175 hier het gulden compromis uit de bus: nr. 15 mocht opgetrokken in 18de-eeuwse stijl, maar nr. 17 behield zijn gevel uit de tweede helft van de 19de eeuw. SUBSIDIE Een vergelijkbare situatie deed zich voor bij de restauratie van Zandhoek 14. Hier wilde Stadsherstel, aan de hand van een oude foto, de moderne te lood staande voorgevel ver vangen door een trapgevel met een 19de eeuwse raamverdeling, welke op vlucht zou worden geplaatst. Dit zou aansluiten bij de overige panden van de Zandhoek die alle op vlucht staan. Ook hier kwam na lang touwtrekken een compromis uit de bus: de gevel mocht in oude steen en op vlucht worden herbouwd, maar moest beëindigd blijven door een tuit- gevel. Bij reconstructie van de trapgevel zou de subsidie in gevaar komen. Een bijzonder oneigenlijk gebruik van subsidieverlening. JUGENDSTIL Gelukkig behoren beide bovenstaande voor beelden tot de uitzonderingen. Evenals bij Monumentenzorg waar zich in de loop van de afgelopen 25 jaar een bepaald idee over restauratie had gevormd, heeft dit uiteraard ook bij Stadsherstel plaats gevonden. En door veel onderling contact verschillen de meningen niet veel. Zo is de waardering voor 19de en 20ste eeuwse bouwkunst ook bij Stadsherstel in middels gemeengoed geworden. Voorbeel den hiervan zijn o.a. de restauratie van Prin sengracht 600, een pand uit 1863 waarvan de fraaie pui volledig is hersteld. Eveneens kan Herenstraat 38 worden genoemd, een klein pandje aan een radiaalstraatje tussen de Kei zersgracht en de Herengracht. Hier werd de 19de-eeuwse raamindeling gehandhaafd ter wijl de fraaie Jugendstilpui uit 1903 even eens hersteld is. Zo zal binnenkort op de hoek van de Kei zersgracht en de Nieuwe Spiegelstraat de restauratie/herbouw plaatsvinden van een re presentatief hoekpand uit 1885, waardoor ook de 19de-eeuwse bouwkunst volledig tot zijn recht komt, iets waaraan in het verleden wel eens te weinig aandacht werd besteed. KRITIEK Iemand die aan de weg timmert heeft veel bekijks, zo ook Stadsherstel. De kritiek op Stadsherstel valt heel duidelijk in twee groepen uiteen. a. Men vindt Stadsherstel elitair, en met Stadsherstel bedoelt men dan de 'monumen tenwereld' in het algemeen. Vreemd eigen lijk: want als er nu één vorm van 'openbaar kunstbezit' echt gratis is, dan zijn dat wel onze historisch gegroeide binnensteden met hun enorme diversiteit aan gevels; eigenlijk één langgerekt schilderij. Dat bij het behoud hiervan grote bedragen geïnvesteerd dienen huitish-a»

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1982 | | pagina 17