Heemschut
akfie
Amsterdam
Bameveld
Gorinchem
Rijksweg 73
Venlo-Boxmeer
178
Heemschut verzocht B. en W. met klem om
al het mogelijke te doen de sloop van het
pand Langstraat 12 (het voormalige pand
iBeens) te voorkomen. Hoewel het aan
schoonheid heeft ingeboet door enkele wijzi
gingen in het verleden neemt het toch in het
'totaal van de bebouwing rondom de toren
zo'n karakteristieke en beeldbepalende
plaats in, dat het niet gemist kan worden!
De kleinschaligheid van de bebouwing rond
de toren verdraagt geen grootschalige in
greep zoals die van de bestaande nieuw-
bouwplannen voor de plek waarop het 'pand
Beens' staat. Uitgaande van het bestaande
pand moet het mogelijk zijn tot een harmo
nieuze oplossing te komen.
;Voor het ongeveer 20 jaar oude wisselwach-
tershuis op het Stationsplein, ontworpen
(Joor architect D. Slebos, vroegen we de aan
dacht van B. en W.
Het door de Bond Heemschut voorgestane
behoud van dit gebouwtje wordt thans door
kruist door de reorganisatieplannen van dit
plein die, aansluitend op de voltooiing van
de metrolijn, reeds geruime tijd voorbereid
gorden. Hoewel wij ervan overtuigd zijn dat
ideze voltooiing zorgvuldig zal plaats heb-
I Het wisselwachtershuisje kreeg in 1961 de
architectuurprijs van de stad Amsterdam. In de
toelichting daarbij wordt gesteld, dat het
'weliswaar niet groot van omvang is en zeer zeker
niet monumentaal kan worden genoemd, maar
dat het door zijn gelukkige vormgeving een
^sieraad voor de stad genoemd mag worden
I foto: Elie de Wijs
ben, verzochten wij toch te willen herover
wegen of het bouwwerkje, in het spraakge
bruik wel de 'duiventil' genoemd, mogelijk
in combinatie met een nieuwe informatie
ruimte, op deze plaats behouden kan
worden.
De motivering van dit verzoek is, dat het
wisselwachtershuisje een modern ontwerp is
dat aan hoogwaardige criteria voldoet. De
gemeente Amsterdam verleende dan ook de
architectuurprijs aan dit bouwwerk in 1961.
Op ons verzoek sprak de Bond van Neder
landse Architecten afdeling Amsterdam zich
ook positief uit ten aanzien van de wenselijk
heid dat het gebouw behouden blijft.
Bij het Gorinchemse gemeentebestuur drong
de Bond aan het streven tot behoud van de
R.K. kerk 'H.H. Nicolaas Pieck en Gezel
len',.een zogenaamde waterstaatskerk, voort
te zetten. Het behoud van dit kerkgebouw
moet van groot belang geacht worden te
meer daar ten gevolge van bepaalde histori
sche ontwikkelingen Gorinchem niet rijk is
aan grote monumenten.
Het vinden van nieuwe bestemmingen voor
dergelijke grote ruimten is weliswaar een
niet eenvoudige opgave, doch het is ook een
ervaringsfeit dat er in middelgrote gemeen
ten behoefte blijkt te bestaan aan dergelijke
historische ruimten. Het zou daarom alles-
De z.g. Waterstaatskerk Nicolaas Pieck en
Gezellen behoeft dringend nieuwe bestemming.
foto: J. E. van Cleef, Gorinchem
zins te rechtvaardigen zijn om, zoals elders
ook wel is gebeurd, het kerkgebouw een
voorlopige bestemming te geven in afwach
ting van een definitieve.
De gemeente antwoordde ons inmiddels het
behoud van deze kerk nog steeds van groot
cultureel belang te achten. De Stichting
Stadsherstel Gorinchem onderzoekt thans in
hoeverre een bestemming voor dit gebouw
kan worden gevonden en welke financiële
consequenties dit heeft. De gemeente zal
echter zelf niet tot aankoop over kunnen
gaan en heeft op dit moment ook nauwelijks
middelen om verwezenlijking van andere be
stemmingen mogelijk te maken.
De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft
het tracé Venlo-Boxmeer overeenkomstig
subvariant C 1 vastgesteld.
Dit is verheugend, want in het verleden heb
ben wij ook onze voorkeur voor deze variant
uitgesproken.
Rijkswaterstaat vroeg ons onze visie te ge
ven op de uitwerking van het tracé-gedeelte
Boxmeer-Venray en wel op korte termijn
zodat deze mee kan spelen in de verdere
besluitvorming.
Ons commentaar betrof globaal drie negatie
ve effecten, t.w.:
- dat van de aanleg van een noodzakelijke
halve klaverbladaansluiting aan de provinci
ale weg Deurne-Well op de dalstructuur van
de Oostrumse beek. Wij gaven verschillende
mogelijkheden aan die de landschappelijke
waarde hiervan beter intact laten.
- dat van de geplande aanleg van de krui
sing genaamd Spurk, waarvoor een kruisen
de weg zou moeten worden verlegd. De
Bond Heemschut verdedigde al eerder het
standpunt dat de historische landschapsstruc
tuur zoveel mogelijk moet worden gehand
haafd. Daartoe is dan de aanleg van een
tijdelijke omlegging van de bestaande weg
gedurende de bouw van de kruising nodig.
- dat van de voorgenomen doorsnijding van
de Overloonse Duinen nabij de provincie
grens. Ook hier is een verlegging van de
•wégen, welke de RW 73 kruisen, ontworpen
teneinde deze 3 wegen met één viaduct over
de toch al ruim boven maaiveld ontworpen
RW 73 te kunnen voeren. Maar in dit fraaie
landschap zal het viaduct met de 4 toeleiden-
de opritten buitengewoon storend werken.
Daarom stellen wij o.m. voor het tracé ter
plaatse te verplaatsen waardoor het verder
van de dalrand van de Loobeek komt te lig
gen. Voorts om de RW 73 gedeeltelijk niet
boven maaiveld in ophoging te leggen, maar
beneden maaiveld in ingraving.
Ook ten aanzien van het tracégedeelte Ven-
lo-Venray zal Heemschut op korte termijn
een advies aan Rijkswaterstaat uitbrengen.