Ex restauratie-pionier van Heusden zorgelijk gestemd 168 HEEMSCHUTS' BESTUURSLID G. SCHOLTEN: DECENTRALISATIE LEVENSGROOT GEVAAR VOOR MONUMENTENZORG. 'Wanneer tweede kamerleden een doorsnee vertegenwoordigen van ons volk - en je mag veronderstellen dat dit zo is - dan gaan we herhaaldelijk met onze monumentenzorg de mist in. In de regel is politieke winst belang rijker dan een succesvol pleidooi voor be houd van ons gemeenschappelijk erfgoed. Ook op lagere niveaus - de gemeenteraden - doet dit gedragspatroon zich voor, maar niet minder schadelijk. Een politiek succes met een voor het publiek aanspreekbaire vormge ving is veel aantrekkelijker dan gemeen schappelijk offers brengen voor het behoud van monumenten. In de te verwachten wer kingsfeer van de decentralisatie, meer arms lag voor gemeentebesturen - op zich zelf aanvaardbaar - dient de monumentenzorg wel te worden onttrokken aan te grote poli tieke invloed. Ontkoppeling van de bekende 30-30-10 re geling (waarbij aan de subsidiabele kosten van een restauratie door rijk en gemeente ieder met 30% en door de provincie met 10% wordt bijgedragen) bergt het gevaar in zich, dat monumentenzorg nog meer dan thans in een achterhoedepositie raakt. Want de ge meenten kregen immers hun deel via de ver fijningsuitkering weer terug, dus het kostte toch geen geld.' Heusden, een niet weg te denken hoofdstuk uit het leven van de huidige burgemeester van Schijndel foto: Sabel en Daniels, Amsterdam Burgemeester G. SCHOLTEN (48), lid van het algemeen bestuur van Heemschut, weet waarover hij spreekt, al heeft zijn huidige Brabantse gemeente geen in het oog sprin gende restauratieproblemen. Schijndel heeft intensieve oorlogshandelingen in 1944 be leefd en 'tintelt' van nieuwbouw. Zijn Heemschutervaring heeft hij opgedaan in Heusden, dat hij, als burgemeester, mede heeft mogen maken tot één van de bekende voorbeelden van historische presentatie. Ge- rard Scholten (geboren Twentenaar, vóór Heusden wethouder in Borne) heeft tien jaar zeer zinvol in het Maasstadje mogen ar beiden. 'In het begin was er de keuze: de bulldozer of het pincet. Iedereen weet nu dat het 't laatste is geworden', aldus Scholten die - hoe zou het anders kunnen - uitgesproken meningen verkondigt over de vaderlandse restauratieproblematiek CULTUURBARBAREN Scholten: 'Monumentenzorg is een zwakke stee in de decentralisatie, die overigens vele gezonde principes bevat. Maar de strijd om het behoud van ons gemeenschappelijk erf goed is beslist niet gebaat bij decentralisatie, waarbij de genoemde redelijk goed functio nerende 'koppeling' wegvalt. Inderdaad, meer vrijheid voor gemeentebesturen. Nu zeg ik het fors, maar ik meen het wel: het gros van de plaatselijke bestuurders bestaat G. M. Scholten uit cultuurbarbaren, denkt u maar eens aan de 'kaalslagperiode'. De kans zal er straks zijn, dat gelden uit de algemene middelen, waarvan een deel ?eker ook voor monumen tenzorg dient te worden bestemd, daarvoor niet worden uitgegeven. Politiek gezien is het altijd veel interessanter een sporthal, een zwembad, een clubhuis en ga zo maar door, te bouwen, dan het erfgoed - altijd nog gezamenlijk bezit van ons volk, al realiseert men zich dat niet of nauwelijks - pogen in stand te houden. De systematiek zal ingewikkeld blijven. Het doolhof van regelingen is maar voor weini gen begaanbaar. Hoe kan, nu de spilfunctie van de provincie verzwakt en de gemeenten meer vrijheid krijgen, een toenemende ver onachtzaamheid ten aanzien van de monu mentenzorg worden voorkomen, dan wel te gengegaan? De koppeling leidde tot doeluitkeringen. De centralisatie biedt grotere vrijheid voor be stedingspatronen. Er zou in een komende decentralisatieregeling een waterdichte clau sule voor de monumentenzorg moeten wor den ingebouwd. Duidelijk gezegd: geld, dat voor monumentenzorg bestemd zou zijn, moet niet voor andere doeleinden - hoe nut tig ook - kunnen worden gebruikt. Doeluit keringen zeker handhaven. Zijdelings wil ik opmerken, dat de Vereniging van Neder landse Gemeenten (VNG) terecht heeft geij verd voor decentralisatie. Zij heeft echter wel de plicht zich kritisch op te stellen, met name voor het financiële lokale beleid met betrekking tot onze monumentenzorg. De in vloedrijke Vereniging zou - bij voorbeeld - een goede beurt maken door een uitzonde ringsclausule voor te stellen, die - in welke vorm dan ook - analoog is aan de doeluitke ringen. Dat is dan tevens een regeling met een controle-effect. Nog beter zou zijn als de VNG zich er voor in zou zetten dat de decen tralisatie voor het monumentenbeleid niet doorgaat. Willen we niet over tien jaar met een ruïneu ze situatie worden geconfronteerd, dan die nen we indien dit wel doorgaat, de decentra lisatie met garanties voor de voortgang van monumentenzorg te omkleden.' RUIMTE VOOR 'ZEIST' Uit het gesprek met deze deskundige in het riante gemeentehuis van Schijndel, waar de monumentenzorg zich beperkt tot enkele

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1982 | | pagina 10