A^ A^ bï Heemschut Heemschut 48 {.'tT.rTr 'i 'L-iiLii.* Den Haag Na het bestemmingsplan Willemspark e.o. hoopt men dat spoedig een soortgelijk bestemmingsplan voor het be schermde gebied van de St. Jacobskerk (het gebied van de Groenmarkt en de Riviervis markt) zal kunnen worden ingediend. Het derde beschermde stadsgebied: het Binnen hof e.o., komt het laatst aan de beurt. Dit laatste houdt mede verband met de plannen van het Rijk tot uitbreiding van het Tweede- Kamercomplex. De uitbreiding van de Tweede Kamer Tegen deze uitbreidingsplannen waren voor al op grond van de eventuele aantasting van het beschermde gebied, grote bezwaren ge maakt. Volgens een nu bijtte Tweede Kamer ingediend rapport zal het zgn. plan - ir. P.B. de Bruijn thans zestien procent minder ruim te vergen dan oorspronkelijk was voorgeno men. Er zullen niettemin enige gebouwen worden gesloopt, zoals het gebouw van de Hoge Raad aan het Plein (1938) en het tele foongebouw aan de Hofcingel (tussen Lange Poten en Binnenhof). Het pand op de hoek van de Lange Poten en de Hofcingel (eens een bekend mode-magazijn: Au bon Marché wordt door nieuwbouw vervangen. Hotel Central (1913; Lange Poten) blijft in stand, evenals het voormalige ministerie van Justi tie aan het Plein. Het is de bedoeling, dat de Hoge Raad zijn intrek neemt in het thans nog als Koninklijke Bibliotheek in gebruik zijnde gebouw aan het Lange Voorhout. Dit uit de 18e eeuw daterende gebouw staat bekend als het Huis d'Huguêtan en had Daniël Marot als bouw meester. Het is een van de fraaiste gebouwen aan het statige Lange Voorhout, zowel wat exterieur als het interieur betreft. Voor de Koninklijke Bibliotheek nadert thans nieuwbouw nabij het Centraal Station zijn voltooiing. Pen Haag. Het in de eerste wereldoorlog voor Koningin Wilhelmina door de Haagse architect L.J. Falkenburg in de Scheveningse duinen gebouwde landhuis 'de Ruygenhoek' wordt met sloop bedreigd. Het landhuis, dat ook tijdens de regering van Koningin Wil helmina bij weinigen bekend was - men kon het alleen van een hoge duintop uit de verte zien liggen - verkeert in zeer vervallen staat. Ofschoon het landhuis geen bijzondere ar chitectonische kwaliteiten bezit, wordt het toch van historische betekenis geacht, reden waarom er van verschillende kanten op wordt aangedrongen het te restaureren en er een nieuwe bestemming aan te geven. Het zou bijv. geschikt zijn voor recreatie-oord voor gehandicapten enz. Tot de organisaties, die zich voor het behoud inspannen behoort de oudheidkundige vereniging 'Die Haghe', die zich met een adres tot de Haagse ge meenteraad heeft gewend. v. d. W. De spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 door Drs. H. Romers. De ge schiedenis van de spoorwegen en de materië le objecten daaraan verbonden staan in veler belangstelling. Tot nu toe ontbrak echter een overzicht van stations in Nederland maar we kunnen wel stellen, dat met deze publicatie in deze lacu ne is voorzien. Op overtuigende wijze is heel het gevarieer de bezit aan stations zoals dat eens in Neder land vertegenwoordigd was vastgelegd. Het overzicht vangt aan in 1841, toen het eerste definitieve station in Haarlem werd gebouwd. Het bestaat uit een beknopte be schrijving, bouwtekeningen, zeer vaak ver gezeld van een plattegrond, waar mogelijk aannemings- en verbouwingsgegevens. Waar mogelijk is ook een foto toegevoegd, maar bij sommige van de oudste stations was deze kennelijk niet voorhanden. De