Het Woord in rolwerk gevat 9 OPMERKELIJKE MUURSCHILDERINGEN DAMWOUDE GERESTAUREERD Na de hervorming was het gebeurd met de muurschilderingen in kerken. Devotiestuk ken en verbeeldingen van de oude dogmatiek werden niet meer getolereerd en vernietigd of op z'n best overgekalkt. Dat laatste heeft ze soms behoed voor verwering, waardoor we ze nu weer onder het kalk tevoorschijn kunnen toveren. Want eigenlijk is ons kli maat ongeschikt voor zulke kunst en staat de schilderwijze, a secco, niet bepaald garant voor een eeuwenlange levensduur. De pro blemen die nu al rijzen bij recent 'ontkalkte' en geconserveerde schilderingen geven dat al aan. Bij de restauratie van de dorpskerk van Dan tumawoude (nu met Murmerwoude het flin ke dorp Damwoude vormend) in het begin van de jaren 1960 werden drie eigenaardige muurschilderingen blootgelegd. Ze bleken uit 1599 en dus van na de reformatie te dateren en ze werden gerestaureerd. Twintig jaar later bleken ze hollend achteruitgegaan en er werd opnieuw een restauratieplan op gesteld. Intussen had een van de kerkvoog den, R. Veenstra, dankzij een flinke portie doorzettingsvermogen en hulp van enige schriftgeleerden de unieke muurschilderin gen thuis kunnen brengen. Het restauratie plan kon daardoor ook een reconstructieplan worden. Dankzij de boekdrukkunst kende de hervor ming met bijbelteksten, brochures en pam fletten een snelle verspreiding. Het Woord kon met commentaren snel tot in de kleine dorpen doordringen. Voor het noorden van ons land was Oost-Friesland met Emden als middelpunt het brandpunt van de hervor- mingsgezinden. In 1561 werd er de eerste Nederlandse vertaling van de Lutherbijbel uitgegeven. De vroegste predikant die na de hervorming (1580) in Dantumawoude de nieuwe gemeente voorging was Thomas Jo- hannes uit Jever. Hij moet de genoemde bij bel vanuit Oost-Friesland meegenomen heb ben, want hij liet er op de muur van de kerk van die gemeente drie teksten (vermoedelijk zijn dat er zelfs meer geweest) aanbrengen. Geen devotiebeelden meer, maar teksten voor de dienst van het Woord. Het ligt eigen lijk zo voor de hand, dat het juist verbaast dat er verder in Nederland nauwelijks op de kerkmuren geschilderde teksten ter vervan ging van de verbeeldingen werden aange bracht. Pas later zijn er tien geboden -, ge loofsbelijdenis - of andere tekstborden in de protestantse kerken gehangen, maar dan als roerende stukken: op paneel geschilderd en van een lijst voorzien. In Dantumawoude kwamen teksten van Ti- motheüs, Jeremia en het apocriefe Jezus Si- rach op de muren. Na het aanbrengen van hechtingspunten van de pleisterlaag en aanvulling van de ontbre kende delen heeft de restaurateur André Ver- heij uit Bathmen al het oude schilderwerk gerespecteerd en met rust gelaten en de ont brekende delen aangevuld. Dit kon dankzij de schriftuurlijke reconstructie en studie van het handschrift. Alle nieuwe, gereconstru eerde stukken tekst zijn gearceerd aange bracht. Het totaalbeeld is hersteld, maar oor spronkelijk en nieuw werk zijn zo toch te onderscheiden. Die aanvullingen van ontbrekende delen is ook bij de decoratieve setting toegepast. De overdadig decoratieve randversieringen vor men rolwerkcartouches, zoals die in allerlei kunsten werden toegepast in de laatste tien tallen jaren van de zes- en de eerste van de zeventiende eeuw. Bij titels van kaarten en boeken, bij gevelstenen, op meubilair, enz., overal werden de rolwerkcartouches gebruikt als aandachtige lijstversiering van vooral teksten. Ze gelden als kenmerkende decora tieve motieven van het Vlaamse maniërisme. Als een soort mengvorm van de klassieke grotteske en de gotische drölerie werd deze cartouche na voorstellen van Cornelis Bos en Cornelis Floris pas echt gepopulariseerd door de modellenboeken van Hans Vrede man de Vries. In 1555 (vijf jaar na een ver blijf van Vredeman in Kollum, dat is 10 kilometer van Dantumawoude verwijderd) verschenen zijn eerste boeken met modellen van rolwerkcartouches in Antwerpen. Zowel de bijbelteksten als de cartouches waar ze in gevat zijn konden dankzij de drukpers snel verspreid worden. In de kerk van Dreischor op Schouwen-Duiveland dra gen de muren vergelijkbare geschilderde car touches, maar daar bevatten ze grafschriften. Na-reformatorische schilderingen zijn er nog in een klein tiental kerken in Nederland te vinden, geschilderde bijbelcitaten eveneens. Maar de nu gerestaureerde schilderingen van de kerk in Datumawoude zijn daaronder unieke monumenten voor de geschiedenis van de Heilige Schrift de kunst(nijverheid) en de communicatie. Ze zijn met geen van de andere, ook al zeldzame, na-reformatorische schilderingen te vergelijken. Peter Karstkarel Het interieur van het kerkje van Dantumawoude met de merkwaardige schilderingen. Op de voorgrond wordt de gedeeltelijk gereconstrueerde tekst van de derde schildering opgehouden. De stichter, Thomas Johannis Jeverensis heeft de bijbelcitaten in 1599 laten aanbrengen. Foto Andringa, Leeuwarden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1985 | | pagina 13