191
enige representant van de toepassing van een
parabooldraagconstructie, die in de Duitse
civieltechnische literatuur beschreven wordt
als 'Fisch-trager'-constructie.
Deze constructie had als voordeel dat, van
wege de hierin overal nagenoeg gelijkwaar
dig heersende trek-/duwbelasting volstaan
kon worden met de toepassing van materiaal
van gelijke sterkte in de gordingen van de
hoofdoverspanning
Dit brugtype kon hierdoor als een zeer 'be
vallige' constructie uitgevoerd worden; de
voorwaarde was dan wel dat van de beste
staalsoorten gebruik werd gemaakt. Alhoe
wel de relatief lichte constructie bij de bouw
van de Hoge Spoorbrug met argusogen werd
bekeken, heeft de brug intussen een eeuw
lang bewezen aan de haar gestelde eisen te
kunnen voldoen. Ter gelegenheid van haar
oplevering doorstond zij overigens met glans
de belastingproef met 1400 kg per m2 gedu
rende 15 minuten.
BEHOUD FUNCTIE MOGELIJK
Bij een blik vanaf de Scheller zijde, dan wel
op de plattegrond van Zwolle, wordt men
zich bewust welke een barrière het omvang
rijke spooremplacement tot voor kort is ge
weest in de ontwikkeling van de stadsuitbrei
ding naar de zuidzijde.
Door het sedert enkele jaren in uitvoering
zijnde uitbreidingsplan Zwolle-Zuid komt
hierin echter verandering. Dit uitbreidings
gebied heeft vooralsnog zeer excentrisch ge
legen verbindingen met de rest van de stad,
hetgeen de verwachting deed wekken dat
voor de wèl centrisch gelegen Hoge Spoor
brug nog lang een taak beschoren zou zijn: ja
zelfs een opleving van deze taak.
Hoewel dit thans inderdaad het geval is, zou
den bestaande plannen kunnen betekenen dat
deze opleving haar 'zwanezang' wordt. Het
bestaan van de Hoge Spoorbrug wordt thans
namelijk sterk bedreigd; men mag zelfs stel
len dat haar doodvonnis eigenlijk al getekend
is...
De Gemeente Zwolle heeft namelijk besloten
tot ondertunneling van het spoorwegempla
cement op vrijwel de plaats van de brug!
Frustrerend voor degenen, die de Hoge
Spoorbrug een warm hart toedragen, is dat
dit onzalige besluit kennelijk een laveren tus
sen Scylla en Charibdis verraadt. Enerzijds
wenst men de tunnel slechts të bestemmen
voor het 'langzaam verkeer' (zij dient daar
mee geen ander doel dan de huidige brug),
anderzijds moet de rechtvaardiging voor de
bouw van de tunnel onderstreept worden met
een beperkte mogelijkheid voor autobussen
en ambulance. Deze noodzakelijke beper
king is gelegen in het feit dat men voor dit
plan een plaats gekozen heeft, die gewoon
weg te weinig ruimte biedt ondanks een
vreemd kronkelige op- en afrit, ondanks de
hiervoor noodzakelijk afbraak van enkele
panden en ondanks de afsluiting van enkele
aan de Hoge Spoorbrug uitkomende straten).
Ware deze ondertunneling enige honderden
meters verderop in oostelijke richting ge
pland, dan zou een minder belemmerende
aanleg van een voor onbeperkt verkeer
Detail roloplegging van hoofdliggers
bruikbare en kortere tunnel mogelijk zijn,
mits men bereid is haaks op de tunnelbuis
gelegen op- en afritten (althans aan de noord- Helaas geniet de Hoge Spoorbrug geen wet-
zijde) te accepteren. telijke bescherming; een particuliere poging
De Hoge Spoorbrug zou dan haar functie van enige jaren her om de brug op 's Rijks
kunnen blijven behouden, terwijl de alterna- Monumentenlijst te krijgen, leverde tot dus-
tieve plaats, naast het voordeel van een vol- ver van de zijde van de Rijksdienst voor de
waardige ontsluiting (die zeker in een be- Monumentenzorg geen positieve reactie op.
hoefte voorziet) tevens de prettige bijkom- Men is nog met de inventarisatie van derge-
stigheid zou kunnen bieden om het aldaar lijke monumenten bezig,
gevestigde, gevaarlijke L.P.G. depot naar De Hoge Spoorbrug is dus vogelvrij
elders te verplaatsen (met wellicht financiële Men beseffe echter dat afbraak van deze op-
deelname van het Rijk). merkelijke brug, die in Nederland en wei-
De filosofie, die aan de thans 'gehuldigde' licht op de hele wereld zijns gelijke niet
plaats ten grondslag ligt, is dan ook ondoor- kent, het ernstige verlies van een architecto-
grondelijk nisch uniek bouwwerk, doch ook van een
Wel laat het zich aanzien dat de eigenaresse object met grote belevingswaarde, betekent!
van de bovenbouw van de brug, de N.S., De Hoge Spoorbrug bescherming zeker
ingenomen zal zijn met de afbraak van de waard!
Hoge Spoorbrug. Bij dit bedrijf overheersen Werkgroep behoud Hoge Spoorbrug
vaak overwegingen van vernieuwingsdrang
en beperking van onderhoudskosten. Ook de landhoofden zijn nog alleszins het
bekijken waard.