I 11 samenhangende - hoofdthema's: 1. Het rijksbeleid inzake monumentenres tauratie is ten onrechte onder de invloed ge raakt van een doctrinaire restauratie-opvat ting die gekenmerkt wordt door het streven alle bouwsporen - ongeacht hun architecto nische kwaliteit - te willen handhaven en door het verwerpen van herbouwplannen van gesloopte huizen of onderdelen daarvan met behulp van historische gegevens. 2. De overheid verdeelt haar budget ten be hoeve van restauraties op een onjuiste wijze: er vloeit, relatief gezien, teveel geld naar restauraties van enkele grote objecten, zodat voor het herstel van woonbuurten weinig middelen meer over zijn. 3. Het onderhoud van monumenten zou ver beterd moeten worden door het ontwerpen schappelijk draagvlak verkleind wordt en zij geen rol van betekenis kan vervullen in de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de stadsvernieuwing. 6. De Rijksdienst laat aanvragers van ver gunningen ex artikel 14 en van subsidies vaak te lang in onzekerheid, hetgeen een negatieve invloed heeft op de voortgang en beheersbaarheid van de werkzaamheden. In hoofdstuk III 'Uitgangspunten bij de be oordeling van restauratieplannenwordt een uiteenzetting gegeven over de wezenlijke waarde van een monument zoals de rijks commissie die ziet en die de overheid haars inziens dient te beschermen, dus waaruit de 'opdracht' hoe de restauratie dient te ge schieden vanzelf voortvloeit. Wij zijn van 'Gedurende de laatste decennia is het aantal restauraties sterk gestegen. Monumenten zijn meer in de belangstelling gekomen en de restauratie ervan werd bevorderd door van overheidswege verstrekte subsidies. Omdat de beschikbare subsidiegelden vooral vloeiden naar de meest verwaarloosde ge bouwen, die alleen nog gered konden wor den door een totale restauratie, en minder in de vorm van onderhoudssubsidies naar de gebouwen die niet direct gevaar liepen, is bij vele monumentbezitters de neiging ontstaan de noodzakelijke onderhoudswerkzaamhe den op te schorten in afwachting van de subsidie voor een totale restauratie. Gedu rende elke totale restauratie worden allerlei bouwsporen ontdekt die licht kunnen werpen op een vroegere toestand van het gebouw. Prinseneiland 75, Amsterdam, verantwoorde reconstructie. De bebouwing van het Prinseneiland bestaat voor een groot deel uit monumentale pakhuizen, alle uit dezelfde periode, een stedebouwkundige contekst die deze reconstructie 'dicteert'. van een subsidie-regeling, door een strenge re toepassing van de wetsartikelen die aan tasting van beschermde monumenten verbie den en door te lagere overheden te activeren tot een eigen beleid op dit gebied. 4. De Rijksdienst voor de monumentenzorg treedt bureaucratisch en dirigistisch op bij de behandeling van restauratie- of verbou- wingsaanvragen. Het gevolg hiervan is een toenemende onvrede met het rijksmonumen- tenbeleid bij eigenaars van monumenten en bij restauratie-architecten, wier inbreng en creativiteit onderdrukt worden. 5. De monumentenzorg isoleert zichzelf als een elitaire groep, waardoor haar maat- mening dit uitvoerige hoofdstuk het beste weer te geven door het opnemen van enige representatieve passages met summier com mentaar: 'De procedure van de beoordeling van res tauratie-plannen is vrij duidelijk, het princi piële uitgangspunt (of het ontbreken daar van) lang niet altijd. Maar de algemene lijn is toch conserverend herstel, consolideren en alleen verrichten wat nodig is voor de in standhouding, stopzetting van degradatie, voor de revalidatie en de gebruiksbestem- ming. Dit streven botst echter niet zelden met naar reconstructie, vrije individuele cre atie, toepassing van een toevallige architec tuurtheorie en -interpretatie en naar wijzi ging van méér dan voor de bestemming noodzakelijk, uitgaande verlangens van op drachtgever en/of particulier architect en aannemer.' Gecombineerd met geschiedkundige bron nen en oude afbeeldingen, doen deze vond sten bij de eigenaar en zijn restauratie-archi tect soms de wens ontstaan die vroegere toe stand te reconstrueren. Na afloop van de restauratie is dan een ge bouw tot stand gekomen dat in essentie af wijkt van de toestand waarin zich het ge bouw vóór de restauratie bevond. Het be schermde monument werd vervangen door een gebouw dat een beeld tracht op te roepen van een oudere situatie. Het nieuwe gebouw is tot stand gekomen nadat de overblijfselen uit een periode van een zogenaamde culture le armoede - de jongere geschiedenis meest al - eruit verwijderd zijn en nadat de herin neringen aan perioden van zogenaamde cul turele bloei erin versterkt of eraan opgedron gen zijn. Dit soort restauraties, meestal voortgekomen uit een grote belangstelling voor het verleden, komt gemakkelijk in con-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1982 | | pagina 11