Heemschut akfie Amsterdam Bameveld Gorinchem Rijksweg 73 Venlo-Boxmeer 178 Heemschut verzocht B. en W. met klem om al het mogelijke te doen de sloop van het pand Langstraat 12 (het voormalige pand iBeens) te voorkomen. Hoewel het aan schoonheid heeft ingeboet door enkele wijzi gingen in het verleden neemt het toch in het 'totaal van de bebouwing rondom de toren zo'n karakteristieke en beeldbepalende plaats in, dat het niet gemist kan worden! De kleinschaligheid van de bebouwing rond de toren verdraagt geen grootschalige in greep zoals die van de bestaande nieuw- bouwplannen voor de plek waarop het 'pand Beens' staat. Uitgaande van het bestaande pand moet het mogelijk zijn tot een harmo nieuze oplossing te komen. ;Voor het ongeveer 20 jaar oude wisselwach- tershuis op het Stationsplein, ontworpen (Joor architect D. Slebos, vroegen we de aan dacht van B. en W. Het door de Bond Heemschut voorgestane behoud van dit gebouwtje wordt thans door kruist door de reorganisatieplannen van dit plein die, aansluitend op de voltooiing van de metrolijn, reeds geruime tijd voorbereid gorden. Hoewel wij ervan overtuigd zijn dat ideze voltooiing zorgvuldig zal plaats heb- I Het wisselwachtershuisje kreeg in 1961 de architectuurprijs van de stad Amsterdam. In de toelichting daarbij wordt gesteld, dat het 'weliswaar niet groot van omvang is en zeer zeker niet monumentaal kan worden genoemd, maar dat het door zijn gelukkige vormgeving een ^sieraad voor de stad genoemd mag worden I foto: Elie de Wijs ben, verzochten wij toch te willen herover wegen of het bouwwerkje, in het spraakge bruik wel de 'duiventil' genoemd, mogelijk in combinatie met een nieuwe informatie ruimte, op deze plaats behouden kan worden. De motivering van dit verzoek is, dat het wisselwachtershuisje een modern ontwerp is dat aan hoogwaardige criteria voldoet. De gemeente Amsterdam verleende dan ook de architectuurprijs aan dit bouwwerk in 1961. Op ons verzoek sprak de Bond van Neder landse Architecten afdeling Amsterdam zich ook positief uit ten aanzien van de wenselijk heid dat het gebouw behouden blijft. Bij het Gorinchemse gemeentebestuur drong de Bond aan het streven tot behoud van de R.K. kerk 'H.H. Nicolaas Pieck en Gezel len',.een zogenaamde waterstaatskerk, voort te zetten. Het behoud van dit kerkgebouw moet van groot belang geacht worden te meer daar ten gevolge van bepaalde histori sche ontwikkelingen Gorinchem niet rijk is aan grote monumenten. Het vinden van nieuwe bestemmingen voor dergelijke grote ruimten is weliswaar een niet eenvoudige opgave, doch het is ook een ervaringsfeit dat er in middelgrote gemeen ten behoefte blijkt te bestaan aan dergelijke historische ruimten. Het zou daarom alles- De z.g. Waterstaatskerk Nicolaas Pieck en Gezellen behoeft dringend nieuwe bestemming. foto: J. E. van Cleef, Gorinchem zins te rechtvaardigen zijn om, zoals elders ook wel is gebeurd, het kerkgebouw een voorlopige bestemming te geven in afwach ting van een definitieve. De gemeente antwoordde ons inmiddels het behoud van deze kerk nog steeds van groot cultureel belang te achten. De Stichting Stadsherstel Gorinchem onderzoekt thans in hoeverre een bestemming voor dit gebouw kan worden gevonden en welke financiële consequenties dit heeft. De gemeente zal echter zelf niet tot aankoop over kunnen gaan en heeft op dit moment ook nauwelijks middelen om verwezenlijking van andere be stemmingen mogelijk te maken. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft het tracé Venlo-Boxmeer overeenkomstig subvariant C 1 vastgesteld. Dit is verheugend, want in het verleden heb ben wij ook onze voorkeur voor deze variant uitgesproken. Rijkswaterstaat vroeg ons onze visie te ge ven op de uitwerking van het tracé-gedeelte Boxmeer-Venray en wel op korte termijn zodat deze mee kan spelen in de verdere besluitvorming. Ons commentaar betrof globaal drie negatie ve effecten, t.w.: - dat van de aanleg van een noodzakelijke halve klaverbladaansluiting aan de provinci ale weg Deurne-Well op de dalstructuur van de Oostrumse beek. Wij gaven verschillende mogelijkheden aan die de landschappelijke waarde hiervan beter intact laten. - dat van de geplande aanleg van de krui sing genaamd Spurk, waarvoor een kruisen de weg zou moeten worden verlegd. De Bond Heemschut verdedigde al eerder het standpunt dat de historische landschapsstruc tuur zoveel mogelijk moet worden gehand haafd. Daartoe is dan de aanleg van een tijdelijke omlegging van de bestaande weg gedurende de bouw van de kruising nodig. - dat van de voorgenomen doorsnijding van de Overloonse Duinen nabij de provincie grens. Ook hier is een verlegging van de •wégen, welke de RW 73 kruisen, ontworpen teneinde deze 3 wegen met één viaduct over de toch al ruim boven maaiveld ontworpen RW 73 te kunnen voeren. Maar in dit fraaie landschap zal het viaduct met de 4 toeleiden- de opritten buitengewoon storend werken. Daarom stellen wij o.m. voor het tracé ter plaatse te verplaatsen waardoor het verder van de dalrand van de Loobeek komt te lig gen. Voorts om de RW 73 gedeeltelijk niet boven maaiveld in ophoging te leggen, maar beneden maaiveld in ingraving. Ook ten aanzien van het tracégedeelte Ven- lo-Venray zal Heemschut op korte termijn een advies aan Rijkswaterstaat uitbrengen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1982 | | pagina 20