206 en het Cuypers Genootschap de gemeente raad aangeboden worden. Zowel de commis sie algemene zaken als de gemeenteraad ko zen dan ook niet geheel onverwacht voor het compromisplan III. Wel was op aandringen: van de commissie algemene zaken door de architect uitgezocht of binnen het kader van plan III niet toch de trappenhal behouden kon blijven. Geïnspireerd door de positieve gezindheid van de Roermondse bevolking jegens deze parel van het complex, deden B&W alsnog een voorstel aan de raad om de trappartij te handhaven tegen een bedrag van.600.000,-! Unaniem werd dit door de raad afgewezen. De fracties van PvdA en VVD voegden er aan toe: 'Het toekomstig politiebureau is géén museum.'4 Daar gaat ook het alternatief van Heemschut en het Cuypers Genootschap van uit: deTeeken- en Ambachtsschool vormen een volwaardig Alternatief voorstel voor herstel en gebruik door Heemschut en het Cuypers genootschap, waarbij het gehele gebouw, incl. trappehuis gehandhaafd kan blijven. In het rechtergedeelte kan het politiebureau worden gehuisvest; in het linkergedeelte (Godsweerdersingel en Godsweerderstraat) kunnen kantoren komen, maar ook zou de Roermondse streekmuziekschool er een passend onderkomen kunnen vinden. Rechts op de tekening is laagbouw voor garages gepland, waarmee het binnenterrein aan die zijde kan worden afgesloten. monument, dat zelfs zonder het door B&W voorgestelde krediet voor de trappenhal van 600.000,- integraal gered zou kunnen worden! Door verbouwing tot politiebureau enerzijds en consolidatie anderzijds (plan IVB). HET FINANCIËLE 'PLAATJE' Hoewel volgens het verslag van ir Merks de door hem geleverde bedragen voor een af wijking van 15% naar boven of beneden vat baar zijn, kunnen ze zonder meer gehanteerd worden in de vergelijkende zin. Getalsmatig bekeken komt consolidatieplan IVB het gun stigste uit de bus: 700.000,-, waarvan 500.000,- benodigd zijn voor de consoli datie sec. Uitvoering van IVB zal in ieder geval goedkoper zijn dan die van het com promisplan III: 7.500.000,-. Temeer daar ir Merks het waarschijnlijk acht dat, gezien zijn berekening volgens nieuwbouwtarieven, consolidatie in werkelijkheid niet boven de 350.000,- uit zal stijgen! Dit plan heeft het voordeel dat geen overhaaste beslissing ge nomen hoeft te worden, zoals gedeeltelijke sloop. Bij het veel duurdere, maar ook duur zamere alternatief IVA ligt het in de bedoe ling dat de èxtra investeringskosten van 4.500.000,-5, net zoals bij het compromisplan III, gedeeltelijk weer terug vloeien in de gemeentekas via de verhuur van (kantoor)ruimten. Behalve bedrijven zou bovendien de Roermondse streekmuziek school in het complex gehuisvest kunnen worden. Deze is momenteel druk zoekende naar een ander onderkomen. Men heeft al een fraai 19de-eeuws pand op het oog, het Klien College - in particulier eigendom! Ui teraard zal het voor de gemeente veel goed koper zijn om de streekmuziekschool in een van haar eigen gebouwen onder te brengen. Daarmee zal vermoedelijk niet het totaal van de 4.500.000,- gedekt zijn. Om daar een oplossing voor te vinden zouden B&W niet het monumentkarakter van de Teeken- en Ambachtsschool moeten onderdrukken, zo als tot op heden gebeurt, maar juist uit moe ten buiten. 'MONUMENTAAL' VOORDEEL Hoewel een jaar geleden al van de zijde van de PC Limburg van de Bond Heemschut een (kunst)historisch onderzoek aan B&W aan geboden werd, waarin de betekenis van het dubbelcomplex als monument van geschie denis en kunst aan de orde kwam, heeft men dat niet in positieve zin gebruikt. Nadien is vooral benadrukt dat het gebouw niet door Cuypers ontworpen is! In zoverre is dit juist, dat Cuypers als gemeenteraadslid formeel geen bouwopdracht aan mocht nemen. Dat heeft niet mogen beletten dat hij samen met zijn zoon, Jos., alle tekeningen gecontro leerd en gecensureerd heeft.6 Overigens wijst de gehele 'Rijksmuseumachtige' opzet met gevarieerd metselwerk, opschriften en tegeltableaux, én de opvallende gelijkenis tussen de hoofdingang en het westportaal van Cuypers' Amsterdamse Vondelkerk on miskenbaar op zijn inbreng. Een toezegging van B&W aan een der raads fracties om met de Rijksdienst Monumenten zorg contact op te nemen over de verbou wing, is echter niet ten volle gerealiseerd.7 Wellicht ging men er vanuit dat dit tot plaat sing van het complex op de rijksdienst kon voeren, hetgeen de herbestemming tot poli tiebureau zou doorkruisen. Een zeldzaam verkeerde inschatting, waarmee bepaald geen recht is gedaan aan het beleid van Mo numentenzorg. Om voor de hand liggende redenen is men daar meer en meer geneigd om juist subsidie te verlenen aan die projec ten, die een sluitende exploitatiebegroting hebben. Een goed voorbeeld vormt de Grote Kerk van Hoorn, die in het laatste stadium van de 'voorlopige plaatsingsprocedure' ver keert.8 Samen met het ministerie van Volks huisvesting etc; (het gaat hier om hergebruik in de woningbouwsfeer) heeft Monumenten zorg de bereidwilligheid getoond om via een aanzienlijke subsidie de investeringskosten grotendeels te dekken.9 Een nog frappanter voorbeeld betreft de gotische Ursulinenkapel van Oude water, die door de gemeente met steun van Monumentenzorg en de Rijksge bouwendienst heringericht zal worden tot bureau van de rijkspolitie.10 Gaat het in het laatste geval 'slechts' om een bedrag van 2.000.000,-, bij de totale investering van de Grote Kerk van Hoorn gaat het om ca 6.725.000,-. Niet de gemeente, maar een

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 16