4|i van ronde gestucte vormen in de gevel- velden, juist door het optisch "anders zijn" duidelijk de aandacht trekken. Ook de plaatsing van de toren, wel niet exact in het midden maar toch als blik vanger draagt bij tot deze monumentali teit waarbij opgemerkt moet worden dat dit effect sterker was voordat de rech tervleugel een verdieping verhoogd werd. De rijke vormgeving van de torenpartij wordt in de gevels van het complex na drukkelijk niet herhaald. Vanaf het midden van de 19de eeuw is al vaak die tegenstelling te zien tussen het represen tatieve gedeelte, - in dit geval de toren die ook als entree dienst deed, - en een meer functionele behandeling van de overige delen. We zien hier ook het ge bruik van grote glasvensters bij de spin- zalen. Dit bracht de aard van de bedrij vigheid met zich mee; we zien al bij voorbeeld bij 17de-eeuwse wevershuisjes dat deze naar verhouding grote glas vensters hebben. Gebruik van glasgevels zou nog weer la ter het kenmerk worden van het nieuwe bouwen. Wel heeft men uit een soort "horror va- cui" deze grote gevelvlakken willen ver levendigen door horizontaal en verticaal werkende architecturale middelen. Sterk horizontaal werken bijvoorbeeld de over de gehele gevel doorlopende na tuurstenen banden en de in baksteen uitgevoerde, friesachtige gevelafslui ting. Duidelijk verticaal werkend zijn de hoekpilasters en de muurdammen. Er zal waarschijnlijk ook weinig behoefte zijn geweest om er meer dan het aller noodzakelijkste aan toe te voegen, aan gezien de achter het complex lopende openbare weg slechts bij lokaal verkeer in gebruik was. Het inwendige van de spinnerij doet door haar soberheid modern aan. Indeling In de toren, tevens de centrale ingang, bevinden zich een lift en een waterreser voir. De drie spinzalen, elk met een vloeroppervlak van 2160 vierkante me ter, zijn uitermate functioneel ontwor pen: de grote kolommenafstand, de zware cement-ijzeren vloeren en de gro te hoogte (plus minus 5 m) maakten het mogelijk grote en zware machines te plaatsen (begonnen werd met 30.000 spillen). Problemen De restauratie van het gebouw en de verbouw tot wooneenheden en textiel industriemuseum werd op 20 september 1978 aanbesteed. Men stuitte bij de restauratie op problemen, zoals de pro blematische vervanging van de gietijze ren kolommen in het museumgedeelte. Bij de reparatie van het gevelmetselwerk bleek verder dat door corrosie van de stalen gevellateien het metselwerk plaat- Het Janninkcomplex van bovenaf ge zien. Rechts de monumentale toren. Op de tekening is te zien dat vrij hoge kamers gedeeltelijk een tweede verdie pinkje hebben. Achter het complex staat de bouwvalli ge fabriekstoren. selijk scheuren vertoonde van 14 mm. Omdat de muren, die de scheiding tus sen de woningen vormen, telkens mid den op de bestaande ramen uitkwamen, werd de oplossing gevonden in schuin naar binnen geplaatste ramen, die een hoek van 45 graden maken met de mu ren (op de inbouwtekening te zien). Woningen en textielmuseum in Ensche- dese textielfabriek. Halverwege 1982 wordt in Enschede het nieuwe textielmuseum geopend in de voormalige textielfabriek van de gebroe ders Jannink. De restauratie van het ka rakteristieke gebouw heeft dan bijna twee jaar in beslag genomen. Behalve 212

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1981 | | pagina 12