107 De spreuk van zoëven op het raadhuis is dus in ieder geval van toepassing. Want alhoe wel de stadsbrand volgens de overlevering slechts twee huizen spaarde, 'Oliphant en Draecke', het bombardement een kwart van de stad verwoestte en de kruitdamp de omge ving van de Lievevrouwestraat teisterde, blijkt bij een rondgang door de stad van nu nog verrassend veel van de historische struc tuur intact. Dat ligt met name aan het feit, dat Bergen op Zoom in de Tweede Wereld oorlog gespaard bleef en grootscheepse bouwprojecten tot nu toe slechts aan de bui tenkant van het oude stadscentrum plaats vonden. En niet alleen het raadhuis verkeert na restauratie in de dertiger jaren in een vol maakte toestand, maar ook alle andere mo numentale bouwwerken van vóór 1747, zo als de Geertruidskerk, de Lievevrouwepoort en niet op de laatste plaats het Markiezenhof, staan in het stadsbeeld te pronken als onder een glazen stolp. Vooral dat Markiezenhof, een in Nederland zeldzaam voorbeeld van een laat-middeleeuws stadspaleis, is een be zoek meer dan waard en dan vooral vanwege de overweldigende indruk, die de Christof- felzaal maakt. Het is nu op zijn minst merkwaardig te noe men, dat al dezè monumenten de stormen van de verwoestingen, zoals die in oude ge schriften verhaald worden, overleefd hebben - zij het met wat kleerscheuren, zoals de Geertruidskerk -, terwijl er van de oude woonhuizen niets meer over zou zijn. Dat is gemakkelijk de overtuiging, die uit gaande van de overlevering post gevat heeft in zowat de gehele literatuur over het oude Bergen op Zoom. Men ging er gemakshalve vanuit, dat het Bergense woonhuisbestand in de oude binnenstad van na het Franse bom bardement en dus laat achttiende-eeuws, maar voornamelijk negentiende-eeuws zou zijn. SYMBOLISCH Het beeld, dat ik aan het begin van mijn relaas voor u opriep van de Grote Markt, met aan de ene zijde de zonbeschenen Geer truidskerk en aan de andere zijde de scha- duw-donkere kerk van de Heilige Maagd Maria, is misschien wel symbolisch voor de waardering van bouwkunst in Bergen op Zoom. Aan de ene kant bestaat er een grote aan dacht voor de algemeen erkende gedenkstuk ken van geschiedenis en kunst. Dat is te zien aan grootscheepse restauratie-activiteiten, bijvoorbeeld aan de Geertruidskerk, een ruim opgezette, gotische stadskerk met twee transepten, aangevangen door Mr. Everaart Spoorwater uit Antwerpen en voortgezet door de beroemde architectenfamilie Kelder mans uit Mechelen. Onttakeld als zij was door de verwoestingen van het rampzalige bombardement in 1747 en onlangs nog door de grote brand van 1972, wordt zij nu weer met veel liefde en inspanning hersteld. Daartegenover, in tweeërlei opzicht, staat de vaak ten onrechte geminachte negentiende eeuw, gepresenteerd door een kerkgebouw in zogenaamde 'Waterstaats-stijl'. Deze kerk, gewijd aan de H. Maagd Maria, werd in de jaren 1827-1829 gebouwd. Nu, zo'n honderdvijftig jaar later, staat ze er, weg kwijnend aan een stil en heel smal pleintje, dat afgesloten is door een hoog en krullerig hekwerk, verwaarloosd bij. Hoewel het kerkgebouw gelukkig nog voor zijn oor spronkelijk doel gebruikt wordt, wacht het een onzekere toekomst, want het is niet be schermd. Toch is een doeltreffende bescher ming uiterst noodzakelijk, want dit sobere, maar zeer markante bouwwerk speelt een belangrijke rol in het stadsbeeld. Dat wordt niet alleen duidelijk aan de achterzijde, waar het hoge, blinde koor stijl boven de Potter straat oprijst, maar vooral ook aan de markt- zijde. Daar immers vormt de bouwmassa van het kerkschip een onmisbaar bestanddeel in de tweepoligheid van de Markt. Nu kan men het eigenlijk de gemiddelde bezoeker van Bergen op Zoom niet kwalijk nemen, dat hij niet veel interesse kan op brengen voor die negentiende eeuw. Want het straatbeeld oogt er, op enkele uitzonde ringen na, tamelijk rommelig en verwaar loosd. Vele straten tonen een haast onafzien bare aaneenschakeling van witte wat groeze lige gevels uit de tweede helft van de negen tiende eeuw. Het is de tijd van gipspleister en stucornamenten. 'Oninteressant' zal me nigeen denken, maar een opknapbeurt zou hier en daar wonderen kunnen doen. Verder hebben recente werkzaamheden aangetoond dat achter die pleisterlagen een vrijwel volle dige veel oudere historische binnenstad schuilt, met huizen, die in hun datering rei ken van de late middeleeuwen tot aan het grote bombardement van 1747. Wie de ogenschijnlijk op elkaar gelijkende negentiende-eeuwse gevels beter bekeken had, zou dadelijk onregelmatigheden ontdekt hebben: in de vensterverdeling, in het muur werk, een bouwnaad of het niet corresponde ren van kappen en gevels. Het zijn allemaal aanwijzingen, dat het niet gaat om in de vorige eeuw nieuw gebouwde panden, maar om vaak vele eeuwen oudere, die voorzien werden van een nieuwe of gemoderniseerde voorgevel. Door de talrijke restauraties, die de inmiddels elfjarige Stichting Stadherstel Bergen op Zoom uitgevoerd heeft, is komen vast te staan, dat het bombardement van 1747 en de ontploffing van 1831, ondanks de kennelijk overdreven verhalen, slechts op pervlakkige beschadigingen veroorzaakt hebben, die vervolgens door het vereenvou digen van gevels met een kroonlijst en een veelal witte bepleistering aan het gezicht ont rokken werden. Zo ontstond het huidige stadsbeeld, dat overigens ook in zijn negen tiende-eeuwse verschijningsvorm grote kwa liteiten bezit. Markiezenhof, laatgotisch stadspaleis van de in 1533 tot markies verheven heren van Bergen. Onderverdieping uit Gobertangesteen, daarboven baksteen met speklagen. Trapgevels, waaronder één met pinakels. Gebouwd 1485-1532 door Anthonis en Rombout Keldermans uit Mechelen. De zware gesmede ijzeren tralies aan de voorgevel zijn uit het begin van de zestiende eeuw. Karakteristiek voor Bergen op Zoom, verbouwde negentiende-eeuwse voorgevels voor inwendig veel oudere panden. Rijkebuurtstraat.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1982 | | pagina 9