175 De vrije reconstructie van de 17de eeuw uit de jaren 1960-1966. Aan de hand van onbetrouwbare prenten en met copieën van decoraties van oudere gebouwen kwam deze reconstructie tot stand. Alle andere sporen werden verwijderd, (verz. Gemeentearchief - 's-Gravenhage) In 1984 is door de toevoeging van zuilen-portiek en hek een pseudo-historische fantasie, die nooit zo heeft bestaan, geschapen. (Foto Stichting wonen/G. v.d. Vlugt) 17de-eeuwse ontwerpen van Daniël Marot vormden de inspiratiebron voor de decora ties van de dagelijkse eetzaal op de eerste verdieping en de galerijzaal of grote eetzaal werd in neo-Empirestijl ingericht. Toen de koninklijke familie in 1940 naar Engeland overstak liet zij een paleis achter dat het stempel van de 19de-eeuwse en 20ste-eeuwse bewoning droeg. Tijdens de oorlog waren kantoren in het paleis ondergebracht en na 1945 werd het niet meer door het staatshoofd bewoond. In 1948 verwoestte, een brand het dak en de plafonds van de grote balzaal, de balkonzaal en de kleine balzaal. Provisorisch werd het paleis toen afgedekt. Gedurende het gebruik door het Institute of Social Studies van 1952 tot 1977 werd in het begin van de jaren '60 de gevel aan het Noordeinde gereconstru eerd naar het ontwerp van Van Campen. In 1977 begon men de grote recente restauratie om het paleis geschikt te maken als werk- en ontvangstruimte van het regerend staats hoofd. de hoofdingang en 'de herkenbaarheid van het paleis voor Den Haag' zou architecto nisch perfectionisme moeten wijken voor functioneel gebruik. Historisch werden deze argumenten zwak onderbouwd met de ont dekking dat de zuilenportiek al in de jaren '70 van de 18de eeuw werd gebouwd en niet in het begin van de 19de eeuw, zoals men altijd had aangenomen. Tegen de 17de- eeuwse reconstructie uit de jaren '60, werd de 18de-eeuwse reconstructie van de jaren '80 'geplakt'. De afsluiting van het voorplein met een hek zal zijn ingegeven door veiligheidsargumen ten. Óp basis van de prenten van het paleis uit het begin van de 18de eeuw (afb. 3 en 4), prenten van dergelijke hekken uit de 17de eeuw en bestaande voorbeelden zoals het laat 17de-eeuwse hek van het huis 'De Voorst' in de tuin van het Rijksmuseum werd een fanta sie als afsluiting van het voorplein ont worpen. De gevel aan het Noordeinde is nu een optel som van de restauratieopvatting uit de jaren '60, die desnoods met behulp van voorbeel den uit louter waardering voor de 17de eeuw vrije reconstructie voorstond, en de opvat ting uit de jaren "80, die omwille van functi onele eisen historiserende toevoegingen aan bracht. Men nam eerst de geschiedenis uit de gegroeide situatie weg en had in de afgelo pen jaren, toen nieuwe, wellicht noodzake lijke, functionele eisen werden gesteld, niet de moed om het balkon en de afsluiting van het voorplein een 20ste-eeuwse vorm te ge ven en af te zien van een oneerlijk pseudo- historisch aangezicht, dat nooit zo heeft bestaan. In het oktobernummer verschijnt het tweede deel van dit artikel, dat zal ingaan op de veranderingen in het interieur. Het geheel wordt afgesloten met een aantal algemene conclusies. ven de vensters van de middenrisaliet op de Men vond bij werkzaamheden aan een buur- eerste verdieping. Tenslotte werden de bo- huis de oorspronkelijke verflaag uit de 17de gen op de begane grond in de zijvleugels aan eeuw terug en op basis daarvan werd de het Noordeinde weer teruggebracht naar de gevel weer roomwit geschilderd. Ook de toestand uit het begin van de 18de eeuw. Het 18de-eeuwse zuilenportiek met het balkon resultaat van deze ingrepen bestond uiteinde- werd weer opgebouwd. Ofschoon van alle lijk uit een wel zeer vrije reconstructie van kanten tegen deze reconstructie werd geadvi- de 17de eeuw. seerd was de behoefte aan het balkon blijk- Aan de restauratie in de jaren '60 ging die baar groot. Voor de presentatie van het van de afgelopen jaren niet voorbij (afb. 12). staatshoofd aan het volk, de beschutting van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 13