Int 47 Kerklaan 21-23. Schoolgebouw woonhuis van belang vanwege hun bouwstijl. Twee gebouwen die hun belang mede ontlenen aan de betekenis voor de bevolking en de geschiedkundige herinneringen verbonden aan de schenking en oprichting van het Oranjepark. Dan is er nog het bezwaar dat door het aan wijzen ais monument van een aantal bij el kaar gelegen panden de gemeente feitelijk een beschermd stads- of dorpsgezicht heeft aangewezen. De modelverordening van 1964 kent in tegenstelling tot de Monumen tenwet die mogelijkheid echter niet. Het aan wijzen van een beschermd stads- of dorpsge zicht op grond van de Monumentenwet heeft echter hoofdzakelijk ten doel de gemeente raad te verplichten voor dat gebied een be stemmingsplan vast te stellen, waarin voor dat gebied een conserverende bestemming wordt opgenomen. En het is natuurlijk te gek om over te praten dat de gemeente zichzelf door het aanwijzen van een beschermd stads- of dorpsgezicht een opdracht geeft tot het maken van zo'n bestemmingsplan. Het heeft ons wel geleerd bij het opstellen van adviezen meer dan tot nu toe het geval was, de nadruk te leggen op de kwaliteit van het object zelf. De relatie tot de omgeving is niet onbelang rijk, maar mag in ieder geval niet het enige motief zijn. FINANCIËLE GEVOLGEN: Een veel geuit bezwaar is dat het aanwijzen van een pand als monument uitsluitend ver plichtingen voor de eigenaar met zich mee brengt en er van de zijde van de overheid geen enkele prestatie tegenover staat. Die prestatie van de overheid zou kunnen bestaan uit: - een financiële tegemoetkoming in eventu ele restauratiekosten; - de mogelijkheid gratis advies te krijgen over de uitvoering van restauraties; - een schadevergoeding vanwege de eventu ele waardevermindering ten gevolge van de plaatsing op de lijst; - belastingfaciliteiten. Bij het plaatsen van een object op de lijst speelt de vraag naar subsidiemogelijkheden nog niet zo'n grote rol. Wel kan het ontbre ken daarvan een reden zijn niet al te snel tot plaatsing over te gaan. Zodra een vergunning wordt aangevraagd om een pand te wijzigen ben ik van mening dat de mogelijkheid van subsidie in de kos ten, die verband houden met het zijn van monument, aanwezig moet zijn. Dus niet in de kosten die normaal onderhoud betreffen, maar in die kosten die uit een oogpunt van monumentenzorg moeten wor den gemaakt. Al zou het maar een aanmoedi gingspremie zijn. Het gaat m.i. niet aan om alle lasten die voortvloeien uit in het alge meen belang getroffen maatregelen op de individuele burger te leggen. De gemeenschap mag daar ook best financi eel wat voor over hebben. Het gemeentebe stuur van Apeldoorn heeft in principe beslo ten tot het in het leven roepen van een subsi dieregeling, maar bekijkt wel elk verzoek om subsidie op zich. Het al of niet toekennen van subsidie is mede afhankelijk van de fi nanciële ruimte op de gemeentebegroting. In een paar gevallen is ook bewerkstelligd dat voor gemeentelijke monumenten een bij drage werd verstrekt uit de provinciale mo- numentenpot. ADVIES De mogelijkheid voor de bezitter van een monument om advies te kunnen vragen aan de gemeente over de uitvoering van onder houd en restauratiewerkzaamheden is niet al leen in het belang van betrokkene, maar ook in het belang van de gemeenschap. Daarmee wordt namelijk de garantie verkregen dat die werkzaamheden ook goed, d.w.z. op monu mentwaardige wijze worden gedaan. In Apeldoorn worden we nog al eens gecon fronteerd met de vraag: Hoe moet ik mijn huis, een gemeentelijk monument, laten schilderën, in welke kleur? Voor het beant woorden van dit soort vragen kunnen we een beroep doen op het bureau van de provincia le monumentencommissie. Zodra echter meer gemeenten in Gelderland tot een ge meentelijke monumentenlijst besluiten, zal dat bureau dat niet kunnen bijhouden. Ook hiervoor geldt dat het in de eerste plaats een gemeentelijke verantwoordelijkheid betreft. Dit aspect wordt genoemd om aan te tonen, dat ook op deze wijze een gemeentelijk mo numentenbeleid steun krijgt in de bevolking. Men bemerkt dat het de gemeente ernst is met het behoud van culturele waarden en dat het niet maar hobbyisme bedrijven is. SCHADEVERGOEDING Door het enkele plaatsen van een pand op de monumentenlijst treedt waardevermindering op, wordt ook als bezwaar aangevoerd. Dit kan inderdaad het geval zijn, maar het hoeft niet. Derik bijvoorbeeld aan het geval dat een aantal bij elkaar gelegen panden in een sa menhangend gebied als monument wordt aangewezen. Juist deze aanwijzing kan voor komen dat het gebied verpaupert en zelfs een lift-up tot gevolg hebben. In zo'n geval kan zelfs sprake zijn van waardevermeerdering. Van de oorspronkelijke doelstelling: het neerschrijven van praktische ervaringen op het terrein van de gemeentelijke monumen tenzorg, is enigszins afgeweken. Hier. en daar heb ik ook een persoonlijke mening gegeven, die overigens wel mede in de prak tijk in Apeldoorn is gevormd. Niettemin hoopt schrijver dezes met dit verhaal enig inzicht in die praktijk te hebben gegeven. Naschrift door R. J. van Huik, secretarie gemeente Apeldoorn Het artikel van mr. W. Silfhout is een neer slag van de door hem opgedane praktische ervaringen gedurende zijn secretariaatswerk zaamheden voor de Apeldoornse monumen tencommissie in de periode 1977-1980. Aan gezien met dit artikel wordt beoogd inzicht te geven in de Apeldoornse monumentenprak tijk t.b.v. diegenen die zelf met dit soort zaken te maken hebben, lijkt het wellicht zinvol relevante informatie te verstrekken over de periode na 1980. Aanvankelijk noopte het snelle realisatietem po van bestemmingsplannen de Apeldoornse monumentencommissie in de periode 1977- 1979 tot een minder gestructureerde advise ring. Inmiddels is de wijze van advisering verbeterd, omdat bij het bepalen van de prio riteiten van de aan te pakken bestem mingsplannen mede rekening wordt gehou den met de door de monumentencommissie

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1983 | | pagina 13