4|i
van ronde gestucte vormen in de gevel-
velden, juist door het optisch "anders
zijn" duidelijk de aandacht trekken.
Ook de plaatsing van de toren, wel niet
exact in het midden maar toch als blik
vanger draagt bij tot deze monumentali
teit waarbij opgemerkt moet worden dat
dit effect sterker was voordat de rech
tervleugel een verdieping verhoogd
werd.
De rijke vormgeving van de torenpartij
wordt in de gevels van het complex na
drukkelijk niet herhaald. Vanaf het
midden van de 19de eeuw is al vaak die
tegenstelling te zien tussen het represen
tatieve gedeelte, - in dit geval de toren
die ook als entree dienst deed, - en een
meer functionele behandeling van de
overige delen. We zien hier ook het ge
bruik van grote glasvensters bij de spin-
zalen. Dit bracht de aard van de bedrij
vigheid met zich mee; we zien al bij
voorbeeld bij 17de-eeuwse wevershuisjes
dat deze naar verhouding grote glas
vensters hebben.
Gebruik van glasgevels zou nog weer la
ter het kenmerk worden van het nieuwe
bouwen.
Wel heeft men uit een soort "horror va-
cui" deze grote gevelvlakken willen ver
levendigen door horizontaal en verticaal
werkende architecturale middelen.
Sterk horizontaal werken bijvoorbeeld
de over de gehele gevel doorlopende na
tuurstenen banden en de in baksteen
uitgevoerde, friesachtige gevelafslui
ting. Duidelijk verticaal werkend zijn de
hoekpilasters en de muurdammen. Er
zal waarschijnlijk ook weinig behoefte
zijn geweest om er meer dan het aller
noodzakelijkste aan toe te voegen, aan
gezien de achter het complex lopende
openbare weg slechts bij lokaal verkeer
in gebruik was.
Het inwendige van de spinnerij doet
door haar soberheid modern aan.
Indeling
In de toren, tevens de centrale ingang,
bevinden zich een lift en een waterreser
voir. De drie spinzalen, elk met een
vloeroppervlak van 2160 vierkante me
ter, zijn uitermate functioneel ontwor
pen: de grote kolommenafstand, de
zware cement-ijzeren vloeren en de gro
te hoogte (plus minus 5 m) maakten het
mogelijk grote en zware machines te
plaatsen (begonnen werd met 30.000
spillen).
Problemen
De restauratie van het gebouw en de
verbouw tot wooneenheden en textiel
industriemuseum werd op 20 september
1978 aanbesteed. Men stuitte bij de
restauratie op problemen, zoals de pro
blematische vervanging van de gietijze
ren kolommen in het museumgedeelte.
Bij de reparatie van het gevelmetselwerk
bleek verder dat door corrosie van de
stalen gevellateien het metselwerk plaat-
Het Janninkcomplex van bovenaf ge
zien. Rechts de monumentale toren.
Op de tekening is te zien dat vrij hoge
kamers gedeeltelijk een tweede verdie
pinkje hebben.
Achter het complex staat de bouwvalli
ge fabriekstoren.
selijk scheuren vertoonde van 14 mm.
Omdat de muren, die de scheiding tus
sen de woningen vormen, telkens mid
den op de bestaande ramen uitkwamen,
werd de oplossing gevonden in schuin
naar binnen geplaatste ramen, die een
hoek van 45 graden maken met de mu
ren (op de inbouwtekening te zien).
Woningen en textielmuseum in Ensche-
dese textielfabriek.
Halverwege 1982 wordt in Enschede het
nieuwe textielmuseum geopend in de
voormalige textielfabriek van de gebroe
ders Jannink. De restauratie van het ka
rakteristieke gebouw heeft dan bijna
twee jaar in beslag genomen. Behalve
212