Heemschut Rectificatie Amsterdam Waarder Waterbeheer Zuid- Limburg 45 'Van eiland in de Maas tot archipel in Limburg. Zoals de (oplettende) lezer zal hebben begrepen dient op blz. 5 van het janu arinummer 1984 de informatie bij kaart A te luiden: Grind en de Toe komst; voorts het Stevolproject met Lakerveld en onaangetaste grindge- bieden van het eiland. Het voornemen van B en W om de Amster damse Raad voor de Monumentenzorg op te heffen bracht de Bond Heemschut ertoe zijn grote verontrusting hierover aan de gemeen teraad over te brengen. In Amsterdam, in vele opzichten de belangrijkste historische stad van ons land, heeft een dergelijk advies college een duidelijke functie en wij vonden het een logische gang van zaken dat het ge meentebestuur in 1980 tot het instellen daar van overging. Zowel een eventuele toekom stige decentralisatie van de monumenten zorg als de steeds sterker wordende koppe ling tussen monumentenzorg en stadsver nieuwing vragen immers om nieuwe ontwik kelingen, c.q. een versterking van het ge meentelijke monumentenbeleid. Aan het ontwikkelen van een nieuw beleid levert de thans functionerende Raad een be langrijke bijdrage. Ook het feit dat het beschermen van de zg. Jongere Bouwkunst in sterke mate de taak zal gaan worden van de gemeenten, vraagt om beleidsvernieuwingen. De Amsterdamse Monumentenraad is onaf hankelijk en 'breed samengesteld' en bestaat uit niet-ambtelijke deskundigen op velerlei terrein, gesteund door ambtelijke adviseurs. Door deze samenstelling, kan deze zich juist bezig houden met het monumentenbeleid ook als onderdeel van het gehele stedebouwkun- dige- en volkshuisvestingsbeleid. Kortom zo'n openbaar functionerend, voor de geïnteresseerde burger en deskundige toe gankelijk orgaan acht de Bond Heemschut, als particuliere landelijke organisatie op het gebied van de monumentenzorg, een groot en democratisch goed. Dit adviescollege dient zijn eigen gezicht en identiteit te be houden. Wegens plaatsgebrek bleven de berich ten over de hiernavolgende acties in het afgelopen jaar ongebruikelijk lang on vermeld. Amsterdam De laatste jaren zijn in Amsterdam in het historisch stadswater een aantal - weliswaar kleine - aanplempingen gerealiseerd en er bestaan plannen er nog een aantal in de na bije toekomst uit te voeren. Deze aanplempingen vonden alle plaats bij relatief omvangrijke bouwlocaties voor soci ale woningbouw. Verontrust over al deze aantastingen richtten wij ons tot de gemeen teraad met het verzoek dit aspect van de stadsvernieuwing kritisch te bezien. Als er een even grote woningdichtheid in de stadsvernieuwingswijken moet worden gere aliseerd als in de oude wijken dan moet, zo stelden wij, in de mondelinge toelichting op de betreffende bestemmingsplannen voor het 'te veel' aan functies niet alleen maar aan de mogelijkheid van aanplemping gedacht worden. De raadscommissie voor Stadsvernieuwing, Volkshuisvesting en Grondzaken, waarin wij ons standpunt toelichtten, kon zich met deze visie verenigen. Tegen één van dergelijke aanplempingen, die nl. ten behoeve van parkeren verwerke lijkt wordt, verzetten wij ons in de bezwaar schriften procedure bestemmingsplan Realen- eiland. Het Provinciaal Bestuur van Noord-Holland heeft deze aanplemping wel toegestaan, maar ons bezwaar ten aanzien van het achte ruitleggen van een rooilijn, hetgeen plaats vindt voor hetzelfde parkeerterrein, wel on derschreven. Gedeputeerde Staten was mét ons van me ning dat hierdoor een te open bebouwing resulteert, die afwijkt van het beeld van het eiland. De Bond Heemschut richtte zich tot B en W omdat de amoveringsplannen voor