w 197 onderdoorgang en de woning aan de Vondel straat aan de beurt. Jammer genoeg is het niet haalbaar de onderdoorgang zijn oude luister terug te geven. De foyer ziet er, na vele decennia lekkage, stof en nicotine-aanslag, verschrikkelijk uit. Hij lijkt meer op een bruin café dan op de stijlvolle witte salon die hij ooit was. Al enige tijd geleden heeft de gemeente een nooddak laten aanbrengen, om verder verval door lekkage te voorkomen. Het ligt in de bedoeling het fraai gedetailleerde stucwerk, waarvan nu hele stukken ontbreken, vakkun dig te laten restaureren. Thans wordt gewerkt aan het dak van de grote rijhal. Het houtwerk bleek nog groten deels bruikbaar, de daklichten werden vrij wel geheel vernieuwd. In plaats van het door Van Gendt beschreven 'geoliede dakbeschot met zink overtrokken' zal roestvrij staal wor den toegepast. Dit materiaal, dat in het re cente verleden met succes als dakbedekking is beproefd, zal ook op de foyer worden aangebracht. Het is te betreuren dat vóór de hoge gevel van de rijhal aan de Overtoom geen bebou wing is geprojecteerd. Al in 1881 waren er plannen voor een uitbreiding van het com plex aan die kant, zodat alleen de bovenste driehoek van de - onderaan blinde - gevel zichtbaar zou blijven. Toen was er geen geld voor, maar in 1889 kwamen de nieuwe stal len en koetshuizen alsmede een dienstwo- ning tot stand. In 1969 werden ze weer afge broken, na geruime tijd in gebruik te zijn geweest bij de 'Studebaker Int. Automobiel Mij.' De restauratie van de Hollandsche Manége is een belangrijke stap op weg naar rehabilitatie van de Vondelstraat. Nu nog die andere rotte plek, Cuypers' Vondelkerk, die zo spoedig mogelijk weer hét pronkstuk van de straat moet worden. Het scenario ligt klaar. De Stichting Vondelkerk, die zich sinds 1980 inzet voor het behoud van de kerk en het regelen van een passende bestemming, wil het gebouw aankopen, op voorwaarde dat er gemeentegarantie wordt toegezegd. Aan de Bond Heemschut zal het niet liggen. Zoals de Werkgroep tot behoud van de Hol landsche Manége, die in de jaren 1978-79, ten einde raad, besloot dan maar zelf, dat wil zeggen eigenhandig, de meest noodzakelijke herstelwerkzaamheden uit te voeren, door de Bond zowel moreel als materieel werd ge steund, zo zijn de vrijwilligers van de Stich ting Vondelkerk door een bijdrage uit het Hoegen-fonds in staat gesteld de onvermij delijk aan een actie verbonden kosten weer enige tijd te bestrijden. (met dank aan Grondbedrijf Amsterdam en de Vereniging De Hollandsche Manége te Amsterdam) Deze beschouwing werd geschreven voor de oorspronkelijk in september geplande Heemschutexcursie naar de Hollandsche Manége in het kader van 'Restauratie aannemers presenteren zich.' Ook nü kan deze excursie nog niet plaats vinden, maar met de aannemer is afgesproken, dat zo dra het gebouw weer behoorlijk toeganke lijk is voor een groep bezoekers dit in ons excursieprogramma zal worden opge nomen. RYBAAN ANC SC MANEGE RDA/A. De rijbaan in de Hollandsche Manége, ontworpen door A. L. van Gendt. Tekening vervaardigd door Evert Breman, afgedrukt in De Opmerker in 1886. Foto: Kunsthistorisch Instituut van de Universiteit van Amsterdam. De doorgang van de Hollandsche Manége, vóór 1969. Foto: Gemeentelijk Bureau Monumentenzorg Amsterdam (G. Delemarre)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 7