de jaren van auto-concurrentie en miljoe nen-verliezen het 'wegwerp-station' als al ternatief introduceerde. Wat minder economisch bekeken behoorden die Waterstaatjes tot een ineenschrompelend restje van een periode, waarin automaten en beeldschermen alleen nog maar door Jules Veme-achtige breinen spookten. Een periode ook, waarin vele handen nog licht werk maakten en 'Meneer Spoor' het klasse-on derscheid (ook in de wachtkamers) hooghield omdat het de geest van de tijd was. Er was, om al die redenen, vooral behoefte aan ruimte en dat leverde in het laatste kwart van de vorige eeuw de vernuftige oplossing, die het Waterstaat-station tot een uniek tijds document heeft gemaakt. Zo'n station zal nooit meer worden gebouwd. De impone rende ruimtewerking, ontworpen volgens de toenmalige staatsrichtlijnen, is nu overbodig en ondoelmatig. Hoe triest, dat het enig ant woord 'kaalslag' was, en is. Juist voor het 5- klassige type, dat bouwtechnisch voorbe stemd leek eeuwen te trotseren. Winterswijk, ooit knooppunt van het locale spoorwegnet en grensstation voor de goede renhandel naar Duitsland, is een van de tref fendste voorbeelden van deze ruimte-wer king. De inhoudsmaat is maar liefst 10.353 kubieke meter. 'Een probleem op zich'meende, uit bestem- mings-oogpunt niet helemaal ten onrechte, de NS toen eenmaal de reddings- en protest acties in Oost-Gelderland de kop opstaken. Acties, waarvoor Heemschut tweemaal aan dacht vroeg (zie de nummers van sept. 1980/ blz. 151 en jan. '81/blz. 2 t/m 5). Gangmaker bij de reddingsoperatie was de inmiddels 80-jarige jhr. ir. A. L. van de Brandeler uit Hengelo-Gld., correspondent van de Bond Heemschut. Hij mobiliseerde de pers en oudheidkundige verenigingen, stond bovendien aan de wieg van de SOS (Stichting tot Behoud van Oude Stationsgebouwen). In Winterswijk kreeg zijn Oostgelderse red dingsinitiatief een plaatselijke vertaling in de acties van mevr. Nel Albrecht-Duvekot, eer der al actief voor het behoud van het Mondri- aanhuis (zie ook Heemschutnummer jan. 1981, bldz. 5). Voor het stationsbehoud haalde zij 6.000 handtekeningen op. MAAR DE KNIP BLEEF OP DE BEURS Mevr. Albrecht ontketende een soort sneeuwbaleffect. Al snel kwam het in Win terswijk tot de oprichting van een Werkgroep Station, die op zijn beurt ging functioneren onder de uit een algemeen sloopprotest voort gekomen plaatselijke monumenten-ver eniging. Er werden twee acties georgani seerd, die voor alles voeling moesten houden met de plaatselijke bevolking, die zoveel handtekeningen had gezet. Er werd veel ver gaderd, er was een politiek café en twee 4 Sloop-trilogie van een station A: Station Ruurlo juli 1978 B: Station Ruurlo juli 1980 C: Station Ruurlojuli 1982 (Foto's: Henk Braakhekke, Barchem)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1983 | | pagina 8