenpoortstoren', zo merkte een ervaren monumentenzorger eens sarcastisch tegen mij op, 'is het best bewaarde monu ment van Amsterdam. We weten precies hoe hij er uitzag, we kennen de materialen en de constructie, de torenvoet zit veilig onder.de bestrating, de tekeningen en de begroting óm hem te herbouwen liggen klaar, maar- het hoeft niet. Geen exploitatiezor- gen, geen kritiek op de restauratie, geen kans op verwaarlozing, een complete documenta tie; wat wil je nog méér?' Er zijn nu eenmaal mensen die meer willen. Toen de viering van het 700-jarig bestaan van Amsterdam in het zicht kwam, samen vallend met het Europese monumentenjaar M-75, hadden enkele monumentenvrienden inderdaad het plan om de toren te herbou wen, als geschenk aan de jarige stad en als van verre zichtbaar symbool van de toen alom gonzende restauratieactiviteit. Een aan-* zienlijk deel van de kosten was al van parti culiere zijde toegezegd en er lag een reëel exploitatieplan ter tafel. De initiatiefnemers konden wijzen op precedenten zoals de be roemde Campanile van Venetië die na een instorting compleet was herbowd of de toren van het Haarlemse stadhuis, die van 1772 tot 1914 was weggeweest en toen tot ieders vol doening bij een restauratie terugkwam. Tal rijke prenten tonen aan hoe prachtig de in 1829 afgebroken Jan Roodenpoortstoren daar had gestaan op een knik in het Singel, met zijn sierlijke spits van Hendrick de Key- ser boven de vierkante middeleeuwse romp. En dat zou als blijvend feestgeschenk weer terug kunnen komen! Het mocht niet, Burgemeester en Wethou ders aarzelden, stelden een beslissing uit, en gaven ten slotte te verstaan dat geen toestem ming zou worden gegeven. De initiatiefne mers keerden teleurgesteld terug tot hun da gelijkse arbeid, het toegezegde kapitaal kreeg een andere bestemming, het plan is alweer bijna vergeten. De herinnering kwam bij mij op bij de lezing van de artikelen in Heemschut over de res tauratie van de paleizen Noordeinde en Het Loo door Steven van Raay. Daarin worden dezelfde argumenten die destijds in discus sies tegen het herbouwplan Jan Rooden poortstoren werden aangevoerd, duidelijk als kriteria geformuleerd. Dat zijn de stellingen: I. verdwenen onderdelen van gebouwen (of complete gebouwen) reconstrueren mag niet, dat is geschiedvervalsing, II. wat in de loop der tijden in een historisch gebouw (of stads beeld) is veranderd mag in principe niet ge wijzigd worden want het is als bouwgeschie denis van waarde, III. als het om praktische redenen al noodzakelijk is te wijzigen of aan te vullen, dan moet het in een herkenbaar eigentijdse vorm, IV. subjectieve waarderin gen voor een bepaalde stijl of periode mogen bij een restauratie geen rol spelen. Naar mijn mening zijn dat veeleer geloofsar tikelen dan argumenten. Wie zich niet aan de voorschriften houdt zit op slag in de beklag- denbank. Om met het laatste, de subjectieve waarde ring van bepaalde perioden, te beginnen, daarvoor biedt het museum Het Loo interes sante aanknopingspunten. Zoals bekend is het gebouw grotendeels 'teruggerestaureerd' naar de periode van de Koning-Stadhouder met verwijdering van veel 19-de en vroeg 20-ste eeuwse toevoegingen. Nu wil ik het niet hebben over de stralend mooie tuin waarover al zoveel is gezegd en geschreven, maar over de interieurs. Was het ongeoorloofd dat de architect en zijn vele begeleidende adviseurs een 'subjectieve waardering' hadden voor de oorspronkelijke interieurs van Daniël Marot, waarvan allerlei verrassende onderdelen achter stuc en betim meringen werden teruggevonden? Die ruimten zijn rijk en pralend geworden, en in sommige onderdelen - de planken vloe ren bijvoorbeeld - toch ook weer van een Hollandse soberheid. Men voelt de echo van Versailles, maar wel op een afstand. Het was nu eenmaal een architectonisch productieve periode, zoals er bloeitijden zijn geweest in de schilder- en beeldhouwkunst, in muziek en literatuur. De vertrekken die gewijd zijn aan de konin gen en koninginnen na 1813 geven een zo getrouw mogelijk beeld van de smaak van hun tijd. Daarvoor zijn meubels, schilderij en, sier- en gebruiksvoorwerpen bij elkaar gezocht, ook uit andere collecties. Oude re keningen en inventarissen gaven aanwijzin gen over de stoffering. Het resultaat is over tuigend, al is het niet waarschijnlijk dat die kamers er ooit precies zo hebben uitgezien toen de desbetreffende koning of koningin Het Loo bewoonde. Daar komt het kwali teitsverschil tussen verschillende stijlperio den treffend tot uitdrukking. Er zijn kamers bij van een zo pijnlijke lelijkheid dat men zich afvraagt hoe zoiets ooit kon worden gemaakt en gewaardeerd. Duidelijk blijkt dat in de tweede helft van de 19de-eeuw het eenvoudige burgermeubilair een veel betere vormgeving had dat de inrichting van wat toen de 'hogere standen' heette. Die inrich ting is ambachtelijk perfect gemaakt uit de mooiste materialen, maar het product is niet zelden monsterlijk. Dat vertellen mij tenmin ste mijn eigen ogen- en die van vele anderen - al mag het volgens de inquisiteurs van de restauratiebeginselen niet gezegd, en zeker niet in de praktijk toegepast worden. Terecht hebben de architect en de museumstaf in de kamers die de herinnering aan Willem II en de Koningin Emma moesten vasthouden, ge zocht naar het meest karakteristieke voor die perioden; ik kan mij tenminste niet voorstel len dat zij er dezelfde artistieke kwaliteiten in zagen als in de eind-17-de en de 18-de eeuwse ruimten. De bewuste keuze voor de periode 1685-1692 bij het restauratieplan voor het paleis en de tuin, die één geheel vormen, een keuze die gemaakt werd op De Jan Roodenpoortstoren aan het Amsterdamse Singel, een oorspronkelijke middeleeuwse toren bekroond met een 17de-eeuwse spits van Hendrick de Keyser, waarvan de afbraak (1829) altijd zeer betreurd is. Het initiatief tot reconstructie van deze toren ter gelegenheid van het monumentenjaar M- 75 stuitte op weerstand en verzandde. Een dergelijke reconstructie werd niet verantwoord geacht. Afb. Atlas Fouquet, 1783. ÉfijSte

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1985 | | pagina 16