Kerkschüderini uit 156 Ewolt van Delft (1505/6-1582) 158 Door het atelier van Jelle Otter 'voor restauratie en conservering van kunstwer ken' werd jarenlang onderzoek- en res tauratiewerk verricht aan gewelf- en muurschilderingen in vele kerken en an dere monumentale gebouwen in Neder land. Zo waren de heer Otter en zijn me dewerkers bezig in: de Martinikerk te Doesburg, de St. Wal- burgskerk te Zutphen, de N.H. Kerk te Hengelo (Gld), de N.H. Kerk te Anloo (Dr.) èn de N.H. Kerk te Harderwijk, alsmede in Huize van de Kasteele te Zutphen, de Bornhof te Zutphen, Kasteel Groeneveld te Baarn en recentelijk Paleis Het Loo te Apeldoorn. De redactie is voornemens om in een arti kelenreeks van de hand van de heer Otter de ervaringen van het restauratie-team met het werk in bovengenoemde en ande re objecten aan de orde te stellen. In dit kerkennummer wordt uiteraard aangevan gen met een verslag van een kerk en wel de Grote Kerk in Harderwijk. De uitgebreide beschilderingen in de Grote Kerk te Harderwijk zijn gemaakt door 'Meester Ewolt van Delft oud 56 jaar'. Zijn zelfportret komt met deze gegevens voor in het zuider-transept. Hij heeft zich daar afgebeeld met andere 'bouwvakkers' uit het jaar van ontstaan 1561-1562. Zijn dochter Agatha van Deven ter, de schilder Ewolt 'sin dochter' is even eens afgebeeld. Een bijzondere gebeurtenis als je als restaurateur het zelfportret van de schilder vrijlegt! Dat zijn dochter hier als medewerkster is afgebeeld wekt verbazing. Uit het hierna volgende archiefonderzoek blijkt, dat zij inderdaad de kwast heeft ge hanteerd. Er zou anders geen reden zijn ge weest voor de vader alle gereedschappen aan haar na te laten. Wie was toch deze man, wie deze jonge vrouw? Tot voor kort tastten we daarover in het duis ter; iedere naspeuring in Harderwijk liep op niets uit. Enige tijd geleden echter, bij de restauratie van de schilderingen in de N.H. Kerk te Twello constateerde ik bij het vrijleggen van de apostelfiguren op de noordwand overeen komst met de schilderingen te Harderwijk. De kerkelijke gebondenheid van Twello met Deventer en de vermelding bij de naam van de dochter van de schilder: "Van Deventer' rechtvaardigde een onderzoek in het archief aldaar. Ds. Lekkerkerker, emeritus predi kant te Twello, heeft het moeizame naplui zen op zich genomen met niet gering resul taat: de geheimzinnige figuur uit Harderwijk is een mens van vlees en bloed geworden, een bekende. Met dit eerste onderzoek is het nog niet afge lopen. We hopen in de toekomst meer te kunnen vermeiden. Er zal nog aangetoond moeten worden of hij inderdaad de schilde ringen te Twello heeft gemaakt. Uit de stuk ken blijkt wel dat hij een behoorlijke werk plaats had. Zou hij nog meer opdrachten in kerken hebben uitgevoerd? Vragen die later misschien kunnen worden beantwoord. Het navolgende is nu al zeer vermeldens waard. Zie verder: 1. Iconografie van de schilderingen in het koor van de Grote Kerk te Harderwijk, Hes- sel Miedema, Oud Holland 1980. 2. Monumentale schilderingen in de Grote Kerk te Harderwijk, J. Otter. Mededelingen Stichting Oude Gelderse Kerken '78. 3. De Grote Kerk van Harderwijk en zijn schilderingen. Steffie Stokvis, Walburg Pers. Otter door D. Lekkerkerker Toen de schilder Ewolt van Delft in 1562 zichzelf op de gewelven van de Grote Kerk te Harderwijk afbeeldde, vermeldde hij daar bij zijn leeftijd: 56 jaar. Hij werd dus in 1505 of '06 geboren en wel in Delft, zoals zijn naam aangeeft. Er is geen reden hierbij niet aan de Hollandse stad van die naam te den ken, want daarvandaan kwamen, toen de meester in 1582 in zijn woonplaats Deventer Het Hoge Koor van de Grote Kerk te Harderwijk. Bij de ontpleisteringen van de gewelven in 1970 trof men de in 1560 door Ewolt van Delft aangebrachte schilderingen aan. Ook de kolommen bleken te zijn beschilderd: meer dan levensgrote figuren waren hierop afgebeeld. De wanden van de kerk bleken niet beschilderd te zijn. In de gewelven van het Hoge Koor zijn Oud- Testamentische voorstellingen afgebeeld, met Nieuw-Testamentische gegevens in het midden, alle voorstellingen omgeven door een rijk rankenmotief. Bij de figuren links en rechts van het Hoge Koor bevinden zich Nederlandse teksten, waarbij het niet duidelijk is welke vertaling van het Oude Testament is gebruikt. Foto: R.D.M.Z. Zeist

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 26