206
en het Cuypers Genootschap de gemeente
raad aangeboden worden. Zowel de commis
sie algemene zaken als de gemeenteraad ko
zen dan ook niet geheel onverwacht voor het
compromisplan III. Wel was op aandringen:
van de commissie algemene zaken door de
architect uitgezocht of binnen het kader van
plan III niet toch de trappenhal behouden
kon blijven. Geïnspireerd door de positieve
gezindheid van de Roermondse bevolking
jegens deze parel van het complex, deden
B&W alsnog een voorstel aan de raad om de
trappartij te handhaven tegen een bedrag
van.600.000,-! Unaniem werd dit door
de raad afgewezen. De fracties van PvdA en
VVD voegden er aan toe: 'Het toekomstig
politiebureau is géén museum.'4 Daar gaat
ook het alternatief van Heemschut en het
Cuypers Genootschap van uit: deTeeken- en
Ambachtsschool vormen een volwaardig
Alternatief voorstel voor herstel en gebruik door
Heemschut en het Cuypers genootschap, waarbij
het gehele gebouw, incl. trappehuis gehandhaafd
kan blijven. In het rechtergedeelte kan het
politiebureau worden gehuisvest; in het
linkergedeelte (Godsweerdersingel en
Godsweerderstraat) kunnen kantoren komen,
maar ook zou de Roermondse streekmuziekschool
er een passend onderkomen kunnen vinden.
Rechts op de tekening is laagbouw voor garages
gepland, waarmee het binnenterrein aan die zijde
kan worden afgesloten.
monument, dat zelfs zonder het door B&W
voorgestelde krediet voor de trappenhal van
600.000,- integraal gered zou kunnen
worden! Door verbouwing tot politiebureau
enerzijds en consolidatie anderzijds (plan
IVB).
HET FINANCIËLE 'PLAATJE'
Hoewel volgens het verslag van ir Merks de
door hem geleverde bedragen voor een af
wijking van 15% naar boven of beneden vat
baar zijn, kunnen ze zonder meer gehanteerd
worden in de vergelijkende zin. Getalsmatig
bekeken komt consolidatieplan IVB het gun
stigste uit de bus: 700.000,-, waarvan
500.000,- benodigd zijn voor de consoli
datie sec. Uitvoering van IVB zal in ieder
geval goedkoper zijn dan die van het com
promisplan III: 7.500.000,-. Temeer daar
ir Merks het waarschijnlijk acht dat, gezien
zijn berekening volgens nieuwbouwtarieven,
consolidatie in werkelijkheid niet boven de
350.000,- uit zal stijgen! Dit plan heeft het
voordeel dat geen overhaaste beslissing ge
nomen hoeft te worden, zoals gedeeltelijke
sloop. Bij het veel duurdere, maar ook duur
zamere alternatief IVA ligt het in de bedoe
ling dat de èxtra investeringskosten van
4.500.000,-5, net zoals bij het
compromisplan III, gedeeltelijk weer terug
vloeien in de gemeentekas via de verhuur
van (kantoor)ruimten. Behalve bedrijven zou
bovendien de Roermondse streekmuziek
school in het complex gehuisvest kunnen
worden. Deze is momenteel druk zoekende
naar een ander onderkomen. Men heeft al
een fraai 19de-eeuws pand op het oog, het
Klien College - in particulier eigendom! Ui
teraard zal het voor de gemeente veel goed
koper zijn om de streekmuziekschool in een
van haar eigen gebouwen onder te brengen.
Daarmee zal vermoedelijk niet het totaal van
de 4.500.000,- gedekt zijn. Om daar een
oplossing voor te vinden zouden B&W niet
het monumentkarakter van de Teeken- en
Ambachtsschool moeten onderdrukken, zo
als tot op heden gebeurt, maar juist uit moe
ten buiten.
'MONUMENTAAL' VOORDEEL
Hoewel een jaar geleden al van de zijde van
de PC Limburg van de Bond Heemschut een
(kunst)historisch onderzoek aan B&W aan
geboden werd, waarin de betekenis van het
dubbelcomplex als monument van geschie
denis en kunst aan de orde kwam, heeft men
dat niet in positieve zin gebruikt. Nadien is
vooral benadrukt dat het gebouw niet door
Cuypers ontworpen is! In zoverre is dit juist,
dat Cuypers als gemeenteraadslid formeel
geen bouwopdracht aan mocht nemen. Dat
heeft niet mogen beletten dat hij samen met
zijn zoon, Jos., alle tekeningen gecontro
leerd en gecensureerd heeft.6 Overigens
wijst de gehele 'Rijksmuseumachtige' opzet
met gevarieerd metselwerk, opschriften en
tegeltableaux, én de opvallende gelijkenis
tussen de hoofdingang en het westportaal
van Cuypers' Amsterdamse Vondelkerk on
miskenbaar op zijn inbreng.
Een toezegging van B&W aan een der raads
fracties om met de Rijksdienst Monumenten
zorg contact op te nemen over de verbou
wing, is echter niet ten volle gerealiseerd.7
Wellicht ging men er vanuit dat dit tot plaat
sing van het complex op de rijksdienst kon
voeren, hetgeen de herbestemming tot poli
tiebureau zou doorkruisen. Een zeldzaam
verkeerde inschatting, waarmee bepaald
geen recht is gedaan aan het beleid van Mo
numentenzorg. Om voor de hand liggende
redenen is men daar meer en meer geneigd
om juist subsidie te verlenen aan die projec
ten, die een sluitende exploitatiebegroting
hebben. Een goed voorbeeld vormt de Grote
Kerk van Hoorn, die in het laatste stadium
van de 'voorlopige plaatsingsprocedure' ver
keert.8 Samen met het ministerie van Volks
huisvesting etc; (het gaat hier om hergebruik
in de woningbouwsfeer) heeft Monumenten
zorg de bereidwilligheid getoond om via een
aanzienlijke subsidie de investeringskosten
grotendeels te dekken.9 Een nog frappanter
voorbeeld betreft de gotische Ursulinenkapel
van Oude water, die door de gemeente met
steun van Monumentenzorg en de Rijksge
bouwendienst heringericht zal worden tot
bureau van de rijkspolitie.10 Gaat het in het
laatste geval 'slechts' om een bedrag van
2.000.000,-, bij de totale investering van
de Grote Kerk van Hoorn gaat het om ca
6.725.000,-. Niet de gemeente, maar een