snelheid waarmee ook in de 19e eeuw stations ver vangen werden blijkt alleen al hieruit. Van veel stations zijn alleen oude ansichten bewaard en de publicatie van dat materiaal maakt het boek al zeer waardevol. Nu alle fotomateriaal over stations bijeenge bracht is, blijkt de veelheid van vormen die gebruikt werden, verbluffend te zijn, en dit ondanks het feit dat er een verregaande sys tematisering in ontwerpprocedure gebezigd werd. Maar de nieuwe opdracht - het station - bracht kennelijk veel nieuwe en experi mentele ontwerpen mee. Deze zijn nu bij eengebracht en uit het overzichtswerk van Romers proeft men dat de auteur hart heeft voor de oude stations. Wij citeren 'Laat ons hopen, dat het in- en uitwendig wijzigen van oude stations door de N.S.-directie uitslui tend zal worden toevertrouwd aan een archi tect, die competent is om een dergelijk werk te maken'. Ook in het woord vooraf komt dat beleid van de N.S. ter sprake 'pogingen om de Neder landse Spoorwegen een nieuw gezicht te ge ven de stationsgebouwen niet ongemoeid ge laten heeft'. Van de waarde van die stations zal ieder die dit fotoboek/naslagwerk in handen krijgt, zich er van kunnen overtuigen, als hij dat al niet was. Walburg Pers, Zutphen; ISBN 906011.366.7; 97,50 E. d. W. In de reeks 'Merewade' van de gelijknamige stichting is het vierde deel verschenen 'Gor- cums Heren', regentenpolitiek 1650- 1750. (Na Molens in Gorinchem, Van Watergeus tot Schorpioen en H. F. van Peer, een Gor- cumer die historie schreef.) De inhoud bestaat voor een deel uit een be werking van de doctoraal-scriptie van de schrijver, H. F. de Wit. Het boek gaat over een facet van de politiek, nl. de twisten in de genoemde periode tussen de heren vroedschappen, de regenten, in Gorcum vaak verdeeld in groepen, aange duid als facties (factie-tegenstellingen waren in heel Holland te vinden). Een periode van economische teruggang en een stad in verval, dat is het decor voor de genoemde twisten. Het boekje is geïllus treerd met vele portretten en voorzien van stambomen van bekende geslachten zoals de familie van Hoey, van der Goes en van Schuylenburch. ISBN 90.70544. 01. 6: 19,50. P. A. H.-B. De Molens van Amsterdam, in oude an sichten, deel 1 door Mr. J. H. van den Hoek Ostende, adjunct-gemeentearchivaris van Amsterdam, bestuurslid van de Vereniging 'De Hollandsche Moleri' en de Bond Heem schut. De voorplaat toont een afbeelding van de Korenmolen 'De Gooyer' in het begin van deze eeuw. Aangezien deze molen één der (weinige) overgeblevene is van de talrijke molens, hoofdzakelijk korenmolens die Amsterdam rijk was (in het midden van de 19e eeuw stonden alleen al op de 26 bolwerken van de 17e eeuwse omwalling molens), zijn er vele foto's voorhanden die deze molens in diverse stadia laten zien. Aardig is dat deelkaarten zijn opgenomen voor de situering van de molens. Hiervoor is o.a. gebruik gemaakt van de mooie plattegrond van Gerred de Broen uit 1725, zoals die in het monumentenjaar, 1975, werd uitgegeven door CocaCola in samenwerking met het Gemeentelijk Bureau Monumentenzorg, Bond Heemschut en het Gemeentelijk Bureau Voorlichting. Uiter aard werden vele foto's gebruikt van Jacob Olie en Mr. E. I. Asser. Twee volgende de len zullen respectievelijk houtzaagmolens en poldermolens behandelen. Uitgave van Europese Bibliotheek te Zalt- bommel, ISBN 90-288.1623.2: 32,-. P. A. H.-B.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1982 | | pagina 24