179 stijl met de oorspronkelijke bouworde ble ven. Later zijn er nog enkele geringere ver bouwingen en aanpassingen geweest. Er traden na het intensief gebruik gedurende bijna een eeuw ook allerlei gebreken op en na 93 jaar werden die zo ernstig dat het gebouw moest worden gesloten. Het dak was op verschillende plaatsen gaan lekken en er werd gevreesd dat er stukken uit het fraaie plafond zouden gaan vallen. Bij bouwkundig onderzoek bleek dat het gebouw onbetrouw baar was, omdat de draagconstructie niet meer deugde. Alleen het kleine theater aan de achterzijde, het Kruithuis, kon in gebruik blijven toen het gebouw in september 1976 uit veiligheidsoverwegingen gesloten werd. GROOTSE PLANNEN De directie had grootse plannen met de schouwburg, want ondanks de nieuwbouw van het culturele centrum de Oosterpoort, bleef er behoefte aan theaterruimte. Grote theaterproducties en balletvoorstellingen vonden er al lang niet meer plaats, omdat Groningen er niet genoeg speelruimte voor had. Bovendien had de Harmonie deze be stemming verloren, waarbij cultuurminnend Groningen er als uiterste uit had kunnen sle pen dat de voorgevels van dit voorname bouwkunstige element in de Kijk in 't Jat straat gehandhaafd bleven, terwijl er com plete nieuwbouw ten behoeve van de Rijks universiteit achter deze coulissen plaats vond. Het was te verwachten dat ze daar niet een tweede keer in zouden tuinen. Toch wer den in de verhitte discussies die losbrandden de argumenten ter verdediging van het schouwburgmonument aanvankelijk geheel niet gehoord. Het ging bij de soms compleet uit de hand lopende besprekingen over de toekomst van de Schouwburg vooral om de voorzieningen en de financiële mogelijkheden. Er kwamen allerlei miljoenenprojecten op tafel: van een plan tot eenvoudig herstel van 2,7 miljoen, voorgesteld door de P.P.R.-vertegenwoordi ger in de gemeenteraad, tot een ingrijpende reconstructie met een nieuwe grotere theater zaal en een toneeltoren van 22 meter hoog die 11,4 miljoen zou moeten kosten (geïn dexeerd voor 1984: 24 miljoen!). Het leek erop dat Groningen zijn enorme toneeltoren zou krijgen en de omwonenden bliezen die tot fantastische proporties op om maar te voorkomen dat zij in de schaduw van de kolos zouden komen. De directie wenste de voorwaarde dat het theater ook gebruikt zou moeten kunnen worden voor de grootste producties niet te laten varen. Pas toen er knopen doorgehakt zouden worden en er al politiek bloed gevloeid was - even triest voor de Groningers als vermakelijk voor de buitenstaanders - werd het monumentale ka rakter van het gebouw als troef ingezet. Er groeide snel ongerustheid dat de sfeer van het theater aangetast zou worden. RESPECT Harde voorwaarden van gebruik moesten het ineens afleggen tegen niet in cijfers te calcu- leren gevoelsmatige waarden die het ver trouwde, feestelijke gebouw bezat. De Stadsschouwburg bleek plots een monument te zijn. Niet omdat het officieel als zodanig bij het Rijk geregistreerd stond, want er was nog niet eens begonnen met de registratie van de jongere bouwkunst, maar omdat (in vloedrijke) bevolkingsgroepen dat in korte tijd gingen beseffen. Het gemeentebestuur raakte spoedig overtuigd, temeer daar meer respect voor het monument ook besparingen zouden opleveren. De oplossing is er na vele jaren geharrewar gekomen. De theaterzaal is gerespecteerd en gerestaureerd waarbij de toneeltoren vier meter minder hoog is geworden. Daardoor kan de schouwburg nagenoeg alle soorten van theaterproducties ontvangen en kunnen allerlei gewenste voorzieningen uitgebreid of aangebracht worden. Maar ook de architec tonische kwaliteit van het gebouw is recht gedaan. De uitwendige geleding van het ou de gebouw bestaat uit een ritme van pilasters en kroonlijsten van kunststeen die een stevi ge omkadering van raamtraveeën en muur vlakken vormen. Dat ritme heeft de architect (J. Kramer van bureau Duintjer, Istha, Kra mer en Van Willigen te Amsterdam) voort gezet in de verlengde en verhoogde toneelto ren. Daar heeft het lijstwerk echter geen de coratieve detaillering van kapitelen, base menten, balustrades, enz. ontvangen, waar door de uitbreidingen als nieuwe bewegin gen herkenbaar blijven, ondanks dat het ex terieur stevige kleuren ontving: alle cement- banden kregen een warmgele zandsteen kleur en de muurvlakken werden in een hel dere ossebloedkleur gezet. Het is even wen nen met die kleur. Het leidt misschien de aandacht wat af van het feit dat de versprin gingen in de bouwvolumes er een stevige sprong bij gekregen hebben. Zo'n toneelto ren van 18. meter is vanzelfsprekend niet helemaal weg te werken, maar door de reeks van de sprongen en de assen van de volumes aan te houden, zijn de verhoudingen aange naam gebleven. INCONSEQUENTIE De uitgevulde hoekruimten aan de voorzijde zijn niet eerlijk als toevoegingen vormgege ven, maar gedetailleerd in eclectische stijl. Een onverklaarbare inconsequentie, want de galerijen die op de garderobe-uitbouwen van 1904 gebouwd zijn kregen wel weer een he dendaagse vormgeving. Deze gangvormige uitlopen van de zg. 'grote foyer' (die veel te klein was) hebben de rondboogvorm van de ramen van de verdieping gekregen en zijn waarschijnlijk om lompheid te vermijden van transparant materiaal geconstrueerd. Het effect van ontkenning van materiaal of volu me, zo dit nagestreefd is, is echter niet be reikt. Door hun sterk 'glimmende' aanwe zigheid zijn het opvallende elementen die het aangename beeld van het totaal wat ver storen. BONBONNIÈRE Van binnen is de zaal waar alles om draait in nagenoeg oorspronkelijke staat terugge bracht. Veranderingen van later zijn onge daan gemaakt en de zaal ïs weer de 'bonbon- nière' die Jasperina de Jong zo waardeerde. De accommodatie voor de artiesten, die bui tengewoon beperkt was, is verbeterd en vooral de verkeersvoórzieningen van gangen en trappen, de garderobe en andere voorzie ningen kregen functioneler plaatsen en kon den worden uitgebreid. De foyer werd her- De schouwburg thans, na vergroting en restauratie. De verhoogde toneeltoren is een goed geslaagd voorbeeld van aanpassing aan het ritme en uitmonstering van het oorspronkelijke gebouw. De uitgevulde hoekruimten op de begane grond aan de voorzijde zijn gedetailleerd in eclectische stijl; de galerijen op de eerste verdieping kregen daarentegen een hedendaagse vormgeving. Foto: Frank Straatemeier, Groningen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 17