een mo numentwaardige boerderij in de bebouwde kom, het pand Dorp 5/5a, ten behoeve van een verkeerstechnische wegverbetering ons verontrusten. Hiervoor zou immers een zeer karakteristiek ruimtelijk beeld in het dorp Waarder opgeofferd moeten worden. Mocht in de nabije toekomst eenmaaj tot restauratie van de N.H. kerk in deze kern worden over gegaan, dan zal de waarde daarvan versterkt worden. Vanuit het oogpunt van monumentenzorg is het wenselijk, zelfs noodzakelijk, monumen ten in hun ruimtelijk-historische samenhang te behouden, zo stelden we, en drongen er daarom op aan de voor handen zijnde moge lijkheden tot behoud van de monumentwaar dige boerderij te onderzoeken en overigens alles in het werk te stellen deze voor sloop te behoeden. Talloze riviertjes en beken dragen door hun natuurlijke loop en hun fraaie oeverbegroei ing in belangrijke mate bij tot de schoonheid ,en de betekenis van het landschap in het Mergelland. Het onderhoud van deze water lossingen dat tot op heden nog bij de oeverei genaren berust, zal naar verwachting op kor te termijn op een andere wijze geregeld gaan worden. Het onderhoud van de waterlossingen in het Mergelland wijkt, vanwege het te behouden natuurlijke karakter van de voor ons land unieke bergbeekjes, in sterke mate af van de voor een waterschap vertrouwde efficiënte werkmethoden. Vindt het onderhoud van de genormaliseerde beken in hoofdzaak machi naal plaats, bij meanderende beken ligt de nadruk op de uitvoering in handkracht. In de nota 'Waterbeheer Zuidelijk Limburg' van G.S. van Limburg over de toekomstige 'beheersstructuur van waterlossingen in dit gebied, wordt echter voorgesteld dat op basis van een aantal ontwikkelingen, uitgangspun ten en criteria gekozen is voor een water schap als meest geëigend lichaam voor de taakuitoefening van een geïntegreerd water beheer. Door de voorgestelde toevoeging van zuide lijk Zuid-Limburg aan het werkgebied van het waterschap Roer en Overmaas, verwacht Heemschut dat de belangen van natuur en landschap in het Mergelland in onvoldoende mate behartigd zullen worden. Deze ver wachting is gebaseerd op het voorstel van de Provincie om slechts enkele vertegenwoordi gers van natuur en landschap zitting te laten nemen in het Algemeen Bestuur van het wa terschap. (Het Algemeen bestuur telt bijna 30 leden!) Een ander aspect vormt het gegeven dat ri viertjes en beken geen verhaal op zich zelf vormen, maar deel uitmaken van de diverse landschapselementen die samen bepalend zijn voor het karakter en de aard van het Nationaal Landschap Mergelland. De Bond Heemschut is van mening dat voorkomen moet worden dat voor verschillende groepen elementen in een nationaal landschap steeds weer andere instanties werkzaam zijn, zoals thans reeds in belangrijke mate het geval is. Het voornaamste argument is dat daarmee een zeer onoverzichtelijk beeld ontstaat ten opzichte van de meest direkt betrokkenen, namelijk de eigen bevolking, en met name de agrariërs onder hen. Bovendien worden nu reeds een aantal regelingen en acitviteiten naast elkaar, soms weinig op elkaar afge stemd en helaas somS zelfs concurrerend ten opzichte van elkaar toegepast. De Bond is dan ook een voorstander van het in de toekomst onder één beheer verzorgen van alle voorkomende elementen. De principiële discussie over de vraag of er één beheers- en uitvoeringsorgaan dient te komen zou naar aanleiding van bovenge noemde nota nu gestart moeten worden, met name in de Bestuurlijke Begeleidingscom missie voor het Nationaal Landschap Mer gelland.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2023 | 1984 | | pagina 25